Sunday, Aug 25, 2019

صفحه نخست » مرکز آمار یا مرکز انکار فجایع اقتصادی؟

amar_082319.jpgمرکز آمار ایران در گزارشی مدعی شده است که درآمد خانوارهای شهری در سال 1397 افزون بر چهار میلیون تومان بیشتر از هزینه‌های آن‌ها بوده است.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» کار مرکز آمار ایران از آمارسازی به انکار واقعیت‌های اقتصادی کشور کشیده شده و دیگر کمتر کسی به گزارش‌ها و آمارهای این نهاد حکومتی توجه می‌کند. جمهوری اسلامی با استفاده از مرکز آمار به طور مرتب در حال فریب افکار عمومی است و با آمارسازی در این نهاد، قصد گمراه کردن رسانه‌ها را دارد.

مرکز آمار به تازگی گزارشی را منتشر کرده است که گواهی است بر فریبکاری‌های این نهاد. در این گزارش ادعا شده است که درآمد هر خانوار شهری در سال 1397 به طور میانگین 43 میلیون و 490 هزار و 500 تومان بوده و هر خانوار شهری به طور متوسط 39 میلیون 322 هزار و 700 تومان هم هزینه کرده است.

به‌بیان‌دیگر، مرکز آمار مدعی شده است که میزان درآمد خانوارهای شهری در سال گذشته چهار میلیون و 167 هزار و 800 تومان بیشتر از هزینه‌های آن‌ها بوده است. این نهاد حکومتی در گزارش خود آورده است که «درآمد خانوارهای شهری در سال 97 نسبت به سال 1396، 18.6 درصد افزایش نشان می‌دهد. بر این اساس، سال گذشته رشد متوسط درآمد سالیانه خانوارهای شهری نزدیک به رشد هزینه کل سالانه است.»

مرکز آمار در گزارش خود به میزان درآمد و هزینه خانوارهای روستایی نیز اشاره کرده و مدعی شده که درآمد خانوارهای روستایی در سال 97 نسبت به سال قبلِ آن، 15.5 درصد افزایش یافته است. در این گزارش میزان درآمد هر خانوار روستایی در سال 97، 23 میلیون و 311 هزار و 300 تومان و میزان هزینه آن‌ها نیز 21 میلیون و 447 هزار و 200 تومان عنوان شده است؛ بر این اساس درآمد خانوارهای روستایی در سال گذشته یک میلیون و 864 هزار و 100 تومان بیشتر از هزینه‌های زندگی آن‌ها بوده است!

در حالی که اقتصاد ایران در سال گذشته با تورم 30 درصدی و رکود عمیق روبرو بوده، معلوم نیست شهروندان و روستائیان ایران چگونه افزایش درآمد 18.6 درصد و 15.5 درصدی داشته‌اند. خود مرکز آمار اعلام کرده است که سال 97 در حالی به پایان رسیده که رشد اقتصادی ایران منفی 4.9 درصد و نرخ بیکاری نیز 12 درصد بوده است.

به نظر می‌رسد رژیم ایران که در تنگنایی بی‌سابقه گرفتار شده، مرکز آمار را تبدیل به ابزاری برای فریب افکار عمومی و انکار فجایع اقتصادی کرده است. جمهوری اسلامی با انتشار آمارهای دروغ هم مانع ارائه تحلیل‌های دقیق اقتصادی می‌شود و هم رسانه‌ها را به گمراهی می‌اندازد.

تحریم‌ها چقدر به رژیم ایران خسارت زده است؟

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد از سال 1397 که آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شده و تحریم‌ها نفتی و غیرنفتی را بازگرداند، جمهوری اسلامی تا امروز افزون بر 43 میلیارد دلار به طور مستقیم خسارت دیده است.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» جمهوری اسلامی از یک سو مدعی است که تحریم‌ها هیچ تأثیری بر عملکردش نگذاشته و اقتصادش همچنان مانند گذشته سر پا ایستاده و از طرف دیگر اذعان می‌کند که مشکلات اقتصادی کشور ناشی از تحریم‌های «ظالمانه» آمریکا است. بااین‌همه، رژیم ایران چه بپذیرد یا نه، شواهد آماری نشان می‌دهند تحریم‌های آمریکا سیلی محکمی به ملاهای حاکم بر ایران زده است.

فشارهای آمریکا اگرچه بر مردم نیز تاثیرگذار بوده‌اند، نباید از نقش مخرب جمهوری اسلامی هم گذشت که با سوءمدیریت و فساد گسترده، زمینه اثرگذاری تحریم‌ها را بیش از پیش فراهم کرده است؛ برای مثال جمهوری اسلامی با وجود اینکه می‌دانست تحریم‌ها در راه‌اند، به جای اینکه ریخت‌وپاش‌های خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد، بخش مصارف عمومی در بودجه سال 98 را 10 درصد (41 هزار میلیارد تومان) افزایش داد.

از سوی دیگر، طی سال گذشته و امسال، میزان فساد و اختلاس‌ها به اوج خود رسیده است؛ به طوری که این روزها بخش زیادی از خبرها و گزارش‌ها مربوط به دزدی چهره‌های حکومتی و فساد نهادهای رژیم است. حال اینکه جمهوری اسلامی می‌توانست شرایطی را به وجود آورد که فسادها کاهش یابند تا فشار کمتری به منابع مالی کشور و مردم وارد شود.

تحریم‌ها در شرایطی اقتصاد ایران را به هرج‌ومرج کشاند که زمینه آن کاملاً فراهم بود. اگر اقتصاد ایران را مانند زمین کشاورزی و تحریم‌ها را هم مانند بذر در نظر بگیریم، این زمین به دلیل مواردی که گفته شد، به شدت آماده بود تا بذرهای تحریم را دل خود رشد دهد.

برآوردهای آماری «شبکه رسانه‌ای بیان» نشان می‌دهد تحریم‌های اقتصادی آمریکا در بخش نفت و صادرات غیرنفتی 43 میلیارد و 39 میلیون دلار به جمهوری اسلامی خسارت مستقیم وارد کرده است. اگر میزان خسارت‌ها در بخش‌های خودروسازی، معادن، بخش فلزات و سایر حوزه‌هایی که تحریم شده‌اند به این مبلع کلان اضافه شود، قطعاً با اعداد و ارقام عجیبی روبرو می‌شویم.

با توجه به جزئیات برآوردهای آماری، صنعت نفت ایران که از 14 آبان 1397 با محدودیت روبرو شد، صادرات نفت جمهوری اسلامی از 2 میلیون و 600 هزار بشکه در روز، به یک میلیون بشکه در روز نزول کرد. این روند 181 روز یعنی از 14 آبان 97 تا 15 اردیبهشت امسال ادامه داشته است. از آنجا که صادرات روزانه نفت ایران طی این مدت یک میلیون و 600 هزار بشکه کاهش یافته و با توجه به قیمت 50 دلاری هر بشکه نفت در بودجه، رژیم ایران 14 میلیارد و 840 میلیون دلار در این 181 روز متضرر شده است.

صادرات نفت ایران از 15 اردیبهشت امسال به طور کامل تحریم شده و دیگر هیچ کشوری حق خرید نفت از رژیم ایران را ندارد. طی این مدت یعنی از 15 اردیبهشت تا 5 شهریور رژیم ایران روزانه به طور میانگین 200 هزار بشکه نفت به صورت قاچاقی صادر کرده است؛ بنابراین، جمهوری اسلامی در این 114 روز نیز از کسب 13 میلیارد و 680 میلیون دلار درآمد نفتی محروم شده است.

همچنین در بخش صادرات کالاهای غیرنفتی نیز خسارت قابل‌توجهی به جمهوری اسلامی وارد شده است؛ به طوری که آمارهای موجود در سایت «سازمان توسعه تجارت ایران» نشان می‌دهد تجارت خارجی (غیرنفتی) این رژیم در سال 1397 نسبت به سال 1396 معادل 14.3 درصد کاهش یافته و از این بابت 14 میلیارد و 519 میلیون دلار زیان دیده است. این سازمان هنوز آمار تجارت خارجی ایران در پنج ماه گذشته را منتشر نکرده است.

با توجه به تحریم‌ها می‌توان گفت تجارت خارجی ایران در سال جاری، منفی‌تر از پارسال شده است. رژیم ایران امسال شاید به اندازه همان 14 میلیارد دلار پارسال در بخش صادرات غیرنفتی ضرر کرده است؛ اما بدون در نظر گرفتن خسارت‌ها در بخش صادرات غیرنفتی در سال جاری، مجموع خسارت‌های ارزی ایران طی سال گذشته و امسال با محاسبه دلار 11 هزار تومانی به 473 هزار و 429 میلیارد تومان می‌رسد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy