Thursday, Sep 5, 2019

صفحه نخست » نتانیاهو از جانسون خواست بریتانیا در رویارویی با رژیم ایران، با اسرائیل همگام باشد

Johnsson_Netanyahu.jpgرادیو پیام اسرائیل ـ نخست وزیر اسرائیل در دیدار کوتاهی که از لندن داشت، از نخست وزیر بریتانیا خواست که به تلاش مشترک اسرائیل و ایالات متحده علیه حکومت اسلامی ایران بپیوندد. او همچنین در دیدار با وزیر دفاع جدید ایالات متحده، درباره اوضاع منطقه به رایزنی پرداخت. برخی منابع خبری می‌گویند که مقام ارشد آمریکایی، اسرائیل را به خاطر حملاتی که به مواضع حشد الشعبی در خاک عراق کرده مورد انتقاد قرار داد و همچنین خواستار آن شد که حملات هوایی اسرائیل علیه مواضع نظامی در خاک سوریه، "سنجیده" و حساب شده باشد. مقامات رسمی اسرائیل هنوز نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند و از جانب دیگر منابع خبری مورد تائید قرار نگرفته است.

بنیامین نتانیاهو در دیدار روز گذشته با بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در لندن به او گفت که فتنه گری‌های رژیم ایران در منطقه یک چالش امنیتی است و باید با همه امکانات، در برابر آن ایستادگی کرد. او به جانسون گفت که بریتانیا باید با اسرائیل در برابر زیاده خواهی‌های رژیم ایران همگام باشد.

رسانه‌های لندن نوشتند که بوریس جانسون بیشتر مایل بود درباره روند صلح اسرائیلی - فلسطینی با نتانیاهو گفتگو کند، ولی نخست وزیر اسرائیل ترجیح داد که روی لزوم ایستادگی در برابر رژیم ایران با همتای انگلیسی خود گفتگو کند.

بریتانیا یکی از سه کشور مهم اروپای غربی در کنار فرانسه و آلمان محسوب می‌شود، ولی با سیاست‌ها آن دو کشور همخوانی کامل ندارد و حتی از اتحادیه اروپا خارج شده، گرچه این روند هنوز قطعی نگردیده است.

در حالی که فرانسه و آلمان شدیدا می‌کوشند حکومت اسلامی ایران را سرپا نگاه دارند، بریتانیا از این نظر به ایالات متحده نزدیکی بیشتری دارد و ایستادگی بیشتری را توصیه می‌کند. ادامه توقیف نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز، یکی دیگر از نشانه‌های تنش و بحران در روابط دو کشور است - و این در حالی که دولت جبل الطارق سوپرنفتکش متعلق به رژیم ایران را رها ساخته است.

نتانیاهو در پاسخ به آقای جانسون که بیشتر می‌خواست درباره صلح اسرائیلی - فلسطینی گفتگو داشته باشند، گفت که چالش اصلی برای امنیت منطقه و جهان، مساله رفتارهای تجاوزکارانه رژیم ایران و نیت‌های پلید آن است.

نخست وزیر اسرائیل روز گذشته (پنجشنبه) پیش از آن که اورشلیم را ترک گوید به خبرنگاران گفت که حسن روحانی از یک مورد دیگر نقض برجام سخن گفته و این امر نشان می‌دهد که تا چه حد رژیم کنونی ایران خطرناک است. اشاره او به سخنان روحانی در هیات دولت بود که گفت رژیم ایران سومین گام را در راستای نقض تعهدات خود در چارچوب برجام بر می‌دارد.

در مورد گفتگوهای نخست وزیر اسرائیل با وزیر دفاع ایالات متحده، که آن هم در لندن انجام گرفت، هنوز خبر موثقی نرسیده است. ولی برخی روزنامه نگاران اسرائیلی می‌گویند که در این دیدار، مقام آمریکایی از اسرائیل خواسته است که حملات اعلام شده در عراق را متوقف سازد و همچنین در مورد حمله به مواضع سپاه قدس در سوریه، سنجیدگی بیشتری نشان دهد. پیشتر نیز گزارش رسیده بود که ایالات متحده به اسرائیل هشدار داده که ادامه حملات به مواضع حشد الشعبی از جانب اسرائیل، ممکن است جان سربازان آمریکایی در عراق را بیش از پیش به خطر اندازد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy