Thursday, Sep 19, 2019

صفحه نخست » عربستان سعودی، همزمان با تنش‌های فزاینده با ایران، به عضویت شورای حکام درآمد

IAEA.jpgرادیو بین المللی فرانسه - خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داد این کشور به عضویت شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درآمده است. شورای حکام آژانس ۳۵ عضو دارد. آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه، پنج کشور عضو دائم این شورا هستند.

در پی پایان گرفتن عضویت ده کشور در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نماینده روسیه در آژانس از عضویت کشورهای دیگری در این شورا خبر داد.

بنا بر اعلام میخائیل اولیانوف، ده کشور دیگر علاوه بر عربستان سعودی که این بار به عضویت این شورا درآمدند عبارتند از کشورهای استونی، یونان، غنا، کویت، مغولستان، مجارستان، پاراگوئه، نیجریه، نروژ و پاناما.

شورای حکام در کنار مجمع عمومی، دو رکن سیاست‌گذاری در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند. این شورا ۳۵ عضو دارد که ۲۰ عضو آن با سهمیه منطقه‌ای و از طرف مجمع عمومی انتخاب می‌شوند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

دوره عضویت ۱۰ کشور دیگر عضو شورای حکام آژانس، روز پنج‌شنبه ۱۹ سپتامبر، به پایان رسید. این کشورها عبارت بودند از شیلی، اندونزی، ارمنستان، ونزوئلا، سودان، کره جنوبی، صربستان، پرتغال، کنیا و اردن.

شورای حکام سالانه پنج بار تشکیل جلسه می‌دهد. وظایف این شورا، بررسی گزارش‌های ارائه شده درباره موضوعات گوناگون مربوط به وظایف شورا، بررسی برنامه و بودجه، بررسی گزارش‌های کنفرانس عمومی و تصویب توافق‌نامه‌ها و پادمان‌ها و گزارش‌هایی که باید توسط آژانس به سازمان ملل یا هر سازمان مرتبط با کار آژانس ارائه گردد. همچنین بررسی گزارش‌های مرتبط با عملکرد فعالیتهای اعضا از جمله دیگر وظایف این شورا است.

عربستان سعودی، در حالی به عضویت شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعیین شده است که از یک سو آژانس نسبت به نصب سانتریفوژهای پیشرفته فراتر از تعهدات ایران در توافق جامع اتمی ابراز نگرانی کرده و از سوی دیگر تنش میان تهران و ریاض به شدت افزایش یافته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy