Wednesday, Sep 18, 2019

صفحه نخست » پیام هشدارآمیز ایران به آمریکا از طریق سوییس

us_Iran.jpg رادیو فردا - حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه، ۲۷ شهریورماه، بار دیگر دست داشتن ایران در حمله به سایت‌های نفتی عربستان سعودی را تکذیب کرده و تاکید کرد که یمنی‌ها خود به ریاض واکنش نشان داده‌اند.

در همین حال خبری منتشر شده است حاکی از این که وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز دوشنبه رسما به سفارت سوئیس در مورد انتساب این حملات به ایران هشدار داده است.

سفارت سوئیس در تهران نقش حافظ منافع آمریکا در ایران را نیز بر عهده دارد و به همین، طبق خبر ایرنا، روز دوشنبه گذشته دریافت‌کننده «یادداشت رسمی» وزارت خارجه ایران بوده است.

خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از این نامه نوشت: «اگر اقدامی علیه ایران صورت بگیرد، آن اقدام بلافاصله با پاسخ ایران روبه‌رو خواهد شد و دامنه آن محدود به منشاء تهدید نخواهد بود.»

اما به گفته آقای روحانی در روز چهارشنبه، «تا حالا فشار اقتصادی حداکثری بود، حالا شده تهمت‌های حداکثری»، و اتهام حمله تهران به دو سایت آرامکو، کمپانی نفتی سعودی، «حرف‌هایی است که هیچ پایه و اساسی ندارد».

شبه‌نظامیان شیعه حوثی یمن که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردارند روز شنبه، ۲۳ شهریورماه، مسئولیت این عملیات مخرب را بر عهده گرفته و اعلام کردند که این اقدام با ده پهپاد انجام شده است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

دو «کارخانه آرامکو» در بقیق و خریص، در شرق عربستان سعودی، هدف حمله با پهپاد بوده‌اند.

از زمان انتشار خبر این حمله در روز شنبه تاکنون، دست‌کم سه مقام عالی‌رتبه آمریکایی علاوه بر عربستان سعودی ایران را مسئول و عامل این حمله معرفی کرده‌اند.

یک مقام ارشد آمریکایی که نام او ذکر نشد روز یک‌شنبه، ۲۴ شهریور، به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت که معتقد است ایران با استفاده از بیش از ده موشک کروز و بیش از ۲۰ پهپاد از خاک خود باعث تخریب بخشی از تأسیسات نفتی در مرکز عربستان شده است.

حال، در پی تکذیبیه محمدجواد ظریف و عباس عراقچی، حسن روحانی هم تاکید کرده است که ایران در این حملات نقشی نداشته است.

آقای روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت گفت: «یمنی‌ها مدرسه، بیمارستان یا بازار را مورد اصابت قرار ندادند، بلکه به یک مرکز صنعتی حمله کردند تا به دشمنان خود هشدار دهند.»

این «مرکز صنعتی» به نام بقیق در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی مقر اصلی کمپانی آرامکو در ظهران «بزرگ‌ترین مرکز پالایش و فرآوری» نفت این کمپانی و جهان توصیف شده است.

مکان دوم به نام خریص، به گزارش خبرگزاری رویترز، دومین میدان نفتی بزرگ عربستان را در خود جای داده است.

حمله به این دو نقطه تولید نفت عربستان سعودی را پنج میلیون بشکه در روز کاهش داده و تقریبا به نصف رساند، اتفاقی که بلافاصله بر بازارهای انرژی اثر گذاشت و آنها را دستخوش تلاطم کرد.

ریاض اعلام کرده است که بازگشت این مراکز به سطح تولید معمول دست‌کم دو هفته به طول می‌انجامد.

اما در مقابل عربستان و آمریکا، کشورهایی هم هستند که هنوز از دست داشتن تهران در این حملات ابراز اطمینان نکرده‌اند، از جمله فرانسه.

وزیر خارجه فرانسه روز سه‌شنبه گفت که این کشور شواهدی ندارد که بگوید پهپادهایی که به تاسیسات نفتی عربستان حمله کرده‌اند، از کجا آمده‌اند.

روز چهارشنبه وزیر دفاع ژاپن، از متحدان قدیمی آمریکا، هم به این مقام فرانسوی پیوست و موضع او را تکرار کرد.

به گفته تارو کونو، وزیر دفاع جدید ژاپن، دولت او هنوز «اطلاعات و شواهدی ندیده است» که حاکی از دخالت ایران در حملات آرامکو باشد.

آقای کونو تاکید کرد که عامل حمله حوثی‌های یمن بوده‌اند که خود مسئولیت حملات را بر عهده گرفته‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy