Monday, Jul 22, 2019

صفحه نخست » نشریه تایم: مقام ارشد آمریکا گفت بریتانیا در برابر ایران «بزدلانه» رفتار می کند

time_072419.jpgایران اینترنشنال - یک مقام ارشد دولت ایالات متحده آمریکا، در بیان سرخوردگی کلی دولت ترامپ از موضع بریتانیایی‌ها نسبت به ایران، آن‌ها را «بزدل» خواند.

به نوشته نشریه تایم، این مقام ارشد که نامش فاش نشده است، مقام‌های بریتانیایی را «بزدل‌هایی» دانست که حمایت از برجام را ادامه می‌دهند، به رویارویی مستقیم‌تر با ایران تمایلی ندارند و برای کمک به آن‌کشور در دور زدن تحریم‌های آمریکا به‌همراه دیگر شرکای اروپایی باقیمانده در برجام، تلاش می‌کنند.

این سخنان پس از آن مطرح شد که ترامپ در اقدامی بی‌سابقه اطلاعات تفصیلی مربوط به حمله احتمالی به ایران به تلافی سرنگونی پهپاد آمریکایی با اصابت موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در اختیار بریتانیا قرار نداد. البته ترامپ در لحظات آخر دستور لغو این حمله را صادر کرد.

چهار مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با تایم، تصمیم آمریکا به در جریان نگذاشتن بریتانیا را «غیرمعمول» دانستند، اما آن را با سرعت پاسخ‌گویی مرتبط دانستند.

یکی از این مقام‌ها گفت: «اجرای یک‌جانبه عملیات بدون آن‌ها برای ما چندان عادی نیست. اما در این مورد، به علت ماهیت حادثه و پاسخ احتمالی، این مساله ضروری نبود.»

این مقام‌های ارشد آمریکایی تاکید کردند که دولت بریتانیا در صدد جدا کردن راه خود از سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران است. آن‌ها در ادامه گفتند که کشورهای اروپایی در صورت اقدام به راه‌اندازی یک گروه حفاظت از نفتکش‌ها در خلیج فارس، همچنان نیازمند حمایت اطلاعاتی و پشتیبانی آمریکا خواهند بود.

دولت بریتانیا از هم‌پیمانان اروپایی خود خواسته است تا به منظور پیشگیری از توقیف نفت‌کش‌ها در تنگه هرمز به دست نیروهای ایرانی یک گروه حفاظت راه‌اندازی کنند. ایران جمعه گذشته یک فروند نفت‌کش بریتانیایی را توقیف کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، ترزا می، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، قبل از ماجرای توقیف نفت‌کش بریتانیایی، درخواست آمریکا را برای همکاری در منطقه خلیج فارس رد کرده بود.

تایم نوشت سردی در روابط آمریکا و بریتانیا، دیگر کشورهای اروپایی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. به نوشته این نشریه، خیلی از دولت‌های اروپایی بر روی توانایی بریتانیا در تعدیل مواضع ترامپ در مسائل بین‌المللی حساب ویژه‌ای باز کرده بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy