Sunday, Sep 22, 2019

صفحه نخست » تحلیل خبرگزاری حکومتی تسنیم از طرح صلح انصارالله یمن: عربستان در دوراهی سقوط و ثبات

021C8C33-05ED-42B9-9F41-26EFEA17D4FE.jpegبه گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،‌ مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن عصر شنبه 30 شهریور در سخنانی به مناسبت پنجمین سالگرد انقلاب 21 سپتامبر این کشور ابتکار صلحی را اعلام کرد و از همه طرف‌های درگیر در جنگ خواست تا با جدیت وارد مذاکراتی جدی و واقعی شوند که به آشتی ملی همه جانبه منجر می‌شود و هیچ یک از طرف ها را مستثنی نمی‌کند.

المشاط همچنین از توقف حمله به اراضی سعودی با پهپاد و موشک‌های بالستیک و بالدار و همه اشکال حمله خبر داد و گفت منتظر پاسخ مشابه یا بهتر از آن در اعلام مشابه توقف همه اشکال حمله و بمباران خاک خود هستیم و حق پاسخ را برای خودمان در صورت عدم پاسخ مثبت به این طرح را محفوظ می‌دانیم.

المشاط گفت: تاکید می‌کنیم که تداوم جنگ به نفع کسی نخواهد بود بلکه ممکن است به تحولات خطرناکی منجر شود که نمی‌خواهیم روی دهد و یقین داریم که ما زیان بیشتر را نخواهیم برد بلکه این کشورهای متجاوز در وهله اول و به طور اساسی و مستقیم هستند که بیشترین زیان را از این امر متحمل خواهند شد.

عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله هم خاطر نشان کرد اگر ائتلاف سعودی اماراتی، تجاوزات خود را متوقف کند،‌ما حملات موشکی و پهپادی را متوقف خواهیم کرد.

ابتکار انصارالله، عربستان در دو راهی سقوط و ثبات

عربستان و متحدانش از ششم فروردین 1394 جنگ تمام عیار و ویرانگری را علیه کشور فقیر عربی یمن به راه انداختند، این جنگ هر چند ویرانگری‌های گسترده در سطح تاسیسات زیربنایی و منازل و مدارس و بیمارستان‌ها و ... و کشتار انسان‌های بی‌دفاع یمن به جا گذاشته، اما پیامدهای و نتایج مثبتی برای نیروهای مردمی انصارالله و متحدان به دنبال داشته است چرا که اکنون شاهدیم که نیروهای انصارالله و متحدانش از حالت تدافعی وارد حالت هجومی شده‌اند،در طول یک سال و نیم که یمن از حالت تدافعی وارد حالت تهاجمی شده، در اولین فاز، تهاجم را با موشک آغاز کرد، در فاز دوم، وارد مرحله پهپادی شد و در فاز سوم که بسیار مهمتر از مراحل قبلی است، وارد بحث پدافند هوایی شده است که این مرحله سبب می‌شود تا آسمان یمن دیگر همانند گذشته آسیب پذیر نباشد که متجاوزان بخواهند هر موقعی که بخواهند به حریم آن تجاوز کنند.

اما روز شنبه 23 شهریور بود که خبری مهم بر روی خروجی رسانه‌های مهم منطقه‌ای و بین المللی قرار گرفت، تاسیسات نفتی مهم عربستان در استان‌های بقیق و خریص متعلق به شرکت بزرگ آرامکو آتش گرفت، وزارت کشور عربستان اعلام کرد آتش‌سوزی که در دو کارگاه متعلق به پالایشگاه نفتی آرامکو واقع در استان بقیق صورت گرفته بود، بر اثر حملات پهپادی نیروهای یمنی صورت گرفته است.

سعودی‌ها طبق معمول با کم اهمیت جلوه دادن این حملات، سعی کردند از انتشار جزئیات مربوط به خسارت‌های این حمله خودداری کنند. این در حالی است که سخنگوی نیروهای مسلح یمن، از بزرگترین عملیات پهپادی یمن در عمق خاک عربستان خبر داد که طی آن تاسیسات نفتی آرامکو هدف قرار گرفته است.

نکته قابل توجه درباره ابتکار انصارالله این است که این ابتکار پس از عملیات پهپادی موفقیت آمیز اخیر در هدف قرار دادن تاسیسات نفتی راهبردی آرامکو عربستان ارائه شده است.

«محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در این باره به تسنیم گفت که هدف از ابتکار مهدی المشاط، دادن فرصت مناسب به عربستان سعودی برای خروج آبرومندانه از این ورطه و تنگنایی است که در آن گرفتار شده است.

وی درباره هدف المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن از ارائه ابتکاری مبنی بر توقف حملات موشکی و پهپادی به عربستان خاطر نشان کرد: عربستان سعودی به سبب تجاوزگری به یمن در تنگنا قرار گرفته است و هدف از این ابتکار دادن فرصت مناسب به سعودی برای خروج آبرومندانه از آن است، این ابتکار به صورت یکجانبه از طرف ما برای آتش بس ارائه شده و امیدواریم که عربستان سعودی به این ابتکار پاسخ مثبت دهد، چرا که برای آن مدت زمانی مشخصی قرار نداده‌ایم، ما همچنین شرطی درباره نوع پاسخ سعودی تعیین نکرده‌ایم و آنچه برای ما اهمیت دارد، مضمون و محتواست، پاسخی که به پایان تجاوزگری و رفع محاصره منجر شود.

البخیتی تصریح می‌کند: توپ اکنون در زمین عربستان سعودی است و امیدوارم که از این ابتکار و فرصت بهره ببرند، زیرا توقف تجاوزگری به یمن به نفع یمن و عربستان است،‌زیرا مصلحت و منفعت عربستان برای تحقق صلح بیشتر از مصلحت یمن است، زیرا یمن خیلی چیز زیادی برای از دست دادن ندارد.

وی خاطر نشان کرد: ما امیدواریم که عربستان سعودی از این فرصت استفاده کند و اگر پایبند نباشد، ما برای پاسخی نظامی آماده‌ایم که در نهایت عربستان سعودی را وادار به توقف تجاوزگری و رفع محاصره یمن کند.

در همین رابطه «رضا میرابیان» کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا و منطقه خلیج فارس درباره ابتکار صلح انصارالله ابراز عقیده می‌کند : این بار اول نیست که انصارالله از سعودی‌ها می‌خواهد که بمباران را متوقف و محاصره را لغو کنند، فرقی که این بار دارد، این است که انصارالله از موضع قدرت و در عین حال از موضع عزت‌‌مندی این ابتکار را ارائه کرده، در واقع پس از حوادث آرامکو این ابتکار را ارائه کرده، پس ماهیت این ابتکار از موضع ضعف نیست،‌بلکه از موضع قدرت و عزت‌مندی است، این ابتکار، هوشمندانه است، به دلیل این که به دنیا بگویند که انصارالله جنگ طلب نیست و دنبال صلح و آتش‌بس است، لذا به همین خاطر این پیشنهاد را ارائه کرده است، بنابراین توپ اکنون در زمین عربستان است و عربستان باید این درخواست را بپذیرد، اما اگر سعودی‌ها بخواهند لجاجت کنند، مطمئنا فشار انصارالله بر عربستان و امارات و اقداماتی که صورت خواهد گرفت به مراتب از عملیات آرامکو شدیدتر و سخت‌تر خواهد بود.

در واقع ابتکار انصارالله یک اقدام دیپلماتیک و سیاسی در واقع یک اقدام روانی است که هم به منطقه و کشورهای منطقه و هم مردم منطقه و مردم جهان اعلام کند که عربستان، آتش‌بیار معرکه است و انصارالله اگر تا کنون پاسخ عربستان را می‌داده است، در واقع برای دفاع از مردم خود پاسخ تجاوزات را با استفاده از موشک و پهپاد می‌داده است.

ابتکار انصارالله، یک کار کاملا هوشمندانه، دیپلماتیک و سیاسی و برای جهت دادن به افکارعمومی منطقه و جهان بوده است که اگر تا الان انصارالله اقدامی انجام داده، برای دفاع از خود بوده، چون جنگ را انصارالله آغاز نکرده، این عربستان بوده که جنگ را آغاز کرده و به بمباران یمن اقدام کرده است و اگر انصارالله پاسخ حملات را داده و اگر آرامکو را با پهپاد هدف قرار داده صرفا اقدامی تدافعی و برای دفاع از ملت یمن بوده است.

از این به بعد انصارالله می خواهد بگوید ما علاقه‌ای به ادامه این وضع نداریم، ما حسن نیت خود را به عربستان نشان می‌دهیم، سعود‌ی ها دو گزینه بیشتر ندارند یا به این پیشنهاد پاسخ مثبت دهند، یا خواهان ادامه وضعیت موجود هستند که در واقع نشان می‌دهد این عربستان و حامیانش هستند که جنگ طلب هستند و از این به بعد اگر انصارالله ضربات سنگین‌تری به عربستان وارد کند، متهم به جنگ طلبی نخواهد شد و دفاع از خود است، اگر انصارالله اقدامی انجام می‌دهد در راستای دفاع از خویش است، ارزیابی‌هایی که وجود دارد، ارزیابی زیرکانه و هوشمندانه‌ای از سوی انصارالله صورت گرفته و توپ را در زمین عربستان انداخته است، عربستان باید پاسخ دهد و به نفعش است که پاسخ مثبت دهد، به دلیل اینکه شرایط آینده، به مراتب سخت‌تر از آرامکو خواهد بود.

پس از عملیات آرامکو، در بیانیه‌ای که سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد عملیات آرامکو تحت عنوان توازن بازدارندگی مرحله دوم اعلام کرد معلوم می‌شود، توازن بازدارندگی اول، پرتاب موشک‌های بالستیک بوده و توازن بازدارندگی مرحله دوم، پرواز پهپادها بوده است، حالا اگر بخواهند توازن بازدارندگی مرحله سوم و چهارم و پنجم را اجرا کنند، چه اتفاقی برای عربستان و امارات رخ خواهد داد؟ قابل پیش بینی نیست، قطعا شرایط برای عربستان و امارات به مراتب از وضعیت فعلی سخت تر و سنگین تر خواهد بود، چون انصارالله رسما امارات را تهدید کرد که اگر حسن نیت خود را نشان نداده و همچنان در یمن و جنگ باقی بماند، تاسیسات حساس آن هدف قرار خواهد گرفت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy