Saturday, Aug 17, 2019

صفحه نخست » ۱۴ فعال کُرد و عرب هم خواستار کناره‌گیری رهبر ایران شدند

79C7A1FB-D9F5-4CD0-B551-E65331D3B5B1.jpegالعربیه فارسی

همسو با 14 فعال مدنی و سیاسی داخل ایران، روز شنبه 17 آگوست 2019، 14 تن از فعالان عرب و کُرد خود را هم‌نوا با «گروه‌های اجتماعی ستمدیده و رنج کشیده» و «قربانیان استبداد و بی‌دادگری دینمداران حاکم» و «آزادی‌خواهان ایران» معرفی کرده و با انتشار بیانیه‌ای خواستار کناره‌گیری آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران شدند.

یوسف عزیزی بنی طرف، فعال سیاسی و فرهنگی، عضو پیشین هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، جابر احمد، نویسنده و پژوهشگر، حافظ فاضلی، فعال سیاسی، کریم دحیمی، فعال حقوق بشر، سعیده بنی طریف، فعال حقوق زنان، ولید نیسی (مهاوی)، زندانی سیاسی سابق زندان اهواز، عمار تاسائی، رمان‌نویس و نویسنده نخستین رمان عرب اهوازی، دکتر گلمراد مرادی، نویسنده، پژوهشگر و عضو پیشین هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران در تبعید، فرشاد دوستی پور، فعال سیاسی، ملائکه علم هولی، روزنامه‌نگار، کوسار فتاحی، نویسنده و فعال سیاسی، نگین شیخ الاسلامی (وطنی)، نویسنده و زندانی سیاسی سابق، آرش نظامی، روزنامه‌نگار و هادی صوفی زاده، نویسنده و فعال سیاسی، با انتشار بیانیه‌ای با 14 فعال مدنی و سیاسی ایران ابراز همبستگی کرده و خواستار کناره‌گیری رهبر ایران از قدرت شدند.

در این بیانیه آمده‌است: «مردمان آزاده ایران، شما دیگر آتش زیر خاکستر نیستید، شراره‌های شما از این سو و آن سو سرک می‌کشد. فرزندان شما چهل سال است پنجه در پنجه نظامی خودکامه و آپارتاید منش انداخته‌اند.

ملیت‌های مختلف ایران، دیری است که از توسعه نابرابر اقتصادی، ستم دوگانه و تبعیض‌های گوناگون سیاسی، مذهبی، فرهنگی، زبانی رنج برده و ماشین آسیمیلاسیون همراه با سرکوب خشن و خونین هر گونه صدای حق طلبانه شان را خفه کرده‌است. هم‌اکنون بیشترین اعدامی‌ها و زندانیان کشور را شهروندان کرد، عرب، بلوچ، ترک و ترکمن تشکیل می‌دهند. ما معنای آپارتاید جنسی زنان سرزمین مان را حس می‌کنیم چون خود در معرض آیارتاید زبانی، فرهنگی، مذهبی و نژادی هستیم. ما درد استبداد زدگانی را که بی پروا، راس نظام استبدادی را هدف قرار داده‌اند حس می‌کنیم زیرا که نه آزادی بیان داریم و نه حتی زبان آزاد.

ما 14 تن از کنشگران کرد و عرب با امضای این بیانیه، حمایت خودرا از بیانیه تکمیلی 14 فعال مدنی و سیاسی داخل کشور اعلام می‌داریم و همنوا با آنان خواهان کناره‌گیری رهبر جمهوری اسلامی ایران، انحلال همه نهادها و قوای این نظام، عبور کامل از آنها و برقراری یک حکومت نامتمرکز هستیم. در این زمینه تجربه‌های پربار غیر متمرکز تاریخ سده‌های گذشته پشتوانه ماست.

ما با همه گروه‌های اجتماعی ستمدیده و رنج کشیده سرزمین مان، با همه قربانیان استبداد و بی دادگری دینمداران حاکم و با همه آزادیخواهان ایران، همنوایی می‌کنیم.

رخدادهای سیاسی یک دهه گذشته - به ویژه وقایع تابستان 88 و دی ماه 96 - نشان داد که «مرکز» به تنهایی و بدون یاری «ملیت‌ها» قادر به عقب نشاندن خودکامگان جمهوری اسلامی نیست.

ما بر این باوریم که برای تغییر معادله نابرابر مرکز و پیرامون و برای جلوگیری از باز تولید استبداد در ایران آینده، چاره ای جز بر قراری یک جمهوری سکولار، دموکرات و فدرال نیست.»

چهارده تن از فعالان مدنی-سیاسی در داخل ایران سه‌شنبه 12 ژوئن 2019 با امضای نامه و انتشار ویدیویی، خواستار استعفای علی خامنه‌ای رهبر این کشور و تغییر قانون اساسی شده بودند.

این چهارده فعال مدنی-سیاسی، نامه سرگشاده‌ای منتشر کردند که در آن آمده: «آگاهان ایرانی پیوسته از نظام خواستند به پاکسازی بسترهای سخیف و ناکارآمد جمهوری اسلامی اقدام کنند و با اتخاذ و بهره‌برداری از الگوهای دموکراتیک، از واپس‌گرائی و سقوط کشور به دام ویرانگری‌های «سیدعلی خامنه‌ای» و سردارانش بپرهیزند. اما دریغ!»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy