Thursday, Aug 1, 2019

صفحه نخست » چرا آمریکا ظریف را ماله‌کش اعظم نامیده؟

malekesh_080119.jpg-استیون منوچین: ظریف مجری دستورات علی خامنه‎ای و سخنگوی اصلی رژیم در سراسر دنیاست.

- مایک پمپئو: اخیراً پرزیدنت ترامپ رهبر جمهوری اسلامی را تحریم کرد، کسی که با هزینه مردم ایران خود را ثروتمند کرده. امروز ایالات متحده، رییس مدافعان او جواد ظریف را تحریم کرد.

-ظریف: این تحریم بر من یا خانواده من هیچ اثری ندارد، چراکه من خارج از ایران، هیچ دارایی یا منافعی ندارم.

- ظریف جز جوش دادن معامله‌ی هسته‌ای هیچ نقشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی به ویژه در منطقه بازی نمی‌کند! حتی در همین معامله‌ی هسته‌ای نیز خامنه‌ای در موارد حساس افراد نزدیک به خود را برای زد و بندهای پنهان می‌فرستد! به این ترتیب اصطلاح «ماله‌کش» برای توضیح نقش تبلیغاتی محمدجواد ظریف کاملا واقعی و بجاست.

-با این تحریم اکنون احتمالاً ارتباط ظریف با دموکرات‌هایی که حامی برجام هستند محدود می‌شود و لابیگران از جمله نایاکی‌ها نیز مجبورند در مراوده با او احتیاط کنند.

- آیا با این تحریم، تاریخ مصرف ظریف برای جمهوری اسلامی نیز تمام شده؟ آیا وی اینبار واقعا و جدی استعفا می‌دهد؟

کیهان لندن - دفتر کنترل دارایی‎های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۹ (۱۰ امرداد)، محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی را در فهرست تحریم‎ها قرار داد.

استیون منوچین وزیر خزانه‎داری آمریکا در اینباره می‌گوید، «ظریف مجری دستورات علی خامنه‎ای و سخنگوی اصلی رژیم در سراسر دنیاست. ایالات متحده [با تحریم ظریف] این پیام روشن را به رژیم ایران می‎فرستد که رفتارش مطلقاً غیرقابل قبول است. هر زمان که رژیم ایران مانع دسترسی شهروندان ایرانی به شبکه‌های اجتماعی می‌شود، ظریف از طریق همین ابزار، پروپاگاندا و اطلاعات انحرافی رژیم را در سراسر جهان از طریق شبکه‎های اجتماعی پخش می‌کند.»

در این بیانیه آمده، ظریف با یکی از بدنام‎ترین نهادهای دولتی یعنی نیروی قدس سپاه پاسداران بطور هماهنگ کار می‎کند که مقامات آن قبلاً به اتهام تروریسم و نقض حقوق بشر تحریم شده‌اند.

به گزارش وبسایت وزارت خزانه‌داری آمریکا، ظریف و مقامات بلندپایه‌ی آن در کنار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تلاش‌ها برای تاثیرگذاری در انتخابات‌ها (در کشورهای دیگر) درگیر بوده‌اند و از آن حمایت مالی کرده‌اند. علاوه بر آن، مقامات ارشد وزارت خارجه ایران به دنبال تسهیل آزادی دو نیروی عملیاتی سپاه قدس از یک کشور خارجی از طریق پرداخت به نیروهای قضایی آن کشور بوده‌اند.

شعار مرگ بر آمریکا ظریف:

با این تحریم، تمامی اموال و منافع ظریف در آمریکا یا در تعلق یا کنترل اشخاص آمریکایی بلوکه می‎شود که شامل تمامی معاملات او با اشخاص آمریکایی در داخل یا در حال عبور از ایالات آمریکا می‌شود و همچنین معامله با او ممنوع خواهد بود. همچنین هر نهاد مالی خارجی که آگاهانه یک معامله قابل توجه با او انجام دهد ممکن است در معرض تحریم‎های آمریکا قرار بگیرد.

88888.jpgتوییتر فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در واکنش به تحریم ظریف نوشت، «پرزیدنت ترامپ اخیراً رهبر ایران را که با پول مردم ایران خودش را ثروتمند کرده تحریم کرد. امروز، ایالات متحده جواد ظریف، ماله‎کش اعظم وی را نیز تحریم کرد. او مانند سایر اعضای مافیای خامنه‎ای در رفتار یاغیانه رژیم همدست است.»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

به کار بردن اصطلاح «ماله‌کش» برای ظریف با هشتگ «#_ماله_کش_اعظم» سوژه کاربران در شبکه‎های اجتماعی شده است.

مایک پمپئو در توییتی نوشت، «اخیراً پرزیدنت ترامپ رهبر جمهوری اسلامی را تحریم کرد، کسی که با هزینه مردم ایران خود را ثروتمند کرده. امروز ایالات متحده، رییس مدافعان او جواد ظریف را تحریم کرد. ظریف سال‌ها به اندازه‌ی بقیه مافیای خامنه‌ای در رفتارهای غیرقانونی رژیم همدست و شریک بوده است.»

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفتگوی اختصاصی با فاکس نیوز گفت، «تحریم ظریف پیامی روشن به حکومت ایران است؛ هدف این است که به رژیم ایران نشان دهیم که فعالیت‌های او [ظریف] را قابل تحریم می‎دانیم، فعالیت‌های او و کسانی را که با او همکاری می‎کنند، محدود می‎کنیم.»

ظریف نیز پس از قرارگرفتن نامش در فهرست تحریم‎های آمریکا تلاش کرد مسئله را شخصی کند! وی در توییتی نوشت، «آمریکا می‌گوید مرا به عنوان «سخنگوی اصلی ایران در سرتاسر جهان» تحریم کرده است. واقعیت آنقدر دردناک است؟ این تحریم بر من یا خانواده من هیچ اثری ندارد، چراکه من خارج از ایران، هیچ دارایی یا منافعی ندارم. متشکرم که مرا چنین تهدید بزرگی برای اهدافتان می‌پندارید.» اما خود ظریف خوب می‌داند که مسئله برای آمریکا بر سر دارایی‌های وی نیست! خود او نیز در یک توییت دیگر، به نقش تبلیغاتی و «ماله‌کشی» خویش اشاره می‌کند.

وی ساعاتی بعد در توییتی دوباره به توهمات اختراعی خود یعنی «تیم ب» پرداخت و به خیال خودش به کاخ سفید کنایه زد و نوشت: «گفتگو و صلح یک تهدید حیاتی برای «تیم B» است، از آنجا که دلیل تحریم من، حرف‌ها و سخنانم بوده است، آیا «آمریکایی‌ها» برای «تعامل» با من از طریق خواندن نوشته‌هایم یا گوش دادن به مصاحبه‌هایم به مجوز اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) نیاز دارند؟»

این در حالیست که خود وی به عنوان یک وزیر بی‌اختیار در یک دولت بی‌اختیار که بدون اجازه‌ی خامنه‌ای نمی‌تواند هیچ کاری بکند، به «ماله‌کش» معروف شده است. ظریف در جمهوری اسلامی به این دلیل «سردار دیپلماسی» خوانده شد که خامنه‌ای زیر فشار تحریم‌های سال‌های گذشته مجبور به «نرمش قهرمانانه» شد و با روی کار آوردن دولت روحانی پس از هشت سال خرابکاری‌های دولت نورچشمی ظاهرا مغضوب خودش، احمدی‌نژاد، «تیم ظریف» را فرستاد تا با دولت وقت آمریکا تحت رهبری باراک اوباما معامله بکند. ظریف جز جوش دادن معامله‌ی هسته‌ای هیچ نقشی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی به ویژه در منطقه بازی نمی‌کند! حتی در همین معامله‌ی هسته‌ای نیز خامنه‌ای در موارد حساس افراد نزدیک به خود را برای زد و بندهای پنهان می‌فرستد! به این ترتیب اصطلاح «ماله‌کش» برای توضیح نقش تبلیغاتی محمدجواد ظریف کاملا واقعی و بجاست.

در ادامه‌ی واکنش‌ها به تحریم محمدجواد ظریف، محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی نیز در توییتی نوشت، «تحریم ظریف جز رسوایی عاید آمریکایی‌ها نمی‌کند. ظریف معمار دیپلماسی، صدای رسای حقانیت ایرانیان و نماد استقبال افکار عمومی دنیا از منطق ایرانی است. منطق با تحریم از کار نمی‌افتد؛ بلکه کاراتر و موجب عزت و اقتدار بیشتر او می‌شود.»

اسحاق جهانگیری معاون حسن روحانی هم در توییتی نوشت «تحریم وزیر امور خارجه ایران از سوی دولت ترامپ نشانه جدیدی از بی‎منطقی، درماندگی و ماجراجویی یک قدرت زورگوست. دکتر ظریف نماد و نماینده توانای دیپلماسی مقبول و قانونمند ایرانی است.»

حسن روحانی نیز در یک سخنرانی تحریم ظریف را اقدام کودکانه خواند!

پیامدهای احتمالی تحریم ظریف

در مورد آثار و تبعات تحریم محمدجواد ظریف گمانه‎زنی‎ها زیاد است. شماری از تحلیلگران معتقدند اظهار نظر قطعی هنوز به زمان نیاز دارد اما برخی ناظران چنین ارزیابی می‌کنند که با این تحریم‎ بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی از ارتباط با ظریف صرف نظر خواهند کرد، بانک‎ها، ایرلاین‌ها و حتی هتل‌های کشورهای ثالث، ریسک ارائه خدمات به او و حتی شاید خانواده‎ی او را نپذیرند. این احتمال وجود دارد او نتواند مثل گذشته فرصت مصاحبه‌‌ با رسانه‌های مطرح بین‎المللی را داشته باشد. حضور او در نشست‎های دولتی و حتی علمی و تخصصی محدود خواهد شد. شمار دیگری نیز می‌گویند تحریم ظریف ضربه سختی به سیاست خارجی جمهوری اسلامی می‌زند. او دو دهه در آمریکا زندگی کرده و ظاهرا پیچ و خم‌های سیاسی ایالات متحده را بیشتر از هرکسی در نظام می‎شناسد. با این تحریم اکنون احتمالاً ارتباط ظریف با دموکرات‌هایی که حامی برجام هستند نیز محدود می‌شود و لابیگران از جمله نایاکی‌ها مجبورند در مراوده با او احتیاط کنند. از اینها مهمتر همانطور که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا تاکید شده او مبلّغ سیاست‌های رژیم ایران است بنابراین با این تحریم یکی از ستون‌های مهم پروپاگاندای برون‌مرزی جمهوری اسلامی آسیب خواهد دید.

از لحن مقامات رسمی واشنگتن بعد از اعلام تحریم ظریف پیداست که علاوه بر ادامه‌ی تحقیر وی به احتمال زیاد راه‌های باریک مذاکرات احتمالی نیز در حال بسته شدن است. تحریم ظریف چند هفته پس از آنکه احتمال آن اعلام شد، در حالی قطعیت یافت که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در روزهای گذشته از امکان مذاکره با جمهوری اسلامی ابراز ناامیدی کرد و گفت دیگر نسبت به آن خوشبین نیست. حالا نشستن پای میز مذاکره با دیپلماتی که یاغی، مافیا و ماله‌کش نامیده شده و چه بسا تاریخ مصرف وی برای جمهوری اسلامی نیز به پایان رسیده باشد، بعید به نظر می‌رسد. از همین رو موضوع استعفای ظریف که یکبار در اسفند ۹۷ نیز در اینستاگرام به دلیل بی‌اعتنایی خامنه‌ای و سپاه به او در رابطه با سیاست‌های منطقه‌ای و سفر ناگهانی بشار اسد به تهران، اعلام و پس از چند ساعت پس گرفته شد، بیش از پیش محتمل می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy