Tuesday, Sep 24, 2019

صفحه نخست » باقری: یمنی‌ها توان ساقط کردن هواپیماهای عربستان را یافته‌اند

bagheri_092019.jpgدویچه وله - رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفت، در صورت تجاوز دشمن همان رفتاری که با پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی صورت گرفت در انتظار آنهاست. باقری همچنین از توان حوثی‌های یمن در ساقط کردن "هواپیماهای راهبردی دشمن" خبر داد.

محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، توان مقابله حوثی‌های یمن با عربستان سعودی را ناشی از الگوبرداری آنها از عملکرد نیروهای ایرانی در جنگ هشت‌ساله ایران و عراق دانست و از دست یافتن آنها به سلاح‌هایی خبر داد که می‌توانند با آنها "هواپیماهای راهبردی دشمن" را ساقط کنند.

سرلشکر باقری که روز سه‌شنبه دوم مهر (۲۴ سپتامبر) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، اعلام کرد: «اگر مردم یمن با دست خالی برای چهارمین سال مقابل تجاوز عربستان ایستادگی کردند و امروز به جایی رسیدند که به سلاح‌هایی دست پیدا کرده‌اند که هواپیماهای راهبردی دشمنشان را ساقط می‌کنند و دشمن را به این نتیجه رسانده که جز فرار از باتلاق یمن راهی ندارد، از برکات دفاع مقدس است.»

حوثی‌های یمن مسئولیت حمله به پالایشگاه‌های بقیق و حقل خریص متعلق به شرکت آرامکو عربستان را که ده روز پیش روی داد برعهده گرفتند. آمریکا اما یک روز پس از این حمله انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی نشانه گرفت؛ اتهامی که ایران آن را رد کرده است.

عربستان سعودی و آمریکا می‌گویند که ایران در این حملات دست داشته است. حتی خبرهایی هم در این مورد منتشر شد که حملات مزبور از خاک ایران صورت گرفته است. برخی مقام‌های آمریکایی نیز گفته بودند که حمله به پالایشگاه‌های ایران با تأیید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انجام شده است. حکومت ایران اما دست داشتن در این حملات را رد می‌کند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

روز گذشته نیز آلمان، فرانسه و بریتانیا طی بیانیه‌ای اعلام کردند که تردیدی در باره مسئولیت ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان ندارند. این سه کشور اروپایی همچنین از جمهوری اسلامی خواسته‌اند که مذاکره در باره برنامه هسته‌ای و سیاست‌های منطقه‌ای خود را بپذیرد.

تهدید "دشمن" به رفتاری مشابه با "پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی"

به گزارش تسنیم، سرلشکر باقری در بخش دیگری از سخنان امروز خود تأکید کرد: «بارها به دشمن اعلام کردیم که اگر تجاوزی به این کشور صورت گیرد همان رفتاری که با پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی صورت گرفت در انتظار آنها است و نتیجه تجاوز به این کشور اسارت و شکست خواهد بود.»

پلیس و مأموران گمرک دولت محلی جبل‌الطارق، از سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا واقع در جنوب اسپانیا، ۱۳ تیرماه گذشته با حمایت تفنگداران نیروی دریای سلطنتی بریتانیا ابرنفتکش "گریس۱" حامل محموله سوخت ایران را توقیف کردند. هم‌زمان اعلام شد که این نفتکش می‌خواسته محموله خود را به سوریه ببرد؛ کشوری که مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپاست. در پی این حادثه سپاه پاسداران روز ۲۸ تیرماه از توقیف نفتکش بریتانیایی "استینا ایمپرو" در تنگه هرمز خبر داد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در حالی از رفتاری مشابه با توقیف نفتکش بریتانیایی در صورت "تجاوز دشمن" سخن گفته که مقام‌های ایرانی پیش‌تر ادعای اقدام تلافی‌جویانه ایران در مقابل این نفتکش را رد کرده و سپاه پاسداران نیز علت توقیف آن را "رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی" اعلام کرده بودند. البته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان یک روز پس از توقیف نفتکش بریتانیایی گفته بود که "استینا ایمپرو" در مسیر تردد خود با یک کشتی صیادی برخورد کرده است.

سرلشکر باقری چند روز پس از توقیف نفتکش حامل سوخت ایران توسط بریتانیا نیز تهدید کرده بود که این اقدام "بدون پاسخ نخواهد ماند."

محمدحسین باقری در بخش دیگری از سخنان امروز خود در مجلس شورای اسلامی گفت: «به کشورهای همسایه می‌گوییم؛ با شما دشمنی نداریم و کشورهایی مانند عربستان و امارات کشورهای اسلامی هستند که راه را گم کرده‌اند و باید کنار ایران قرار بگیرند تا امنیت منطقه حفظ شود. اگر ما امروز در ایران صنعت دفاعی مستقل داریم این‌ها متعلق به جهان اسلام است و همه بدانند که امنیت منطقه با همکاری کشورهای منطقه تأمین می‌شود.»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که در حال حاضر برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد اعلام کرده است که حامل طرحی موسوم به "ابتکار صلح هرمز" است. روحانی در آستانه سفرش به نیویورک گفت: «ما معتقدیم راه‌حل منطقه از درون منطقه خواهد بود و آنها که از بیرون منطقه می‌آیند نمی‌توانند صلح و امنیت را تامین کنند.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مصاحبه اخیرش با شبکه سی‌ان‌ان گفته بود که چنانچه تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته شود، امکان دیدار حسن روحانی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، وجود خواهد داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy