Friday, Jul 12, 2019

صفحه نخست » صحبت های آقای ظریف را بخوانیم و کمی بخندیم!

zarif_071219.jpgظریف: آمریکا را از نظر سیاسی منزوی کردیم، حالا نوبت انزوای اقتصادی است

رادیو فردا - وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی گفته است که دیپلماسی ایران باعث انزوای سیاسی آمریکا شده و در مرحله بعد، آمریکا شاهد انزوای اقتصادی خواهد بود و دلار به تدریج ارزش خود را از دست می‌دهد.

محمدجواد ظریف که پنجشنبه شب ۲۰ تیرماه با شبکه عربی المیادین گفت‌وگو کرده، در عین حال دولت آمریکا را متهم کرد که از طریق تحریم‌، «تروریسم اقتصادی» علیه ایران راه‌انداخته است و راه‌حل پایان تنش‌ها را توقف تحریم‌های آمریکا دانسته است.

او در این مصاحبه با اشاره به توقیف نفتکش ایران در جبل‌الطارق، گفته است دلایل بریتانیا برای توقیف نفتکش ایرانی «بچه‌گانه و مضحک» است و مقام‌های این کشور با این اقدام می‌توانند «رسما» بگویند که «نوکر آمریکا» هستند.

دولت جبل‌الطارق که تحت حاکمیت بریتانیا قرار دارد، روز ۱۳ تیر از توقیف یک ابرنفتکش به نام «گریس ۱» در آب‌های خود خبر داد و دلیل آن را نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه اعلام کرد.

به گفته وزیر امورخارجه ایران، تحریم‌های اتحادیه اروپا جنبه فرامرزی ندارد و برای دیگر کشورها قابل اجرا نیست.

او همچنین گفته که هدف از تحریم‌های اروپا علیه سوریه این بوده که نفت از این کشور نخرند، «نه اینکه مانع از فروش نفت کشورهای دیگر به سوریه بشوند».

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این ارسال نفت به سوریه را تکذیب کرده و گفته بودند که مقصد این کشتی جای دیگری بوده است.

یک سخنگوی پلیس سلطنتی جبل‌الطارق روز پنجشنبه اعلام کرد که ناخدا و رئیس خدمه کشتی نفتکش حامل نفت ایران را بازداشت کرده است.

نفتکش یاد شده حامل دو میلیون بشکه نفت خام است و دولت جبل‌الطارق می‌گوید شواهدی در دست دارد که این محموله راهی سوریه بود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

وزیر امورخارجه ایران در ادامه با اشاره به رایزنی‌های دیپلماتیک مقام‌های فرانسوی گفته است مقام‌های این کشور «تلاش می‌کنند تا آمریکا تحریم‌ها را کنار گذاشته و امکان کاهش تنش‌ها وجود داشته باشد.»

او یک راه دیگر کاهش تنش‌ها و بازگشت ایران از مسیر کاهش تعهدات هسته‌ای را عدم پایبندی کشورهای باقیمانده در برجام به تحریم‌های آمریکا دانسته است.

آقای ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه گفته که ایران آماده است «با همسایگان خود در منطقه رفاقت و از آن‌ها دفاع» کند.

این اظهارات او در حالی مطرح شده که برخی کشورهای منطقه خاورمیانه بارها مداخله ایران در امور داخلی این کشورها را مهم‌ترین عامل تنش در منطقه توصیف کرده‌اند.

وزیر امورخارجه ایران به روال معمول، در این گفت‌وگو به «گروه بی» نیز اشاره کرده است. او گفته این گروه ابتدا شامل بنیامین نتانیاهو و جان بولتون بوده و بن سلمان و بن زاید بعدا به این گروه پیوسته‌اند.

آقای ظریف گفته ایران خواهان خروج بن‌سلمان و بن‌زاید از این گروه است و تاکید کرده که «برخی نشانه‌ها از احتمال اتخاذ سیاست‌های جدید در منطقه از سوی امارات حکایت دارد».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy