Monday, Aug 19, 2019

صفحه نخست » حمله هوایی سوریه با پشتیبانی روسیه به کاروان نظامی ترکیه

syria_081919.jpgرادیو فردا - ارتش سوریه روز دوشنبه ۲۸ مرداد با پشتیبانی روسیه به یک کاروان نظامی ترکیه در ادلب حمله هوایی کرد، و همزمان مقام‌های ترکیه از کشته شدن دستکم سه غیرنظامی در این حمله خبر دادند.

خبر حمله به این کاروان را ابتدا گروه ناظران حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن است اعلام کرد.

به گفته این گروه، هواپیماهای سوری و روسی این کاروان نظامی ترکیه را که به سوی خان شیخون در حرکت بود بمباران کردند و نظامیان ترک در «معرة النعمان» در نزدیکی خان شیخون متوقف شدند.

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای با محکوم کردن حمله به کاروان نظامی‌اش، از کشته شدن دست‌کم سه غیرنظامی بر اثر این حملات خبر داد اما اشاره‌ای به تلفات احتمالی نظامیانش نکرد.

وزارت دفاع ترکیه همچنین با اشاره به توافق‌های مربوط به ایجاد «مناطق عاری از خشونت» گفته است آنکارا درباره نقض این توافقات بارها به مقام‌های روسیه هشدار داده است اما تخلف‌های ارتش سوریه در ادلب همچنان ادامه دارد.

رسانه‌های ترکیه نیز نوشته‌اند که این کاروان نظامی در دو منطقه نظارتی هدف بمباران هواپیماهای روسیه و سوریه قرار گرفت؛ ترکیه ۱۰ منطقه نظارتی در شمال‌غرب سوریه دارد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در مقابل، وزارت خارجه سوریه با انتقاد شدید از تحرکات ترکیه در خاک این کشور، اقدام اخیر آنکارا را «حمایت از تروریست‌ها» خوانده است.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، روز دوشنبه به نقل از یکی از مقام‌های وزارت خارجه این کشور گزارش کرد که کاروان نظامی ترکیه همراه با تجهیزات زرهی و مهمات، وارد شهر خان شیخون شده است تا به «تروریست‌های جبهه النصره کمک کند».

ایجاد مناطق عاری از تنش و مصون ماندن ادلب از حمله ارتش سوریه، از نتایج مذاکرات سال گذشته بین ترکیه و روسیه بود؛ با این حال چنین توافقی بارها نقض شد و نبرد بین شورشیان و ارتش سوریه در این منطقه اخیرا شدت گرفته است.

بنابر گزارش‌ها، در درگیری‌های چهار ماه گذشته ۸۶۰ غیرنظامی در جریان حملات هوایی روسیه و سوریه به این مناطق کشته‌ شده‌اند و علاوه بر آن، ۱۴۰۰ شورشی و ۱۲۰۰ تن از سربازان وفادار به بشار اسد نیز طی این دوره در استان ادلب و مناطق آن، از جمله خان شیخون کشته شده‌اند.

در آخرین حملات هوایی علیه مواضعی در ادلب، روز شنبه دو نفر، از جمله یک کودک، کشته شدند.

گفته می‌شود یکی از دلایل تشدید درگیری‌های اخیر، این است که برخی گروه‌های وابسته به القاعده، مانند «تحریر الشام» موسوم به «جبهه النصره»، از توافق بدست‌آمده بین ترکیه و روسیه راضی نیستند و از آن تمکین نمی‌کنند.

ترکیه می‌گوید فقط از اپوزیسیون سوری میانه‌رو حمایت می‌کند.

گروه موسوم به «تحریر الشام» روز ۲۳ مرداد اعلام کرد یک جنگنده سوخوی ۲۲ ارتش سوریه را سرنگون کرده است.

شهر خان شیخون در استان ادلب سوریه از پنج سال پیش در تصرف شورشیان است و دولت بشار اسد می‌گوید در پی نبردهای اخیر، وارد بخش‌هایی از این شهر شده است.

دیدبان حقوق بشر سوریه نیز تایید کرده است که ارتش سوریه با حمایت حملات سنگین هوایی روسیه وارد بخش شمال‌غربی خان شیخون شده است.

بنابر همین گزارش، در جریان درگیری‌های چند روز گذشته ۵۹ شورشی و ۲۸ نیروی وفادار به بشار اسد کشته شده‌اند.

جمهوری اسلامی و روسیه در جریان جنگ سوریه که تاکنون صدهاهزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته، دو حامی اصلی بشار اسد بوده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy