Friday, Jul 12, 2019

صفحه نخست » رژیم از بستن نظامی تنگه هرمز نومید شده، قصد برقراری محدودیت های قانونی برای عبور از آن را دارد

hormuzT_071219.jpgرادیو پیام اسرائیل - حکومت اسلامی ایران اعلام کرد که قصد دارد برای آمد و شد کشتی های بازرگانی و نفتکش های خارجی از تنگه هرمز محدودیت هایی قائل شود. سخنگوی وزارت خارجه رژیم، عباس موسوی، نوع این محدودیت ها را اعلام کرد.

حکومت ایران از هنگام خروج ایالات متحده از برجام، و برقراری دوباره تحریم ها، که هدف از آن به صفر رساندن صادرات نفت رژیم ایران است، بارها تهدید کرده که تنگه هرمز را خواهد بست.

عباس موسوی، در توضیح محدودیت های که رژیم قصد برقراری آن را دارد، گفت: « ایران به عنوان کشوری که در حاشیه خلیج فارس است و آبراه مهم و استراتژیکِ تنگه هرمز در منطقۀ آن قرار دارد، مسئول حفظ امنیت کشتیرانی است و این کار را خواهد کرد».

این ادعا در حالی مطرح می شود که سلطان نشین عمان نیز در همسایگی جنوبی تنگه هرمز قرار دارد و این تنگه یک آبراه بین المللی محسوب می شود که هیچ کشوری حق اخلال در آمد و شد کشتی ها را ندارد.

بر اساس حقوق بین‌الملل دریاها کنوانسیون ۱۹۵۸ ژنو عبور و مرور کشتی ها همه کشورها آزاد است. ایران عضو این کنوانسیون نیست ، و بر اساس عرف موجود، نظام حقوقی حاکم بر تنگه هرمز، نظام عبور بی‌ضرر است.

وی افزود: حکومت ایران شرایطی را برای عبور کشتی ها اعمال کرده است ازجمله :« کشتی‌هایی که مشکل قانونی نداشته باشند و مجوزهای لازم را داشته باشند و در هماهنگی با نیروهای مستقر در منطقه مقررات را رعایت کردند، می‌توانند به راه خودشان ادامه بدهند».

این شرایط به نحوی تدوین شده که رژیم ایران بهانه ای داشته باشد که کشتی هر کشوری را که اراده کند به راحتی توقیف کند .

به گفته آگاهان، اگر رژیم تنگه هرمز را به شیوه های نظامی می بست، خود را در برابر واکنش جنگی دنیا قرار می داد و اکنون با اعلام این محدودیت ها، می خواهد تنگه هرمز را عملا به روی کشتی های برخی کشورها ببندد که ایالات متحده و حتی عربستان و امارات عربی متحده، ممکن است در شمار آن ها قرار گیرند.

ولی چنین رفتاری نیز از بروز یک درگیری نظامی غیرقابل کنترل جلوگیری نخواهد کرد.

موسوی گفت: بهتر است انگلیسی‌ها هرچه زودتر نفتکش حامل نفت ایران را رها کنند.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه نیز پیشتر گفته بود : مقصد نفتکش گریس ۱توقیف شده سوریه نبود.

یک کمپانی اروپایی به نام تانکر تراکرز (پیگیر ردیاب تانکر) گفته بود احتمال میرفته که اینان قصد داشته اند که محموله شان را در وسط دریای مدیترانه به نفتکش های اروپایی تحویل دهند و یک کارشناس اروپایی نیز گفته بود که این نفتکش حامل نفت کوره بوده است .

سخنگوی وزارت خارجه حکومت گفت: این نفتکش نمی‌تواند در بنادر سوریه پهلو بگیرد زیرا یک سوپرتانکر است. از سوی دیگر، سوال ما از انگلیس این است که مگر جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم اتحادیه اروپا قرار دارد؟ مگر اروپا ما را تحریم نفتی کرده است؟ به فرض آنکه این نفتکش به سوریه می‌رفته است، مگر آنها نبودند که ادعا می‌کردند ما قوانین‌مان فراسرزمینی نیست و علیه دیگر کشورها اعمال نخواهیم کرد؟ آنها همیشه منتقد این موضوع بوده‌اند ولی چطور شده است که اکنون خود به بهانه نقض تحریم‌های سوریه، این کار را انجام می دهند.

قاضی دادگاه جبل‌الطارق پیشتر حکم داده بود که نفتکش "گریس ۱" باید به مدت دو هفته دیگر برای کامل شدن تحقیقات از ناخدا و خدمه ی کشتی در توقیف بماند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy