Friday, Aug 23, 2019

صفحه نخست » ابوبکر البغدادی فرماندهی داعش را به یکی از افسران سابق صدام سپرد

baqdadi_082319.jpgالعربیه - روزنامه بریتانیایی «د تایمز» روز پنجشنبه 22 آگوست 2019 گزارش داد، ابوبکر البغدادی خلیفه خودخوانده داعش، یک افسر سابق ارتش صدام حسین را به عنوان جانشین خود انتخاب کرد.

براساس این گزارش روزنامه تایمز ابوبکر البغدادی «عبدالله قرداش» را مسئول اداره امور سازمان داعش کرد؛ این موضوع به حدس و گمان‌ها درباره اوضاع نامساعد سلامتی البغدادی دامن زده است.

عبدالله قرداش که به عنوان جانشین البغدادی تعیین شده، یکی از افسران سابق ارتش صدام حسین رئیس‌جمهوری فقید عراق است که پس از سقوط صدام در سال 2003، نام قرداش موسوم به «استاد»، مطرح شد.

نیروهای آمریکایی در سال 2003 علاوه بر ابوبکر البغدادی، عبدالله قرداش را نیز به دلیل ارتباط با داعش دستگیر کرده و این دو را با یکدیگر در بصره زندانی کرده بودند. گمان می‌رود البغدادی در این دوره توانست توانایی‌های تبلیغاتی خود را گسترش داده و صدها نفر از زندانیان را به تشکیلاتش که آن را «خلافت اسلامی» نامید، جذب کند. قرداش و البغدادی از آن زمان به یکدیگر نزدیک شدند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که ابوبکر البغدادی از این رو مسئولیت‌های سازمانی داعش را به عبدالله قرداش تفویض کرد، تا خود زمان کافی برای بازسازی گفتمان داعش در اختیار داشته و بتواند به جذب پیکارجو برای این تشکیلات بپردازد.

فاضل ابورغیف، تحلیلگر امنیتی سابق دولت عراق به روزنامه تایمز گفت: «البغدادی از مقام خود کناره‌گیری نخواهد کرد و تنها ماموریت محدودی به قرداش در زمینه امور لجستیکی و سازماندهی محول کرده است.»

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

این تحلیلگر امنیتی، سه دلیل برای این اقدام البغدادی ذکر کرد که شامل «بازسازی ساختاری داعش، اتحاد با قرداش که در میان اعضای داعش بسیار محبوب است و آماده‌سازی او برای رهبری داعش در آینده» هستند.

در گزارش تایمز آمده که نیروهای امنیتی هشدار داده‌اند، هسته‌های باقیمانده داعش هنوز به اندازه کافی ساختاریافته هستند که بتوانند حملاتی را ترتیب داده و از هر گونه خلاء قدرت استفاده کنند.

عبدالله قرداش پیش از انتخاب به عنوان فرمانده داعش، از جمله سیاست‌گذاران این سازمان به شمار می‌رفت و به خاطر دانش سیاسی عمیق خود معروف است از این‌رو لقب «استاد» را به او داده‌اند. او همچنین از نزدیکان ابو علاء العفری، معاون سابق ابوبکر البغدادی بود که در سال 2016 کشته شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy