Sunday, Aug 4, 2019

صفحه نخست » ظریف از کاخ سفید دعوتنامه رسمی دریافت کرده بود

zarif.jpgشبکه بیان ـ بنابر گزارشات، ماه گذشته، محمدجواد ظریف برای یک دیدار در کاخ سفید، دعوتنامه رسمی دریافت کرده بود که تهران تصمیم گرفت آن را رد کند.

بنابر گزارشات، ماه گذشته، محمدجواد ظریف برای یک دیدار در کاخ سفید، دعوتنامه رسمی دریافت کرده بود که تهران تصمیم گرفت آن را رد کند.

در هفته گذشته، محمد جواد ظریف نیز تحریم شد و تحریم او به دنبال تحریم علی خامنه‌ای ارزیابی می‌شود.

در ماه گذشته میلادی که علی خامنه‌ای مورد تحریم کاخ سفید قرار گرفت، شایعه تحریم ظریف نیز مطرح شده بود اما تا کنون این تصمیم نهایی نشده بود.

حال به نظر می‌رسد کاخ سفید در نظر داشته تا پس از تحریم خامنه‌ای، با ظریف گفتگوی مستقیم داشته باشد که پس از عدم پذیرش این دعوتنامه از سوی تهران، حال خود او هم در لیست تحریم‌ها قرار گرفت.

کاخ سفید به روش‌های مختلف تلاش کرده تا با جمهوری اسلامی، رابطه برقرار کرده و باب مذاکره را باز بگذارد.

دونالد ترامپ نیز که تا پیش از این امیدوار به مذاکره با تهران بود، حالا می‌گوید که این امیدها رفته رفته از بین می‌روند.

با انتشار خبر دعوت رسمی از ظریف، بر همه روشن شده است که این جمهوری اسلامی است که به دنبال افزایش تنش است و تمایل ندارد هیچ راهکاری را برای کاهش آن ادامه دهد.

شامگاه روز گذشته نیز، سپاه پاسداران مجددا یک تانکر نفتی را که به گفته این سازمان شبه نظامی، حامل سوخت قاچاق بوده، توقیف کرده است. اگرچه تا کنون مشخص نشده این تانکر به کدام کشور تعلق داشته اما گزارشات نشان می‌دهند که به سمت یکی از کشورهای عربی همسایه ایران در حرکت هستند.

خبر دعوت کاخ سفید از ظریف را نیویورکر اعلام کرد. این مجله در گزارشی نوشت که دولت ترامپ به دنبال دیدار با محمدجواد ظریف، معمار توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ است که به عنوان یک چهره معتدل تر جمهوری اسلامی تلقی می‌شود.

اما این دیدار رخ نداد چرا که ظریف به سناتور کنتاکی، هماهنگ کننده این دیدار گفت که وی مجبور به دریافت تاییدیه تهران برای چنین جلسه‌ای است. در نهایت رژیم ایران تصمیم گرفت که این دیدار صورت نگیرد.

تهران در حالی که اروپا به درخواست‌های علی خامنه‌ای پاسخ مثبت نداد، اقدام به غنی سازی بیشتر از میزان مجاز کرده است.

با اینهمه باز هم این ایالات متحده آمریکا بود که دست مذاکره و دوستی را به سمت تهران دراز کرد اما علی خامنه‌ای همچنان بر روی حرف خود اصرار می‌ورزد که تجربه تلخ مذاکره با آمریکایی‌ها را تکرار نخواهد کرد. علت این امر این است که او همواره به دشمن نیاز دارد.

جمهوری اسلامی در حال کاهش مرحله به مرحله تعهدات خود در قبال توافقنامه برجام است. شرایط به گونه‌ای در حال رخ دادن است که هیچ راهی به جز جنگ نظامی یا سایبری بر علیه تهران وجود نداشته باشد.

در چند ماه اخیر، تنش میان تهران و واشنگتن بسیار زیاد بوده است. حمله به پهپاد بدون سرنشین آمریکایی که پیشتر رخ داد باعث شد تا ترامپ دستور حمله به ۳ نقطه از ایران را بدهد اما پس از آگاهی از میزان تلفات، حملات را لغو نمود.

جمهوری اسلامی همچنین کشتی نفتکش بریتانیایی را اوایل ماه گذشته میلادی توقیف کرد که پاسخی به توقیف تانکر ایرانی در جبل الطارق بود. بریتانیا اعلام کرد که "متاسفانه" حاضر نیست نفتکش را در برابر نفتکش معامله و معاوضه کند.

این به معنای این است که جهان در برابر "اخاذی هسته ای" جمهوری اسلامی کوتاه نخواهد آمد. مشخص نیست سپاه پاسداران تا چه زمانی می‌تواند به آتش جنگ نفتکش‌ها دامن بزند اما هر چه هست، وضعیت فعلی دوام نخواهد داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy