Monday, Aug 19, 2019

صفحه نخست » بی‌ان‌پی: قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۰ دلار می رسد

ev_081919.jpgبر اساس یک پژوهش، اگر خودروهای برقی بتوانند در رقابت با موتورهای بنزینی و دیزلی برای خود جا باز کرده و فراگیر شوند، قیمت نفت می‌تواند در درازمدت به حدود بشکه‌ای ۱۰ دلار سقوط کند. این امر البته تازه از سال ۲۰۲۵ متصور است.

بانک بزرگ فرانسوی "بی‌ان‌پی پاریباس" در یکی از پژوهش‌های خود تشریح کرده است که گسترش هر چه بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر و فراگیر شدن احتمالی خودروهای برقی، صنعت نفت را تهدید می‌کند. بر اساس این گزارش، در این صورت ممکن است قیمت نفت در درازمدت تا بشکه‌ای ۹ یا ۱۰ دلار سقوط کند.

به گزارش سایت اخبار اقتصادی آلمان، مارک لویس، رئیس پژوهش‌های مرتبط با مدیریت ماندگاری سرمایه‌های طبیعی بی‌ان‌پی پاریباس، معتقد است که توان رقابتی موتورهای بنزینی و دیزلی در مقایسه با خودروهای برقی به شکلی بی‌وقفه و بازگشت‌ناپذیر در حال کاسته شدن است. به گفته این مقام بانک بی‌ان‌پی پاریباس، این امر پیامدهای گسترده‌ای هم برای تصمیم‌گیرندگان سیاسی و هم برای شرکت‌های بزرگ نفتی دارد.

مارک لویس همچنین معتقد است که با در نظر گرفتن مجموعه تحولات در این زمینه می‌توان به این نتیجه رسید که انرژیهای تجدیدپذیر می‌توانند از پس رقابت با نفت بر آمده و جای خود را در بازار اقتصادی باز کنند.

این مقام بی‌ان‌پی پاریباس همچنین ادعا می‌کند که حتی اگر هزینه‌های ایجاد زیرساخت‌هایی را هم که برای راه‌اندازی یک شبکه خودروهای برقی لازم است در نظر بگیریم، باز هم توان رقابتی انرژی‌های تجدیدپذیر باعث کاهش قیمت نفت خواهد شد.

به گفته مارک لویس، صنعت نفت تاکنون تهدیدی جدی‌تر از انرژی‌های تجدیدپذیر در ارتباط با خودروهای برقی را به خود ندیده است. افزون بر این، انتقال ساده‌تر برق به نسبت سوخت مایع نیز امر مسلمی است که به رونق هر چه بیشتر خوروهای برقی کمک می‌کند.

این مقام بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پاریباس همچنین تأکید می‌کند که انرژهای تجدیدپذیر بالقوه می‌توانند جایگزین حدود ۴۰ درصد از تقاضای جهانی نفت شوند.

به گزارش سایت اخبار اقتصادی آلمان، با وجود این صنعت نفت در شرایط کنونی هنوز از یک مزیت مهم در رقابت با انرژی‌های تجدیدپذیر برخوردار است. در حالی که نفت ۳۳ درصد از صادرات انرژی جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی را به خود اختصاص داده، انرژی‌های برق حاصل از باد و خورشید تنها سه درصد از صادرات انرژی جهان را در مدت مشابه تشکیل داده‌اند.

علاوه بر این، نه تنها خودروهای برقی هنوز گران‌تر از خودروهای دیزلی هستند، بلکه این وضعیت به‌احتمال تا سال ۲۰۲۵ نیز ادامه خواهد داشت. تازه پس از سال ۲۰۲۵ میلادی تحول مورد نظر بی‌ان‌پی پاریباس رخ خواهد داد. به گزارش سایت اخبار اقتصادی آلمان، نباید این نکته را نیز از نظر دور داشت که تنش‌های موجود در خاورمیانه می‌توانند باعث افزایش قیمت نفت تا حتی "بیش از ۳۰۰ دلار" شوند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy