Sunday, Aug 18, 2019

صفحه نخست » تصویب ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه فاکس نیوز به ایران!

5A10FB01-DFEB-4B80-BDE7-CE7380418AD1.jpegمجلس شورای اسلامی امروز در اقدامی عجیب و در اوج جنگ رسانه‌ای ایران و آمریکا، طرح ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه‌های تبعیت کننده از تحریم‌های آمریکا به ایران را مطرح کرد؛ طرحی که هیچ دستاوردی برای نظام رسانه‌ای ایران ندارد و با توجه به عنوان انتزاعی و عجیبش، می‌تواند با تفاسیری و شیوه اجرایی همراه شود که عملاً همین فرصت‌های محدود رسیدن صدای ایران و نمایندگانش به جهان نیز محدود شود.

به گزارش «تابناک»؛ مجلس شورای اسلامی امروز در آستانه سالگرد کودتای 28 مرداد 1332 و در پاسخ به اقدامات خصمانه اخیر ایالات متحده علیه ایران، یک سلسله طرح‌ را اعلام وصول کرد که شماری از آنها نه تنها قابل دفاع نیستند، بلکه از قابلیت تخریب برخوردارند. یکی از این طرح‌های شگفت انگیز «طرح ممنوعیت ورود خبرنگاران رسانه‌های تبعیت کننده از تحریم‌های آمریکا به ایران» است؛ اقدامی که مشخص نیست با چه منطقی ارائه شده و پشت آن چه میزان کار کارشناسی است.

جزئیات این طرح هنوز اعلام نشده اما آنچه از عنوان طرح برمی‌آید، خبرنگارانی که از تحریم‌های آمریکا تبعیت می‌کنند، حق ورود به ایران برای تهیه گزارش را ندارند. در درجه نخست باید پرسید چگونه یک خبرنگار می‌تواند از تحریم‌های که شامل هر حوزه‌ای به جز حوزه رسانه‌ شده، تبعیت کند؟ از سوی دیگر در حالی که تحریم‌های آمریکا برای ژست آزادی بیان مشمول رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نشده، آمریکا حتی محدوده سفر ظریف در نیویورک را به سه ساختمان و خیابان‌های متصل کننده این مکان‌ها محدود می‌کند تا او نتواند در نیویورک آزادی عمل نسبی داشته باشد و با طیف وسیع‌تر از رسانه‌ها گفت‌وگو کند.

بنابراین اساساً طرح موضوع تبعیت از تحریم‌های آمریکا توسط خبرنگاران، یک طرح تخیلی است و خبرنگار بنگاه اقتصادی نیست که از تحریم‌ها تبعیت بکند یا نکند. این طرح صرفاً محملی می‌تواند برای راه ندادن گروهی از خبرنگاران به ایران شود اما آیا حتی راه ندادن ضدایرانی‌ترین رسانه در ایران، در شرایط کنونی به نفع کشورمان تمام می‌شود؟ پاسخ قطعاً منفی است. مهم‌ترین ابزار برای جلوگیری از توسعه فشارهایش و تنگ‌تر کردن حلقه‌های فشار اقتصادی، دیپلمات و افزایش تنش‌ها، رسانه است و این مهم نیست که رسانه متعلق به چه جریانی است، بلکه مهم است شما از رسانه چه استفاده‌ای می‌کنید.

فاکس نیوز پرمخاطب‌ترین تلویزیون آمریکا و در عین حال یکی از ضدایرانی‌ترین تلویزیون‌ها که همواره مواضع جنگ‌طلبانه و خصمانه‌ای علیه کشورمان می‌گیرید، قاعدتاً باید در لیست رسانه‌های تحت ممنوعیت سرویس‌دهی قرار بگیرد و اداره کل مطبوعات خارجی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید به آن مجوز بدهد اما واقعیت آن است که حتی این رسانه به واسطه کثرت مخاطبان و تاثیرگذاری‌اش حتی در هیات حاکمه آمریکا، در شرایط کنونی می‌تواند یک فرصت برای ایران و یک تهدید علیه سیاست‌های دولتمردان کنونی آمریکا باشد.

محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه ایران در همین شبکه یک گفت‌وگوی صریح و بی‌سابقه را داشت که به نفع ایران تمام شد و در نهایت این گفت و گو به همراه گفت و گوی او با بی بی سی و چند شبکه دیگر باعث شد، در سفر بعدی‌اش محدودیت‌های تردید در نیویورک برای او اعمال شود و مایک پومپئو وزیرخارجه آمریکا نتواند خشم خود را پنهان کند و ادعا کند آماده است تا به تهران سفر کند و همچون ظریف در فرصتی متقابل با رسانه‌های ایران گفت‌وگو کند! با این طرح تازه اگر ظریف نتواند با خبرنگار فاکس در نیویورک ملاقات و مصاحبه کند، فاکس نیوز نیز نمی‌تواند به ایران بیاید و جواد ظریف از طریق آن به سیاست‌های آمریکا حمله کند!

با این اوصاف آیا طرح تازه مجلس به جز «بریدن بی‌سروصدای سر اقتصاد و دیپلماسی ایران» توسط آمریکا، خروجی دیگر دارد؟ در شرایطی که کاخ سفید به دنبال کاهش پوشش اخبار ایران رسانه‌های جریان اصلی با هدف کاهش هزینه برخوردهایش با ایران در سطح افکارعمومی‌اش است، هرگونه محدودیت برای رسانه‌های خارجی پیرامون پوشش اخبار ایران یک تهدید بالقوه محسوب می‌شود و هرگونه پوشش خبری ایران و نگه داشتن کشورمان در صدر اخبار، هزینه ماجراجویی را برای آمریکا و متحدانش بالا می‌برد. بنابراین این طرح از اساس اشتباه و برخلاف مصالح ملی است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy