Monday, Sep 16, 2019

صفحه نخست » راز سر به مهر مرگ مشکوک ستاری و فرماندهان نیروی هوایی

IB_091419.jpgامیر فرشاد ابراهیمی / بخش فارسی ایران بریفینگ

مرگ مشکوک فرماندهان نیروهای مسلح البته به زمان جنگ فقط مربوط نمی‌شود، قهرمانان زنده جنگ ایران و عراق، فرماندهانی که در آن سال‌ها نامور بوده‌اند پس از جنگ نیز یکی پس از دیگری کشته‌شده‌اند .

در ادامه باید پرداخت به کشته شدن بیش از ۶ فرمانده ارشد نیروی هوایی ارتش پس از جنگ مشهور تر از آن است که کسی از آن مطلع نباشد : «در ۱۵ دی سال ۱۳۷۳ در نزدیکی فرودگاه اصفهان سرتیپ منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی ارتش به همراه افسران بلندپایه نیروی هوایی، یاسینی (معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد نیروی هوایی)، «مصطفی اردستانی (معاونت عملیات نیروی هوایی)، احمد شجاعی ( فرمانده مهندسی عملیات نیروی هوایی)، شریفی آجودان ستاد نیروی هوایی و ۸ تن دیگر از افسران ارشد نیروی هوایی در واقعه‌ای که از انفجار و آتش گرفتن هواپیما تا نقص فنی و حتی سکته خلبان متفاوت است کشته شدند»

در قسمت پیش از محمد علی باقرزاده و گروه ضربت و یگان بیت الزهرا نهاجا گفته شد و جالب است که در واقعه سقوط هواپیمای حامل فرماندهان نیروی هوایی ارتش باز نقش پیشگیرانه گروه ضربت نهاجا و تلاش فرمانده وقت این گروه (فرمانده بعد از باقرزاده) را هم می بینیم و جالب تر اینکه اولین اقدام فرمانده بعدی نیروی هوایی ارتش ، سرتیپ بقایی انحلال گروه ضربت نهاجا بود!

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

پنج‌شنبه ۱۵ دی‌ماه ۱۳۷۳ جلسه شورای فرماندهان پدافند هوایی به مدت سه روز در کیش برگزارشده بود، تیمسار ستاری قرار بود برای مراسم اختتامیه سخنرانی کند.

ساعت ۹ صبح به تیمسار یمینی اطلاع داده شد که هواپیمای تیمسار ستاری تا ده دقیقه دیگر در باند فرود می‌آید. یمینی به‌اتفاق سایر فرماندهان جلسه را تعطیل کردند و به استقبال تیمسار رفتند. هواپیمای تیمسار در باند نشست و او به همراه معاونان خود از آن پایین آمد و به سمت سالن برگزاری جلسه به راه افتاد. ستاری در جلسه دو ساعت سخنرانی کرد و سپس با همراهانش به مقصد اصفهان پرواز کردند.

ساعت حدوداً ۸ شب، خلبان سرهنگ جمشیدی به همراه کمک خود سرهنگ دوم خلبان جم‌منش هواپیمای جت استار را برای پرواز به سمت تهران آماده می‌کردند. تیمسار ستاری به همراه تیمسار اردستانی، شجاعی، یاسینی و دیگر همراهان به پای هواپیما آمده و پس از خداحافظی سوار بر هواپیما شدند.

توقف هواپیمای حامل فرماندهان در فرودگاه کیش کمتر از ۱۰ ساعت بوده و طبق پروتکل امنیتی فرودگاه در توقف کمتر از ۱۰ ساعت هواپیما می تواند در رمپ پرواز توقف داشته باشد، اما هواپیمای جت حامل فرماندهان در مدت زمان توقف در کیش به آشیانه هدایت می شود و چرای این امر جای سئوال است اما هرچه در آشیانه انجام گرفته ظاهرا فرمانده وقت یگان ضربت نهاجا از آن مطلع شده بود ، در این زمان مشکات با سرهنگ اکبری مسئول حفاظت اطلاعات اصفهان تماس می‌گیرد و اطلاع می‌دهد به تیمسار ستاری اطلاع دهید پرواز به تهران را کنسل کنند اما این خبر هرگز به ستاری و تیم همراهش نمی‌رسد، مشکات ساعاتی بعد از طریق برج مراقبت فرودگاه دوشان تپه متوجه می‌شود که پرواز انجام‌شده وی از برج مراقبت دوشان تپه از خلبان جمشیدی موقعیت می‌خواهد و در ساعت ۲۰: ۴۲ این‌گونه جواب می‌آید: «در حال گردش برای فاینال هستیم» و ناگهان ارتباط با برج مراقبت قطع می‌شود.

ساعاتی بعد مشخص می‌شود هواپیمای جت نیروی هوایی در فاصله ۶۴ کیلومتری فرودگاه در جاده نائین - یزد سقوط کرده و منصور ستاری به همراه سرتیپ یاسینی (معاون هماهنگ‌کننده و رئیس ستاد نیروی هوایی)، سرتیپ مصطفی اردستانی (معاونت عملیات نیروی هوایی)، احمد شجاعی، رزاقی، خلبان جم منش کمک‌خلبان، ریاحی، شریفی مسئول دفتر ستاری، خلبان جمشیدی خلبان پرواز و سنایی، محتشمی، محسنی و پورزادی از اعضای گروه ضربت نهاجا همگی کشته می‌شوند.

چند ماه بعدازاین حادثه بازنشستگی مشکات به او ابلاغ می‌شود، ازاینجا به بعد گروه ضربت نهاجا از نیروی هوایی به ستاد فرماندهی کل قوا منتقل می‌شود مأموریت انتقال و فرماندهی گذار گروه ضربت از نهاجا به ستاد کل را سرتیپ احمد میقانی بر عهده داشته که هم‌اکنون جانشین معاون اشراف ستاد کل نیروهای مسلح هست.

گروه ضربت نهاجا که هم‌اکنون بانام «کمیته اقدام مشترک آجا» خوانده می‌شود و فرماندهی کمیته اقدام مشترک ارتش هم‌اکنون با «سرهنگ مجتبی دلاوری» است که اطلاعات چندانی از وی در دست نیست، وی پیش‌ازاین مسئولیتهایی همچون ، فرمانده حفاظت اطلاعات آمادگاه شهید کشوری ، فرمانده ایستگاه هوایی بابلسر و همچنین جانشین حفاظت اطلاعات دانشگاه هوایی شهید ستاری را بر عهده داشته.

مرگ‌های مشکوک فرماندهان نظامی در جمهوری اسلامی هرگز پایان نیافت و تا امروز نیز ادامه دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy