Saturday, Aug 17, 2019

صفحه نخست » ساخت دُم رباتیک در ژاپن برای حفظ تعادل سالمندان

tail_081719.jpgرادیو فردا - میلیون‌ها سال پس از آن‌که نیاکان بشر به‌مرور دُم خود را از دست دادند، یک گروه پژوهشی در ژاپن در فکر بازگرداندن دُم به عنوان عضوی کمکی برای افراد سالمند است.

محققان دانشگاه «کئیو» ژاپن برای این منظور رباتی ساخته‌اند به نام آرک (Arque) که به شکل دم یوزپلنگ است و یک متر طول دارد. یوزپلنگ‌ها و برخی دیگر از جانوران از چنین دمی برای حفظ تعادل خود هنگام دویدن یا صعود به بلندی استفاده می‌کنند و این محققان سعی کرده‌اند همان عملکرد را در ربات خود بازسازی کنند.

جونیچی نابِشیما، یکی از پژوهشگران این پروژه به خبرگزاری رویترز می‌گوید که «این دم برای حفظ توازن مانند یک آونگ عمل می‌کند. وقتی بدن انسان به یک سو کج شود دم رباتیک متوجه سمت مخالف می‌شود.»

ژاپن با افزایش روزافزون تعداد سالمندان خود روبه‌رو است و بیش از هر کشور دیگری سرگرم یافتن راه‌هایی برای کمک به این گروه از جمعیت خود است. در حالی‌که کشورهای دیگر صنعتی معمولاً کمبود نیروی کار خود را با جذب مهاجر خارجی حل می‌کنند، ژاپن می‌کوشد با فعال نگه داشتن جمعیت سالمند از طریق فناوری‌های نو تا حدی از بحران کمبود نیروی کار بکاهد.

دم رباتیک که از چهار ماهیچه مصنوعی و هوای فشرده برای حرکت به هشت جهت استفاده می‌کند فعلاً تا رسیدن به دست مشتری‌ها مقداری کار دارد. محققان اکنون سعی دارند انعطاف حرکتی آن را بیشتر کنند تا پس از آن بتوان این وسیله را برای فروش عرضه کرد.

به‌جز کمک به افراد سالخورده، تیم ساخت این ربات به کارکردهای صنعتی آن هم فکر می‌کنند. به گفته آنها، کارگران انبارداری می‌توانند هنگام جعبه‌های سنگین، برای حفظ تعادل، «این دُم را به خود ببندند.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

جونیچی نابشیما می‌گوید که این ربات مثل یک اندام پروتزی است که می‌تواند در بخشی از کارهای روزانه افراد مختلف جایگاه کمکی خود را پیدا کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy