Saturday, Jul 13, 2019

صفحه نخست » گفت و گوی محمدعلی نجفی با برادر میترا استاد + خواستار قصاص هستم

00000.jpg

برادر میترا استاد، خواستار قصاص:

روایت تکان دهنده شاهدان عینی در دادگاه نجفی:

محاکمه محمدعلی نجفی آغاز شد + اولین تصاویر و ویدئو

نخستین جلسه دادگاه محمد‌علی نجفی، شهردار و وزیر سابق چند دولت پس از انقلاب ایران به اتهام قتل میترا استاد از امروز شنبه، ۲۲ تیر به‌ صورت علنی در شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران آغاز شد.

خانواده میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی در مصاحبه با رسانه‌ها خواستار حکم قصاص شده‌اند.

به گفته محمود علیزاده طباطبایی، وکیل آقای نجفی، دو اتهام "قتل عمد" و "حمل غیرمجاز سلاح" رسما به او تفهیم شده و به گفته دادستان تهران، آقای نجفی در سه مورد متهم شناخته شده است: "الف- قتل عمد خانم میترا استاد ب- حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز ج- ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح ( غیر فوتی)"

وکیل محمدعلی نجفی پرونده موکلش را "نخستین پرونده قتل" در تاریخ دستگاه قضایی ایران خوانده که تحقیقات آن نه تنها در یک هفته بلکه در چهار روز انجام شده است. اعتراض او و دیگر وکلای پرونده اما از سوی دادستان تهران رد شده است.

قتل میترا استاد که روز سه‌شنبه ۷خرداد در محل سکونتش واقع در سعادت آباد تهران بر اثر شلیک گلوله به قتل رسید.

از خبرسازترین پرونده‌های جنایی سال‌های اخیر در ایران بود که به دلیل سابقه طولانی آقای نجفی در مسئولیت‌هایی مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، ریاست سازمان برنامه و بودجه، ریاست سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران، با حساسیت قابل توجهی در افکار عمومی دنبال شده و رسیدگی به پرونده او و پوشش رسانه‌ای آن، انتقادهایی را به دنبال داشت.

88888.jpg

خانواده میترا استاد چه می خواهند؟

مادر خانم استاد به خبرنگار روزنامه ایران گفته است که درخواست قصاص دارد و از خون دخترش نمی‌گذرد. چهره رسانه ای این خانواده اما مسعود استاد، برادر میترا استاد است که مصاحبه ها و ادعاهایش با استقبال رسانه های محافظه کار روبرو شده است.

او در این مصاحبه ها ادعا کرده که "آقای نجفی یکسری مشکلات اخلاقی داشتند. در ده سال و ۷ سال گذشته، زمان‌هایی که ایشان در پست‌های دیگری بودند، اقداماتی انجام دادند با یک‌سری که خلاف شرع بوده. من حتی شماره‌ آنها را دادم به داسرای جنایی و استشهادیه نوشتند.در مدت زندگی‌شان با خواهر بنده یکسری مسایل هست که من گذاشته‌ام در دادگاه به‌صورت علنی صحبت کنم و همه را افشا می‌کنم."

925788.jpg

مسعود استاد به روزنامه جام جم گفته است که خواهرش نه قبل از ازدواج با محمدعلی نجفی و نه بعد از آن، وابسته به هیچ‌کدام از نهاد‌های امنیتی نبود. قتل او سیاسی نبود و فقط به خاطر اختلاف خانوادگی رخ داده و خانواده‌اش خواستار قصاص محمد علی نجفی هستند.

روزنامه شهروند گزارش داده است که مسعود استاد، برادر میترا، مشاور محمد علی نجفی بوده، در روزهای پایانی فعالیت محمدعلی نجفی در شهرداری تهران به مدیریت پارکینگ‌های مکانیزه در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران منصوب شده و روزنامه شهروند در گزارشی نوشت که مسعود استاد، برادر میترا، مشاور محمد علی نجفی بوده و در برنامه برج میلاد "نقش اساسی ایفا کرده است".

اشاره این روزنامه به رقص کودکان در یک مراسم جشن مربوط به شهرداری و دستور دادستان کل کشور برای پیگیری قضایی این ماجرا است.

خبرگزاری ایسنا به نقل از دستیار ویژه وزیر اطلاعات ایران نوشته که میترا استاد "هیچ‌گونه ارتباط و همکاری با وزارت اطلاعات نداشته است."

محمدعلی نجفی در دادسرای تهران گفته بود که یک نهاد امنیتی تماس‌های او را شنود می‌کرد و در اختیار میترا استاد قرار می‌داد. دختر آقای نجفی هم گفته که همسر دوم پدرش "با ارگان‌های خاصی رابطه داشت و از همین طریق به پدرم تسلط پیدا کرده بود و او را تحت فشار قرار می‌داد."

علی مطهری، نماینده مجلس هم مدتی پیش در واکنش به قتل میترا استاد توسط همسرش،علی نجفی، در بیانیه‌ای گفته بود: "اخبار رسیده و صحبت‌های آقای نجفی نشان می‌دهددر کشور پرستوهایی وجود دارند که گرد سیاسیونی که منتقد یا مخالف به شمار می‌روند،به پرواز در می‌آیند و فیلم و عکس تهیه می‌کنند برای بستن دهان او. حال این که این روش‌ها برای یک مسلمان حرام است."

یک مقام وزارت اطلاعات اما در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا تهدید کرده که "پخش این‌گونه ادعاهای کذب" موجب تشویش افکار عمومی و قابل پیگیری قضایی است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرده که "قرائنی" از ارتباط میترا استاد با سازمان اطلاعات سپاه وجود ندارد. چهره های اصلاح طلب چون جواد امام عنوان کرده بودند که میترا استاد با سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ارتباط داشته و به صورت "هدفمند" به آقای نجفی نزدیک شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy