Friday, Jul 26, 2019

صفحه نخست » «ائتلاف دریایی» برای مقابله با تهدیدات جمهوری اسلامی در خلیج فارس

see.jpgکیهان لندن - پس از فرانسه، مقام‌های آلمان نیز با پیشنهاد انگلیس برای استقرار «نیروی دریایی اروپایی» در خلیج فارس و تنگه هرمز جهت محافظت از نفتکش‌ها و کشتی‎های تجاری در مقابل خرابکاری‎ها و مزاحمت‌های سپاه موافقت کرده‌اند.

هر سه کشور اعلام کرده‌اند که هدف‎شان از استقرار نیرو در آب‎های جنوبی ایران نه درگیری نظامی یا جنگ بلکه برای حفظ امنیت در خطوط آزاد کشتیرانی بین‌المللی است.

به گزارش رویترز هایکو ماس وزیر خارجه آلمان، در نشست کمیته روابط بین‌الملل پارلمان این کشور که، چهارشنبه ۲۴ ژوئیه، برگزار شد گفته «ما می‌خواهیم در آنجا [خلیج فارس] باشیم.»

حضور نظامی‎های آلمان در مأموریت‎های برون‌مرزی باید در پارلمان این کشور به رأی‌ گذاشته شود.

همزمان سخنگوی دولت جدید انگلیس از اسکورت تمام کشتی‎های خود در آب‎های خلیج فارس خبر داده است. اسکای نیوز گزارش داده از روز چهارشنبه ناو اچ.ام.اس مونتروز اولین ماموریت خود را در این رابطه انجام داده است. اخیراً یک زیردریایی هسته‎ای نیز به منطقه اعزام شده است.

پیش از این ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که در حال تشکیل یک عملیات چندملیتی دریایی به نام «عملیات نگاهبان» (سنتینل) است تا نظارت بر امنیت در آب‌های بین‌المللی را افزایش دهد.

هدف از این عملیات حفظ امنیت و ثبات حمل و نقل دریایی، اطمینان از عبور آزادانه و کاهش تنش در آب‌های بین‌المللی از جمله در همه نقاط خلیج فارس، تنگه هرمز، تنگه باب المندب و دریای عمان است.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

آمریکا علاوه بر بریتانیا، فرانسه، آلمان از نروژ، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا نیز دعوت کرده تا به ائتلاف امنیتی در تنگه هرمز ملحق شوند. مایک پمپئو با تاکید بر اینکه «مطمئن هستم چندین کشور محلق خواهند شد» در این باره می‎گوید، «هر کشوری که به امنیت تنگه هرمز علاقمند است باید به این ائتلاف ملحق شود تا نه تنها از منافع خود محفاظت کند، بلکه از اصل آزادی تردد نیز حمایت نماید.»

همچین گزارش شده است که پمپئو با دومینیک راب وزیر خارجه جدید انگلیس درباره‎ی مقابله با ماجراجویی‎های رژیم ایران گفتگو کرده و هر دو خواستار تقویت ائتلاف شده‌اند.

تا پیش از انتخاب بوریس جانسون به نخست‌وزیری بریتانیا، در سیاست این کشور بی‎میلی برای تقویت همکاری‎های نظامی و سیاسی با آمریکا علیه جمهوری اسلامی دیده می‌شد اما به فاصله یکی دو روز بعد از نخست‌وزیری جانسون وضعیت به سرعت تغییر کرد و به تبع آن مواضع دولت آلمان نیز تغییر کرد. این دو کشور دست‌کم در مقابله با خرابکاری‎های رژیم ایران در خلیج فارس بیشتر همصدا شده‌اند.

سخنرانی تند و تیز جانسون خطاب به جرمی کوربین رهبر حزب کارگر در جمع نمایندگان مجلس عوام علیه رهبران ایران یکی از نشانه‎های تغییر آشکار در سیاست‎های لندن در مقایسه با دورانی است که ترزا می و جرمی هانت قدرت را در دست داشتند. جانسون گفت، جرمی کوربین از ملاهای تهران طرفداری می‌کند و از شبکه پرس تی‌وی ایران پول گرفته است.

به ویژه پس از بی‎میلی ژاپنی‎ها برای حضور در ائتلاف دریایی، مسئولان و رسانه‎های جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند اینگونه القاء کنند که تشکیل این ائتلاف در خلیج فارس به شکست رسیده است. اما در روزهای اخیر شرایط برخلاف تبلیغات و میل زمامداران ایران رقم خورده است. آزمایش موشکی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که روز چهارشنبه صورت گرفت را می‌توان در چارچوب واکنش به متشکل‎تر شدن همگرایی جهانی در مقابل اقدامات خرابکارانه‌ی تهران به ویژه در آب‎های بین‌المللی جنوب ایران ارزیابی کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy