Monday, Aug 26, 2019

صفحه نخست » ماکرون: شرایط برای ملاقات روحانی و ترامپ فراهم شده + واکنش روحانی

082619A_top.jpgیورونیوز - امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه ابراز امیدواری کرد که حسن روحانی، همتای ایرانی وی طی هفته های آینده با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیدار کند.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: «در دور روز گذشته بحث کردیم. ایران باید رفتار مسئولانه داشته باشد. هرگز نباید سلاح هسته ای داشته باشد.»

امانوئل ماکرون با اشاره به سخنان روز دوشنبه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ابراز امیدواری کرد که حسن روحانی در هفته های آتی با دونالد ترامپ، همتاس آمریکایی خود دیدار کند. رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که نشست گروه هفت و حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در بیاریتز دستاوردی نداشته اما پیشرفت هایی از نظر «فنی» حاصل شده است.

امانوئل ماکرون در ابتدای سخنان خود از رویکرد «مثبت» شرکت کنندگان در نشست گروه هفت سخن گفت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می گوید اگر شرایط دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران فراهم شود آماده است که با او ملاقات کند.

وی در مورد احتمال دیدارش با حسن روحانی طی هفته های آینده گفت که این امر «واقع بینانه» به نظر می رسد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا گفت در نشست سران کشورهای گروه هفت گفت : «‌قرار است درباره برنامه موشک‌های دور برد ایران و مدت زمان توافق، مذاکره کنیم.»

دونالد ترامپ در بخش دیگری از سخنانش در تشریح شرایط مورد نظرش برای توافق با ایران گفت: «ما به دنبال توافقی هستیم که ایران در آن سلاح هسته ای و موشک بالستیک نداشته باشد و دوره توافق نیز طولانی تر باشد.»

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال پرداخت غرامت به ایران در ازای تن دادن تهران به توافق جدید گفت که آمریکا به ایران پولی پرداخت نخواهد کرد.

ترامپ روز دوشنبه چهارم شهریور، در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه اجلاس رهبران کشورهای عضو گروه هفت همچنین گفت: « دولت او به دنبال تغییر رژیم در ایران نبوده و خواهان ایرانی قوی است. »

به گفته او، «مردم ایران مجبور به زندگی در شرایط غیرقابل‌قبولی شده‌اند.»

مقام‌های ایرانی ظرف ۲۴ ساعت گذشته اظهاراتی بر زبان راندند که احتمال می‌رود نشانه‌ای از توافق میان تهران و طرف‌های اروپایی و احتمالا آمریکا بر سر برجام و ادامه تعهدات ایران باشد، ضمن اینکه جمهوری اسلامی از منافع اقتصادی این توافق بهره‌مند شود.

روحانی: اگر نتیجه ملاقات با فردی آبادانی کشور است دریغ نمی‌کنم

رادیو فردا - حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، با اشاره به سفر محمد جواد ظریف به محل نشست سران گروه ۷ و شرایط ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی گفت اگر بداند «ملاقات او با فردی» می‌تواند نتیجه‌ای داشته باشد دریغ نخواهد کرد.

رئیس جمهور ایران روز دوشنبه، ۴ شهریور، در یک سخنرانی در تهران با اشاره به اینکه «برای منافع کشور از هر ابزاری باید استفاده کرد» گفت: «اگر بدانم که به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که در نتیجه، کشور آباد شده و مشکلات مردم حل می‌شود، دریغ نمی‌کنم».

حسن روحانی توضیح بیشتری درباره سخنان خود نداده و تنها با اشاره به «شرایط فشار دشمن» گفته است: «راهی جز توسعه کشور» نیست.

اظهارات رئیس جمهوری اسلامی می‌تواند اشاره‌ای تلویحی به موضوع مذاکره با آمریکا باشد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

این سخنان یک روز پس از سفر غیرمنتظره محمدجواد طریف، وزیر خارجه ایران، به محل نشست سران گروه ۷ ایراد شده است.

آنگلا مرکل: درباره ایران یک گام بزرگ رو به جلو برداشته شد

در همین حال، صدراعظم آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که در نشست سران هفت کشور صنعتی «یک گام بزرگ رو به جلو» درباره ایران برداشته شد و از آن ستایش کرد.

آنگلا مرکل می‌گوید که رهبران کشورهای گروه ۷ شنبه شب بحث سازنده‌ای درباره ایران داشتند، که بعد با سفر غیرمترقبه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به شهر بیاریتز که محل اجلاس بود همراه شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: «این یک گام بزرگ رو به جلو است که نه تنها نمی‌خواهیم ایران به سلاح‌های هسته‌ای دست یابد، بلکه همچنین به دنبال راه‌ حل‌هایی با استفاده از اهرم‌های سیاسی هستیم».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy