Thursday, Aug 22, 2019

صفحه نخست » چرا حشدالشعبی ترجیح می دهد آمریکا را مقصر بداند تا اسرائیل، تهران همچنان سکوت

ib_082219.jpgایران بریفینگ / ابومهدی مهندس، یکی از فرماندهان گروه حشدالشعبی در عراق طی بیانیه‌ای آمریکا را تنها مقصر حملات اخیر به پایگاه‌های نظامی این گروه اعلام کرده و گفت: از این پس نیز هر اتفاقی که بیفتد، مسئولیت آن به آمریکا است.

وی هشدار داد: گزینه دیگری جزء دفاع از پایگاه‌های خود نداریم و برای انجام این امر نیز از استفاده از سلاح‌های پیشرفته‌تر امتناع نخواهیم کرد.

حشدالشعبی مهمات خود را در پایگاه‌های «شهدا»، «اشرف»، «صقر» و «بلد» نگه‌داری می‌کنند که تمامی این پایگاه‌ها در هفته‌های اخیر هدف حملات هوایی قرار گرفته‌اند.

روزنامه سعودی «شرق‌الوسط» نیز در گزارشی با استناد به منابع دیپلماتیک غربی اعلام کرد که مقامات تل‌آویو با دریافت مجوز آمریکا و روسیه و موافقت ضمنی دولت عراق این انبارهای سلاح و موشک سپاه پاسداران را در عراق هدف حمله قرار می‌دهند.

اکنون پس از وقوع چند انفجار در پایگاه‌های گروه شبه‌نظامی حشدالشعبی در عراق، این سازمان در حالی آمریکا را «اولین و آخرین مسئول» این حوادث می‌داند که روز گذشته بنیامین نتانیاهو رسماً مسیولیت این حملات را بر عهده گرفته و اعلام کرد ایران در عراق امنیت نخواهد داشت.

حملات اخیر در حالی است که نتایج تحقیق ارتش عراق هیچ عامل یا کشور معینی را مسئول حمله پهپادی معرفی نکرده است.

نصر الشمری از فرماندهان جنبش النجبا وابسته به حشدالشعبی نیز به تازگی گفته است یازده هزار نیروی آمریکا در یازده پایگاه در عراق «زیر نظر» هم‌پیمانان شیعی با ایران هستند.

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

قیس خزعلی، دبیرکل جنبش «عصائب اهل حق»، نیز یکی از گروه‌های دیگر مجموعه حشدالشعبی، در آغاز این هفته در توئیتر خود ابراز نگرانی کرد که طرحی عامدانه برای از بین بردن امکانات این نیروها به اجرا گذاشته شده و دولت عراق باید در رسیدگی به عوامل انفجارها جدیت نشان دهد.

جمهوری اسلامی ایران که ارتباطات گسترده‌ای با نیروهای حشدالشعبی و فرماندهان آنها دارد، در خصوص این وقایع سکوت کرده است و حشدالشعبی نیز ترجیح می‌دهد بیشتر حملات خود را متوجه آمریکا کند تا اسرائیل.

فرماندهان سپاه پاسداران نیز تاکنون اظهارنظری در این زمینه نکرده‌اند. گزارش‌هایی نیز درباره کشته شدن چند نیروی ایرانی در این حوادث منتشر شده است.

بهاء اعرجی معاون سابق نخست وزیر عراق روز پنجشنبه ۲۳مرداد در تویتی نوشت: ماهیت اسلحه‌های منفجر شده روز چهارشنبه پایگاه حشد الشعبی غیر عادی است و نیروهای عراقی و حتی حشد الشعبی هم از آن استفاده نمی‌کنند.

اعرجی تلویحاً حضور سپاه پاسداران و و وجود تسلیحات ایران در این پایگاه‌ها را تأیید کرده و گفته است: «امانت یک دولت همسایه نزد ما توسط یک دولت استعمار ستمگر مورد هدف قرار گرفته است».

دولت عراق تصمیم به انحلال حشد الشعبی و الحاق پرسنل آن به نیروهای مسلح این کشور از جمله ارتش گرفته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy