Monday, Jul 15, 2019

صفحه نخست » دو ظریف، ظریفی که برجام را امضاء کرد نماینده مردم بود و امروز نماینده آیت‌الله خامنه‌ای است

amirkabir_071519.jpgکاملیا انتخابی فرد - سردبیر ایندیپندنت فارسی

محمد جواد ظریف روز یکشنبه ۱۴ ژوئیه وارد نیویورک شد تا در نشست شورای اقتصادی-اجتماعی سازمان ملل متحد شرکت کند.

سه هفته پیشتر از این، در اواخر ماه گذشته وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد که تا یک هفته دیگر وزیر امور خارجه ایران تحریم خواهد شد.

درخواست سفر آقای ظریف به نیویورک آزمایش خوبی برای سنجش عمق بحران و تیره گی روابط بین ایران و آمریکا بود.

در سازمان ملل متحد، نشست‌های کوچک و بزرگ بسیاری در هر ماه و هفته بر پا است و آمد و شد دیپلماتهای برجسته خارجی بیشتر در ماه سپتامبر و در زمان بازگشایی مجمع عمومی سازمان ملل متحد اتفاق می افتد.

البته بی سابقه نیست که وزیر خارجه کشورها به دلایل مختلف مانند نشست های شورای امنیت درباره موضوعی خاص در طول سال به نیویورک بیایند، اما نشست شورای اقتصادی -اجتماعی برای ایران دارای چندان اهمیتی نیست که حضور آقای ظریف در آن ضروری باشد.

آقای ظریف که سالیان سال در ایالت متحده زندگی کرده و سفیر ایران در سازمان ملل متحد بوده اند، با توجه به وخامت اوضاع فعلی بین ایران و آمریکا و شدت گرفتن تحریم‌ها به خوبی می‌دانند که تا چه اندازه این سفرها به آمریکا به هر دلیلی مهم و ارزشمند است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

از سوی دیگر درخواست وزیر خارجه ایران برای سفر به آمریکا نیز نشان داد که ایران همچنان به دنبال دیپلماسی گفتگو با آمریکا است و سفرهای مکرر آقای ظریف به نیویورک را باید از دریچه امکان تبادل نظر و گفتگو با مقامات آمریکایی دید تا علاقه به شرکت مقامات ایرانی در نشست های سازمان ملل متحد.

آقای ظریف در سفری که اردیبهشت ماه گذشته به نیویورک داشت توانست با سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا خانم دایان فاینستاین ملاقات و با وی شام صرف کند.

خانم فاینستاین از منتقدان سیاست خارجی ترامپ بخصوص در قبال تهران است و باز نگاه داشتن کانال ملاقات و تبادل نظر با سیاستمداران آمریکایی که می‌توانند در شرایط دشوار فعلی حامی تهران باشند و از خطر جنگ و افزایش تحریم‌ها جلوگیری کنند، برای ایران بسیار مهم به نظر می‌رسد.

درباره این دیدار و شام کاری خانم فاینستاین با آقای ظریف نشریه پولتیکو به نقل از دفتر کار این نماینده سنای آمریکا نوشت که این ملاقات «با مشورت وزارت خارجه آمریکا برنامه ریزی» شده بود. اینبار نیز روزنامه نیویورک تایمز در شماره روز یکشنبه خود ۱۴ ژوئیه در سالگرد امضای برجام در سال ۲۰۱۵ میلادی نوشته است که ویزای آقای ظریف برای شرکت در اجلاس سازمان ملل متحد با موافقت مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، صادر شده است.

آقای پمپئو اگر در این سفر ظریف به نیویورک با وی ملاقات مستقیمی نداشته باشد، دیگرانی هستند که از کمیته روابط خارجی سنا و یا کنگره بخواهند با آقای ظریف ملاقات کنند و به وزارت خارجه آمریکا گزارش‌های دست اولی از امکان گفتگوی دو کشور و خواسته‌های ایران و شرایط این کشور برای مذاکره با آمریکا را به اطلاع وزیر خارجه آمریکا برسانند.

از طرف دیگر خواست ظریف برای سفر به آمریکا این تضمین را به ایران می‌دهد که وی بتواند با فعال نگاه داشتن کانال دیپلماسی خود با سیاستمداران آمریکایی، در شهریور ماه نیز با رئیس جمهور ایران، حسن روحانی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک بازگردد.

اما ویزای آقای ظریف و هیات همراه وی تنها برای تردد در فضای بین سازمان ملل و دفتر نمایندگی ایران که ۶ خیابان آنسوتر از مقر سازمان ملل است و تا خانه سفیر ایران که مقابل موزه متروپولیتن نیویورک در خیابان پنجم نیویورک قرار دارد دارای اعتبار می‌باشد. به معنای آنکه دیپلمات‌های ایران تنها در شعاع ۴۰ کیلومتری سازمان ملل متحد می‌توانند آمد و شد کنند.

«دیپلمات‌های آمریکایی در خیابان‌های تهران برو و بیا ندارند، بنابراین ما هم هیچ دلیلی نمی بینیم که دیپلمات‌های ایرانی آزادانه در خیابان‌های نیویورک بگردند». وزیر خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با روزنامه واشنگتن پُست در روز یکشنبه به محدودیت عبور و مرور هیات ایرانی در نیویورک اشاره کرد.

نشست وزاری خارجه با اهداف "توسعه پایدار، تغییرات اقلیمی، تساوی جنسیتی و درگیری و گرسنگی" در سطح وزاری خارجه نشستی در روز جمعه ۱۹ ژوئیه خواهد داشت. بنابراین از امروز دوشنبه تا روز جمعه، فرصت های بسیاری هم برای ایران و آمریکا وجود دارد که حتی در محدوده تعیین شده ۴۰ کیلومتری بتوانند راهی برای خروج از بن بست سیاسی فعلی بیابند.

با این تفاوت که، ظریفی که با دولت اوباما و جان کری مذاکره می‌کرد، نماینده ۲۰ و چند میلیونی بود که به حسن روحانی برای عادی سازی روابط ایران با جهان و رسیدن توافق با غرب رای داده بودند. ظریفی که امروز به آمریکا آمده و شاید با پمپئو و سایر مقامات آمریکایی دیدار کند، نماینده آیت الله خامنه‌ای است و شاید از ظریف دیروز، اختیارات بیشتری داشته باشد. نکته‌ای که از چشم دولت دونالد ترامپ پنهان نمانده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy