Saturday, Jul 20, 2019

صفحه نخست » من اینجا، تو اونجا... حکایت دیوارها و آدم ها...؛ ترجمه ف. م. سخن

D091899D-9F8C-4B0E-A662-91121C96C918.jpegتقدیم به مسعود عزیز که مردِ عبور از دیوارهاست! «سخن»

اولین دیوار مرزی تاریخ، ۲۱ قرن پیش از میلاد ساخته شده و دو سرزمین واقع در آسیای جنوب غربی، یعنی سرزمین های سومر و عموری را از هم جدا می کرده است. این دیوار به طول ۲۲۰ کیلومتر و ارتفاع حدود یک متر در دشت های سوریه کشیده شده بود.

*****

۲۱۴ سال پیش از میلاد، برای حفاظت از مرزهای شمالی پادشاهی چین، دیواری کشیده شد که بزرگ ترین پروژه ی ساختمانی در طول تاریخ است. این دیوار با وجود داشتن ۲۱۰۰۰ کیلومتر طول، استفاده ی چندانی از نظر نظامی نداشت.

*****

مرز هوایی یک کشور، در امتداد مرز زمینی همان کشور و در ارتفاع قرار دارد. این که انتهای این مرز در چه ارتفاعی واقع است از نظر قانونی مشخص نشده اما در عمل، ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری برای آن در نظر گرفته می شود. طبق نظر فدراسیون بین المللی هوانوردی از این ارتفاع به بعد، «فضای خارج از زمین» آغاز می شود.

*****

۷۰۰/۰۰۰ نفر از کره شمالی و ۴۱۰/۰۰۰ نفر از کره جنوبی، از منطقه ی غیر نظامی شده ی بین دو کره -که هنوز رسما با هم در حال جنگ اند- محافظت می کنند. در این منطقه، بیش از یک میلیون مین وجود دارد.

*****

«در چهارچوب دیوارهای ما، فقط جنگ جریان دارد اما خطر واقعی در درون ما ست؛ در درون ما دشمن حضور دارد.»

«مارکوس تولیوس سیسرو، ۶۳ پیش از میلاد»

*****

هر سال به طور متوسط ۳ میلیون انسان به شکل غیر قانونی به امریکا مهاجرت می کنند.

*****

در ۴ سال گذشته، بیش از ۲۵/۰۰۰ انسان در حال فرار از کشور خود، جان شان را از دست دادند. بیش از نیمی از این تعداد، هدف شان مهاجرت به اروپا بود. آن ها یا در دریای مدیترانه غرق شدند یا در صحرا از تشنگی مردند.

*****

پرزیدنت ترامپ، برای به اجرا در آوردن طرح ساخت دیوار مرزی مکزیک هزینه ای معادل ۲۱ میلیارد و ششصد میلیون دلار تخمین زده است. بر خلاف سخنان انتخاباتی او، نه تنها کشور همسایه بلکه مالیات دهندگان امریکایی باید بخشی از این هزینه ی هنگفت را متقبل شوند.

*****

تقویت و مستحکم سازی نیمی از ۵۱ مرز بین المللی، که بعد از جنگ دوم جهانی به وجود آمده اند، بین سال ۲۰۰۰ و ۲۰۱۴ صورت گرفته است. بعد از سقوط دیوار برلین، ۴۰ کشور اقدام به دوباره سازی دیوارهای مرزی خود کردند. ۳۰ تا از این کشورها بعد از حمله به برج های تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ به مستحکم کردن مرزهای خود مبادرت کردند.

*****

«مطلب از «سوِن اورتولی؛ مجله ی فلسفه [فیلوزوفی مَگَزین] چاپ آلمان»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy