Tuesday, Sep 17, 2019

صفحه نخست » موشک کروز «القدس» عامل حمله به تأسیسات نفتی عربستان

saudi.jpgکیهان لندن - بابک تقوایی - در ساعات اولیه روز ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۸، مردم شهر بقیق واقع در شرق عربستان سعودی با صدای شلیک توپ‌های ضدهوایی و سپس انفجار و آتش‌سوزی در تأسیسات نفتی آرامکو از خواب برخاستند. مردم محلی تصور می‌کردند حمله‌ای از سوی داعش صورت گرفته است، اما دقایقی بعد تلویزیون المسیره یمن مدعی شد که نیروهای شبه‌نظامی حوثی اقدام به انجام عملیات بر ضد تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در بقیق و هجره خریص در شرق عربستان نموده‌اند، آنهم با استفاده از ده فروند پهپاد انتحاری.

فاصله بقیق با نزدیک‌ترین نقطه از خاک یمن مسیری بالغ بر ۸۰۰ کیلومتر است، تقریبا سه برابر حداکثر برد پهپاد قاصف-۲کِی (Qasef 2K) که در اختیار حوثی‌ها قرار دارد. این خود بزرگترین نشانه برای اثبات دروغ بودن ادعای حوثی‌ها مبنی بر انجام عملیات از سوی آنهاست.

ساعاتی پس از حمله، تصاویر لاشه یکی از موشک‌های سقوط کرده (منتشر شده توسط وزارت دفاع عربستان سعودی) و فیلم‌های تهیه شده توسط مردم محلی در کویت که در فضای مجازی منتشر گردید نشان داد که بار دیگر حمله به تأسیسات آرامکو نه با پهپاد انتحاری از یمن بلکه با استفاده از گونه‌ای موشک‌های کروز سومار موسوم به «القدس» ساخت صنایع موشکی «شهید بابایی» ایران و از خاک عراق توسط نیروهای نیابتی وابسته به سپاه «قدس» صورت گرفته است.

استفاده از خاک عراق جهت حمله

نخستین بار در تاریخ ۱۴ مه ۲۰۱۹ (۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸) شبه‌نظامیان وابسته به ایران در خاک عراق و نیروهای سپاه «قدس» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اقدام به هدف قرار دادن آن تأسیسات نفتی در خاک عربستان نمودند که از برد موشک‌های بالستیک، کروز و پهپادهای انتحاری شبه نظامیان حوثی خارج بود. متعاقبا در ساعات اولیه آن روز، چندین موشک کروز از خاک عراق به سمت تأسیسات نفتی و تلمبه‌خانه‌های شماره ۸ و ۹ آرامکو واقع در قلب عربستان سعودی شلیک گردید که البته آسیب چندانی به آنها وارد نکرد.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

مقامات انصارالله و فرماندهان حوثی متعاقبا به دروغ ادعا کردند که حمله با استفاده از پهپادهای انتحاری «قاصف» و از محل خاک یمن صورت گرفته است. اما به راحتی با یک محاسبه ساده مشخص گردید که تلمبه‌خانه‌های شماره ۸ و ۹ به ترتیب ۷۸۰ و ۷۵۰ کیلومتر فاصله از نزدیک‌ترین نقطه یمن دارند که مسیری است حدود سه برابر از حداکثر بُرد این پهپادهای انتحاری حوثی‌ها.

پس از آن بنا بر تحقیقاتی که از سوی متخصصان نظامی و دفاعی آمریکایی به درخواست وزارت دفاع عربستان سعودی صورت گرفت مشخص شد که حمله مورد نظر نه از محلی در خاک یمن بلکه از سوی عراق صورت گرفته است. پیش و پس از آن نیز حملاتی غیرموفق با استفاده از موشک‌های کروز و پهپادهای انتحاری بر ضد اهدافی در شمال و شمال غرب عربستان صورت گرفته بود و در تمامی آن موارد نیز نیروهای حوثی به دروغ مدعی شده بودند که این حملات از سوی آنها و از محل خاک یمن صورت گرفته است.

حمله به تأسیسات آرامکو در بقیق

در صبح روز شنبه ۲۳ شهریورماه (۱۴ سپتامبر) بزرگترین حمله به تأسیسات نفتی عربستان در تاریخ این کشور صورت گرفت، حمله‌ای که نه تنها میلیون‌ها دلار ضرر برای شرکت آرامکو و اقتصاد نفتی عربستان به همراه آورده است بلکه سبب افزایش قیمت نفت نیز خواهد شد. رسانه‌های وابسته به نیروهای حوثی به ویژه تلویزیون المسیره با خوشحالی اقدام به اعلام خبر حمله پهپادی این نیروهای شبه‌نظامی به تأسیسات نفتی بقیق و هجره خریص در شرق عربستان نمودند. اما در حقیقت نه موشک‌های بالستیک حوثی‌ها توانایی آسیب رساندن به این تأسیسات را داشته و نه موشک‌های کروز «قدس» و یا پهپادهای انتحاری «قاصف-۲کِی» آنها بُرد کافی جهت رسیدن از خاک یمن به این تأسیسات را دارند.

بیش از سه ساعت به طول انجامید تا آتش‌سوزی در پالایشگاه نفتی بقیق مهار شد. تصاویر ماهواره‌ای تهیه شده توسط ماهواره‌های ناسا و پلانت لب (Planet Lab) نشان می‌دهد که صبح ۲۳ شهریورماه شرکت آرامکو جهت جلوگیری از وارد آمدن آسیب‌های مشابه توسط حملات موشکی به سایر پالایشگاه‌ها و تأسیسات نفتی‌اش اقدام به خاموش کردن اضطراری شیرهای نفت در چهار تأسیسات نفتی کرده و متعاقبا اقدام به روشن کردن مشعل‌های اضطراری جهت سوزاندن نفت باقیمانده در آنها نموده تا در صورت بروز حملاتی مشابه از آتش‌سوزی و گسترش آسیب‌ها جلوگیری کند.

همچنین ساعاتی پس از این حمله، نیروی هوایی عربستان سعودی اقدام به پرواز درآوردن یک فروند هواپیمای ساآب-۲۰۰۰ هشدار زودهنگام هوابرد از پایگاه شاهزاده سلطان نمود. هواپیمای مورد نظر با کد شناسه «بهار۴۷» اقدام به پرواز و گشت هوایی برفراز شمال غرب عربستان و با فاصله ۱۵۰ کیلومتری از مرز کویت و ۲۰۰ کیلومتری از مرز عراق نموده و حریم هوایی مناطق مرزی را به مدت چند ساعت تحت نظر گرفت تا در صورت به پرواز درآمدن دوباره موشک‌های کروز به سمت عربستان سعودی، آنها را شناسایی و خلبانان جنگنده‌های رهگیر اف-۱۵ این نیرو را مطلع نماید تا آنها را ساقط کنند.

با بررسی صدای فیلم‌های منتشر شده توسط شهروندان کویتی در صبح روز واقعه، مشخص است که اجسام پرنده‌ای که از محل خاک عراق به سمت تأسیسات آرامکو در خاک عربستان به پرواز درآمدند مجهز به موتور جت بوده و موشک کروز بوده‌اند. بر اساس اظهارات شاهدان عینی در کویت، تعداد سه الی چهار فروند موشک کروز پس از ورود از سوی حریم هوایی عراق بر فراز مناطق دورافتاده در غرب این کشور پرواز کرده و در نهایت به سمت عربستان سعودی رفتند. استفاده آشکار نیروهای نیابتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از موشک‌های کروز «القدس» جهت انهدام تأسیسات نفتی عربستان سعودی آغازگر فصل جدیدی از درگیری‌های نظامی ایران و عربستان است.

لازم به یادآوریست که پرواز موشک‌های کروز «القدس» از فراز کویت باعث نگرانی مقامات این کشور گردیده و متعاقبا صبح روز ۲۴ شهریور و به دستور پادشاه این کشور، نیروهای مسلح کویت در آماده‌باش کامل قرار گرفتند تا در صورت پرواز هرگونه موشک کروز از فراز این کشور آنها را ساقط نمایند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy