Sunday, Aug 25, 2019

صفحه نخست » وزیر خارجه ایران به محل نشست سران گروه ۷ در فرانسه رفت

1FE40860-C472-4F00-BBEC-92CED7B0F746.jpegرادیو فردا

ایران می‌گوید که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز یکشنبه سوم شهریور به بیاریتس، محل نشست سران گروه ۷، رفته است.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در توئیتی نوشته است: «به دعوت لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای ادامه رایزنی‌ها درخصوص ابتکارات اخیر میان روسای‌جمهور ایران و فرانسه، وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت شد».

وی افزوده است: «در این سفر با هیات آمریکایی ملاقات یا مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت».

کاخ الیزه نیز سفر ظریف را تایید کرده و افزوده که وی در حال مذاکره با وزیر امور خارجه فرانسه است.

ساعاتی پیشتر، خبرگزاری‌ها به نقل از سایت‌هایی که پروازها را در سطح جهان رهگیری می‌کنند گزارش داده بودند که یک هواپیمای دولتی ایران در فرودگاه بیاریتس به زمین نشسته است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

خبرگزاری رویترز این خبر را به نقل از دو وبسایت «فلایت رادار» و «فلایت ترکینگ» گزارش کرده بود.

واکنش ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پاسخ به این پرسش که آیا وزیر خارجه جمهوری اسلامی در راه بیاریتس است گفته بود: «نظری ندارم».

بنا بر آخرین گزارش‌ها آقای ظریف به محض ورود به بیاریتز گفتگوهای خود با آقای لودریان را آغاز کرد.

کاخ الیزه با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأیید حضور محمد جواد ظریف در بیاریتز نوشت که وزیر امور خارج ایران برای «بررسی شرایطی که منجر به کاهش تنش میان تهران و واشنگتن می‌شود» به این شهر سفر کرده است.

سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی به چند کشور آسیایی قرار بود امروز آغاز شود اما رسانه‌های ایران گزارشی درباره عزیمت او به سوی آسیا گزارش نکرده‌اند.

france_082519.jpgدیدار ظریف با وزیر خارجه فرانسه در محل نشست گروه ۷

به گزارش بی بی سی محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که در سفری غیرمنتظره به محل برگزاری نشست گروه هفت (جی ۷) در شهر بیاریتز رفته، دقایقی پس از ورود به این شهر گفتگوهای خود را با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود آغاز کرد.

بنابر گزارش رسانه‌های فرانسه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در گفتگویی که هنگام ناهار دو نفره روز گذشته با دونالد ترامپ، رئیس جمهورآمریکا داشته جزئیاتی از طرح خود برای کاهش تنش میان واشنگتن و تهران را مطرح کرده است.

دستیاران آقای مکرون به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند لغو محدود تحریم نفتی ایران در برابر توقف غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران بخشی از طرح فرانسه است.

**

آواتودی هم نوشت:

در حالی که رهبران هفت قدرت صنعتی جهان، شامل آمریکا، کانادا، آلمان، بریتانیا، ژاپن و ایتالیا با میزبانی فرانسه از شنبه دوم شهریور/ 24 اوت در شهر زیبا و ساحلی بیاریتز در فرانسه گرد آمده‌اند تا ده‌ها موضوع مهم جهانی را مورد بررسی قرار دهند، و آن هم در حالی که تنش شدیدی میان دونالد ترامپ از یکسو با سران همه کشورهای دیگر در این نشست در جریان است، حضور ناگهانی محمد جواد ظریف از ساعات بعدازظهر یکشنبه سوم شهریور/ 25 اوت این نشست را قویا تحت تاثیر قرار داد.

آمدن ظریف بی‌تردید تصمیم علی خامنه‌ای است؛ حسن روحانی هرگز جرات نمی‌کرده که سر خود و بدون کسب مجوز صریح خامنه‌ای، ظریف را راهی گفت‌وگو در محلی کند که دونالد ترامپ هم در آن حضور دارد. این امر نشان از درک رژیم از وخامت شدید اوضاع اقتصادی‌اش است.

به نظر می‌رسد که سپاه پاسداران که از قبل در جریان موافقت خامنه‌ای با درخواست روحانی برای فرستادن ظریف به بیاریتز بوده، خواسته بود با انجام تحرکاتی علیه اسرائیل، مانع از موفقیت این امر شود.

ظریف تنها ساعاتی پس از آن به محل نشست سران هفت کشور صنعتی در فرانسه رسید که اسرائیل در اولین ساعات بامداد همین روز به «مراکز پهپادی» سپاه قدس ایران در سوریه حمله کرد و نیز پس از آنکه اسرائیل کاتز وزیر خارجه اسرائیل، یکشنبه برای نخستین بار در مصاحبه با رسانه‌های کشورش به صراحت گفت که از این به بعد، کشتن قاسم سلیمانی در اهداف اسرائیل قرار گرفته است. کاتز سلیمانی را «دندانهای افعی» نامید که «باید کشیده شود» و گفت، «رژیم ایران سر افعی است که باید کوبیده شود».

نگاهی به اوضاع، کفه این ارزیابی را سنگین‌تر جلوه می‌دهد که اسرائیل نیز از دعوت رییس جمهوری فرانسه از ظریف برای رفتن به محل نشست سران هفت قدرت صنعتی و پاسخ مثبت رهبری ایران به این دعوت، آگاهی داشته و خواسته است که با حملات وسیع و پیشدستانه به سوریه و حتی قبل از آنکه سپاه پهپادهای انتقالی‌اش به سوریه را به سوی آسمان اسرائیل به پرواز درآورد، نشان دهد که رژیم ایران نه تنها هنوز ماهیت تروریستی دارد بلکه پهپادهای انتحاری هم برای حمله به اسرائیل آماده کرده بود.

رژیم ایران با فرستادن ظریف به نشست سران هفت قدرت صنعتی به اسرائیل ضربه شدیدی زده و اسرائیل نیز مترصد وارد کردن ضربات بیشتری به رژیم ایران «در همه منطقه» است؛ امری که نتانیاهو آن را ظهر یکشنبه تایید کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy