Saturday, Aug 24, 2019

صفحه نخست » اسرائیل به پایگاه پهپادهای انتحاری ایران در حومه دمشق حمله کرد

israelBBC_082319.jpgبی بی سی - ارتش اسرائیل می‌گوید جنگنده‌های این کشور با حمله به مواضع نظامی نیروهای ایرانی و شبه‌نظامیان شیعه در حومه دمشق مانع از عملیات پهپادهای انتحاری سپاه قدس شده‌اند.

اگر چه حملات هوایی اسرائیل به مواضعی در سوریه تازگی ندارد اما دولت و ارتش این کشور به ندرت مسئولیت چنین حملاتی را علنا بر عهده می‌گیرند.

بامداد یکشنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در اظهاراتی که حساب رسمی دفتر او در توییتر هم منتشر کرده گفت: "طی یک عملیات توانستیم یک حمله علیه اسرائیل از سوی نیروی قدس و شبه‌نظامیان شیعه را دفع کنیم. باز هم تکرار می‌کنم: ایران در هیچ کجا مصون نخواهد بود. نیروهای ما در هر جایی که لازم باشد اقدام خواهد کرد".

آن طور که اسرائیل می‌گوید این حملات در ساعات پایانی شامگاه شنبه، دوم شهریور، صورت گرفته و طی آن جنگنده‌های این کشور پایگاهی در منطقه عقربا در جنوب دمشق را هدف قرار داده‌‍اند.

منطقه‌ای که ارتش اسرائیل گفته در اختیار نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و شبه‌نظامیان شیعه بوده و در آن پهپادهای تهاجمی با قدرت حمل سلاح و موادمنفجره مستقر بوده‌اند.

خبرگزاری سانا سوریه هم ضمن تایید این حملات هوایی از به کار افتادن پدافند هوایی این کشور در حوالی ساعت ۱۰:۳۰ شب به وقت دمشق خبر داده است.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران ایران هم ضمن گزارشی مفصل در این باره ویدئویی کوتاه منتشر کرده که مدعی است مربوط به فعالیت سیستم پدافند ضدهوایی دمشق در جریان حملات هوایی شنبه شب است.

در اطلاعاتی که سخنگوی ارتش اسرائیل بامداد یکشنبه، سوم شهریور، در اختیار خبرنگاران قرار داده به "تاکتیک جدیدی" از سوی ایران اشاره شده که طی آن قرار بوده "پهپادهای کامی‌کازی" (انتحاری) با نصب سلاح و مواد منفجره اهدافی را در اسرائیل مورد حمله قرار دهند. پهپادهایی که قابلیت بالای هدف‌گیری و انفجار در نقطه برخورد را دارند.

اصطلاح کامیکازی اشاره‌ای است به عملیات جنگنده‌های نیروهای هوایی ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم که خلبانان این کشور به صورت انتحاری با هواپیما به مواضع آمریکا، به ویژه ناوهای جنگی این کشور حمله می‌کردند و از جنگنده به عنوان یک سلاح مستقیم برای انهدام استفاده می‌کردند.

ایران هنوز واکنشی به این ادعای اسرائیل نشان نداده است.

اسرائیل از زمان آغاز جنگ‌های داخلی در سوریه صدها بار حملات هوایی علیه مواضع نظامی که ادعا شده به نیروهای ایرانی تعلق دارد انجام داده و نخست‌وزیر این کشور هم بارها گفته که بنا دارد مانع شکل‌گیری استحکامات نظامی ایران در مرز سوریه با اسرائیل شود.

یک ماه پیش هم اسرائیل تلویحا پذیرفت که مواضع مربوط به گروه‌های شبه‌نظامی حشدالشبی در عراق را با هدف مقابله با قدرت گرفتن ایران در ان کشور هدف قرار داده است.

زمستان سال گذشته (۲۰۱۸) هم اسراییل مدعی شد یک پهپاد ایرانی را که وارد حریم هوایی این کشور شده بود ساقط کرده و در پی آن جنگنده‌های خود برای بمباران مواضع ایران در سوریه اعزام کرده است.

حملات هوایی که در فوریه سال ۲۰۱۸ به سقوط یک فروند جنگنده اف ۱۶ ارتش اسرائیل هم انجامید.

با وجود این در اظهارات روز یکشنبه مقام‌های ارتش اسرائیل آنها به تاکتیک جدیدی با استفاده از پهپادهای نظامی اشاره کردند که به ادعای آنها قادر است مستقلا به هدف مورد نظر خود حمله کند.

جاناتان کونریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل بامداد یکشنبه به خبرنگاران گفت: "این پهپادها خود مانند یک موشک عمل می‌کنند".

هنوز گزارشی از میزان خسارات این حملات منتشر نشده است اما آن طور که سخنگوی ارتش اسرائیل گفته این حملات هوایی احتمالات تلفات انسانی هم به همراه داشته است.

ارتش اسرائیل به جزئیات عملیات هوایی خود و اهدافی که مورد حمله قرار داده اشاره نکرده است اما سرهنگ کونریکوس با تاکید بر جدی بودن نقشه حمله پهپادی به اسرائیل به یک کانال تلگرامی به نام کاربری محمد ایمانی اشاره کرده که در آن پستی مفصل وجود دارد و در بخشی از آن آمده: "اگر در روزهای آینده، پهپادهای ناشناس به اهداف حساس امنیتی و نظامی و هسته‌ای یا بنادر و مراکز مهم صهیونیستی در فلسطین اشغالی حمله ور شدند، نباید چندان شگفت زده شد. اسرائیل از این به بعد باید منتظر خبر بد نفوذ و حملات پهپادی به دیمونا و حیفا و تل آویو باشد. تکرار کاری که در عمق عربستان و با وجود پدافند آمریکایی شد، در فلسطین اشغالی هیچ بعید نیست."

368877.jpg



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy