Wednesday, Aug 21, 2019

صفحه نخست » توصیه‌های اخلاقی هلال احمر به مردم در پی دستگیر شدن یک مدیر ارشد!

B35BDA25-16BD-45CF-9AD9-4A0C058F3B87.jpegمدیران جمعیت هلال احمر کشورمان که پیشتر، برخی، ابهامات مطرح درباره عملکردشان را قویا تکذیب کرده بودند، حالا ترجیح می‌دهند همگان را به رعایت اخلاق توصیه کنند!
به گزارش «تابناک»، اواخر خردادماه بود که خبر واردات دارویی مرگبار به کشور توجه همگان را به خود جلب کرد؛ دارویی برای رهایی از بیماری سالک که چند شرکت دارویی در کشورمان اقدام به واردات آن از شرکتی هندی کردند که تاییدیه مورد نیاز را نداشت؛ فرآورده‌ای که بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت، مصرفش در مواردی به مرگ منجر شده است.

ترکیب خطرناکی که می‌شود آن را نسخه تقلبی داروی اصلی خواند و به دلیل منجر شدن مصرفش به مرگ در چند مورد، آن را در زمره دارو‌های بسیار خطرناک قرار داد. آنقدر خطرناک که تدابیر ویژه برای برچیدنش از بازار در دستور کار قرار گیرد و افزون بر آن، شاهد شکل گیری پرونده قضایی در خصوص آن باشیم.

از جمله نکات جالب در این ماجرا، نام بردن از جمعیت هلال احمر کشورمان به عنوان یکی از واردکنندگان این داروی خطرناک بود که با واکنش این مجموعه مواجه شد که در اطلاعیه‌ای تأکید کرد، هیچ داروی غیرمجاز و تقلبی وارد کشور نشده، چه رسد اینکه واردات داروی تقلبی توسط ایشان صورت گرفته باشد.

افزون بر این، در اطلاعیه منتشره در این نهاد تأکید شده بود که جز جمعیت هلال احمر کشورمان، چند مجموعه دیگر از جمله شرکتی در زیرمجموعه هیأت امنای ارزی نیز همین دارو را وارد کرده اند و همچنین یادآوری شده بود که پیشتر هم این دارو وارد و تا آخر مصرف شده است.

دو ادعایی که گویی هدف از طرح آن در اطلاعیه مذکور، شریک تراشیدن و برائت از اتهامات وارده بود، به این صورت که اگر کسی بخواهد مرگ دو هموطنمان بر اثر مصرف این دارو را به ایشان نسبت دهد، بگویند از کجا معلوم که با دارو‌های وارد شده توسط ایشان این رویداد رخ داده است؟

این حقیقت حالا به وضوح خودنمایی می‌کند، چون چند روز پیش مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر دستگیر شده و جمعیت هلال احمر با تأخیری یکی دو روزه به این دستگیری واکنش نشان داده و آن را ناشی از واردات داروی یاد شده دانسته است.
توضیحاتی که در ادامه آن بر این احتمال تأکید شده که «بروز مشکلات و سوءتفاهم در هر مجموعه‌ای وجود دارد» تا این گونه به اذهان متبادر کند که ممکن است دستگیری مدیر ارشد زیرمجموعه هلال احمر، سوءتفاهمی بیش نباشد! انگار نه انگار که پای مرگ دو تن در میان است.

جالب اینکه مسئولان جمعیت هلال احمر کشورمان، بعد از طرح احتمال سوءتفاهم، تأکید کرده اند که «داوری، اعلام نظر و تصمیم‌گیری نهایی همراه با رعایت عدالت و شفافیت در این زمینه، تنها بر عهده مراجع قانونی است» تا به این نتیجه برسند که «هرگونه گمانه‌زنی و اظهارنظر در این مقطع، غیرمسئولانه و خارج از انصاف و قانون است.»

اصرار بر رعایت اصول محاکمه و دادرسی توسط جمعیت هلال احمر کشورمان در پرونده واردات دارویی مرگبار؛ اتفاقی که اگر در کنار تأکیدات موکد و فراوان وزیر بهداشت بر وجود مافیای دارو و دشوار بودن مبارزه با ایشان و... قرار گیرد، قابل تأمل‌تر به نظر می‌رسد و غیرعقلانی جلوه می‌کند.

دعوت به سکوت در پرونده‌ای که پیشتر جمعیت هلال احمر کشورمان به کل منکر وجودش شده و تأکید کرده همه امور در آن شفاف و منطبق بر قانون بوده است و حتی جزییاتی جدید از آن برملا کرده، از جمله واردات دارو در زیرمجموعه هیأت امنای ارزی؛ اما حالا که پیگیری اش تداوم یافته و به دستگیری برخی منجر شده، همگان را به سکوت در خصوص آن و تمکین قانون توصیه می‌کند!

تعارضی ترسناک و نگران کننده که مجابمان می‌کند بپرسیم چرا وقتی اعلام شد چند تن در ایران و پاکستان بر اثر مصرف این داروی تقلبی جان باخته اند، هلال احمر کشورمان توصیه‌های اخلاقی اش در این خصوص را به سمع عموم نرساند و حالا که به دستگیری منجر شده، شاهد توصیه‌های ایشان و تاکیدشان به تمکین قانون هستیم؟!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy