Thursday, Aug 15, 2019

صفحه نخست » اسرائیل ورود دو نماینده مسلمان کنگره آمریکا را به این کشور ممنوع کرد

omar_081419.jpgبی بی سی - اسرائیل اعلام کرد که به ایلهان عمر و رشیده طلیب، دو تن از نمایندگان کنگره آمریکا اجازه نخواهد داد تا وارد این کشور شوند.

خانم عمر و خانم طلیب نخستین زنان مسلمانی هستند که موفق شده‌اند به کنگره آمریکا راه یابند. این دو تن برای سفری به اسرائیل و دیدار از مناطقی در کرانه غربی رود اردن و بیت‌المقدس شرقی برنامه‌ریزی کرده‌ بودند.

ساعتی قبل از اعلام این تصمیم توسط دولت آمریکا، دونالد ترامپ در توییتر نوشته بود اگر اسرائیل به این دو نفر اجازه ورود بدهد، نشانه ضعف خواهد بود.

انتظار می‌رفت که به زودی - ظرف یک یا دو هفته آینده - این سفر انجام شود.

اما در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه توسط وزارت کشور اسرائیل منتشر شده آمده است "قابل تصور نیست که به کسانی که خواستار آسیب رساندن به اسرائیل در جریان بازدیدشان هستند، اجازه ورود داده شود."

ایلهان عمر و رشیده طلیب، هر دو از اعضای حزب دموکرات هستند و به عنوان نمایندگان شاخه "پیشرو" در این حزب شناخته می‌شوند.

هر دوی این نمایندگان از حامیان حقوق فلسطینیان هستند و از جنبش "بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری، تحریم" معروف به "بی‌دی‌اس" حمایت می‌کنند.

بر اساس قوانین اسرائیل، دولت این کشور به کسانی که از جنبش تحریم حمایت کنند، اجازه ورود به خاک اسرائیل را نمی‌دهد.

این در حالی است که ران درمر، سفیر اسرائیل در آمریکا ماه گذشته گفته بود که تل‌آویو به نشانه احترام به کنگره آمریکا و روابط ویژه دو کشور، به این نمایندگان اجازه ورود خواهد داد.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های مختلف به نقل از منابع آگاه، مساله ورود این نماینده کنگره در روز چهارشنبه در جلسه کابینه اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور بررسی شده است.

انتظار می‌رود با این تصمیم، بر تنش در روابط بنیامین نتانیاهو با حزب دموکرات آمریکا افزوده شود.

تا امروز نیز حمایت‌های آقای نتانیاهو از کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه، به دلخوری‌هایی میان او و سیاستمداران حزب دموکرات دامن زده است.

در برنامه‌ریزی‌ها برای سفر این دو نماینده، بازدید از مناطق "مقدس" شهر بیت‌المقدس شامل مسجد‌الاقصی پیش‌بینی شده بود.

مسجد الاقصی در بخشی از بیت‌القدس قرار دارد که از سال ۱۹۶۷ میلادی در اشغال اسرائیل است. اسرائیل می‌گوید که شرق بیت‌المقدس را به خاک خود ضمیمه کرده است. اما این تصمیم از سوی مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده و شرق بیت‌المقدس که به گفته فلسطینی‌ها، پایتخت کشور آنها خواهد بود، به عنوان یک منطقه اشغالی شناخته می‌شود.

سرنوشت بیت‌المقدس و موضع دو طرف درباره این شهر از جمله موارد اصلی اختلاف میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌هاست.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که با بنیامین نتانیاهو روابط نزدیکی دارد، روز پنج‌شنبه در توییتر مدعی شد که این دو نماینده کنگره آمریکا "از یهودیان متنفر هستند و هیچ کاری نمی‌توان کرد تا نظرشان عوض شود."

این نخستین بار نیست که دونالد ترامپ به این زنان غیرسفیدپوست کنگره آمریکا حمله می‌کند. نوشته‌های دونالد ترامپ درباره این افراد به شکل گسترده‌ای محکوم شده و بسیاری مواضع او را نژادپرستانه توصیف کرده‌اند.

در بخشی از این سفر دیدار از دیوار ندبه یهودیان نیز گنجانده شده که به گفته مقام‌های امنیتی اسرائیل، با توجه به مسلمان بودن این دو تن به همراهی نیروهای امنیتی اسرائیلی نیاز خواهد داشت.

رشیده طلیب که متولد آمریکاست، رگ و ریشه فلسطینی دارد و نیاکانش اهل شهر بیت عور الفوقا در کرانه غربی رود اردن هستند. در حال حاضر مادربزرگ این نماینده کنگره آمریکا و برخی از اقوام دور او در روستایی در این منطقه زندگی می‌کنند.

خانم طلیب از نمایندگان ایالت میشیگان در مجلس نمایندگان آمریکاست.

ایلهان عمر نیز متولد کشور سومالی است که به همراه خانواده‌اش در کودکی به آمریکا مهاجرت کرده است.

او به دلیل اظهاراتی که در نقد لابی اسرائیل در واشنگتن بیان کرد با انتقادهای تند و اتهام یهودستیزی روبه‌رو شد. خانم عمر یکبار برای این اظهارات عذرخواهی کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy