Thursday, Jul 25, 2019

صفحه نخست » خامنه ای خاموش و سرداران سپاه به جای او صحبت می کنند

sepah_072519.jpgبهروز مفید - شبکه رسانه‌ای بیان

کافی بود تا علی خامنه ای گوی و میدان را از دست تیم دولت از حسن روحانی و ظریف تا اسحاق جهانگیری بگیرد و خود عملا در خصوص مسائل خارجی و به شکل ریز اظهارنظر کند.

این مساله مسبوق به سابقه است. در حالی که محمدجواد ظریف، نقش وزیر امور خارجه را در کشور دارد، علی اکبر ولایتی در بیت رهبری است که این نقش را ایفا می کند.

اما حال که دیگر دولت مجبور به سکوت در برابر خامنه ای یا به عبارتی همراهی با آن است، شخص خامنه ای هم این روزها سعی می کند تنها نباشد. او به سپاه بال و پر زیادی داده و امروز این سپاه است که منهای عمل کردن، سخنرانی جدی در خصوص مسائل منطقه و جهان می کند.

این سخنان متفاوت با سخنان همیشگی امثال عزیز جعفری، حسین سلامی و قاسم سلیمانی است که همواره فقط مرگ بر آمریکا می گفتند و فریاد می کشیدند.

این روزها، سرداران سپاه، اظهار نظر جدی می کنند و به نوعی خود را تصمیم ساز و هم تصمیم گیر می دانند.

سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل کوثری، جانشین فرماندهی قرارگاه ثارالله این بار به جز مرگ بر آمریکا و مرگ بر فرانسه ای که می گوید، اوضاع دو کشور را تحلیل هم می نماید.

کوثری پس از ۴۰ سال همچنان به روح الله خمینی استناد کرده و فرانسه و انگلستان را فرزندان شیطان (آمریکا) معرفی می کند.

وی درباره نقش فرانسه در برجام گفت: فرانسه پیش از این نیز در آزمون برجام رد شده بود و در گذشته شاهد بودیم این کشور حتی نقش پلیس بد را بازی می‌کرد و به نوعی برای آمریکا نقش مکمل بود. در حقیقت عملکرد این کشور بخشی از فرآیند فریب است.

او در حالی این موضوع را مطرح می کند که امانوئل مکرون در تماس های زیاد و سفری به ایران تلاش کرد که جمهوری اسلامی را در برجام نگه دارد تا پس از آن بتواند جای پای شرکت های فرانسوی را در ایران محکم کند.

به معنایی دیگر، فرانسه در اصل و نه محور تلاش می کرد بازار خودروی ایران را به دست بگیرد و سایر رقبای اروپایی را کنار بزند و انحصار به دست آورد.

پس از به دست آوردن انحصار در بازار ایران، سایر کشورهای اروپایی نیز با کمک گرفتن از فرانسه می توانستند به تدریج وارد بخش های مورد نظر خود شوند.

افراد دیگری همچون حسین دهقان، مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح نیز سخنان مشابهی را در موضوعات تنش زای منطقه ای مطرح کرده اند.

علی خامنه ای مدتی است که تلاش می کند با تغییراتی در فرماندهی سپاه، دایره فرماندهان را به خود نزدیک تر کند.

به طور مثال اگرچه فردی چون عزیز جعفری، در برابر آمریکا شاخ و شانه می کشید اما نه چهره او و نه نوع حرف زدنش، آنقدر قدرتمند نبود که خامنه ای را راضی نگاه دارد، بنابراین حسین سلامی جای او را گرفت.

اگرچه این تعویض، تغییری استراتژیک نبود اما حداقل برای رهبر جمهوری اسلامی، فردی ارضا کننده بود تا آنچنان که خامنه ای می خواهد، فریادهایش تا واشنگتن شنیده شود!

برجام به طور کامل از اختیار دولت روحانی خارج و به دست خامنه ای و سرداران تیره پوش سپاه افتاده است. حالا آن ها هستند که اگر صلاح بدانند، کشتی بریتانیایی را توقیف و پهپاد آمریکایی را ساقط می کنند و اگر نه، اجازه عبور می دهند؛ در این میان محمدجواد ظریف در نقش وزیر امور خارجه حتی نمی تواند سکوت کند. او باید مدافع هر یک از اقداماتی باشد که سپاه پاسداران انجام می دهند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy