Thursday, Sep 26, 2019

صفحه نخست » آژانس اتمی: استفاده ایران از سانتریفوژهای جدید نقض برجام است

atom_092619.jpgآژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد که ایران غنی سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کرده است.

رادیو فردا - بنا به اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران در نظر دارد تعداد بیشتری از سانتریفیوژهای پیشرفته را نسبت به آنچه پیش از این اعلام کرده بود نصب کند.

در این گزارش آمده است که بنا به بازرسی های انجام شده در روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) غنی سازی اورانیوم در تمام سانتریفیوژهایی که در نطنز نصب شده است یا آغاز شده و یا قرار است آغاز شود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید به نسخه‌ای تازه از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافته است که نشان می‌دهد ایران از تعهدات برجامی بیشتری عدول کرده است.

ایران در پاسخ به تحریم‌های آمریکا تاکنون در سه مرحله اعلام کرده است که برخی از تعهدات برجامی خود را لغو می‌کند.

رویترز می‌نویسد در گزارش جدید آژانس آمده است که جمهوری اسلامی سانتریفیوژهای پیشرفته نصب کرده و می‌خواهد شمار سانتریفیوژهای پیشرفته خود در سایت‌های غنی‌سازی اورانیوم را بیشتر از آنچه قبلا اعلام کرده بود، افزایش دهد.

این خبرگزاری در ادامه می‌گوید آژانس چهارشنبه، سوم مهرماه، تایید کرده است که زنجیره‎‌های سانتریفیوژهای پیشرفته نصب شده و برخی نیز در حال نصب یا آماده شدن برای غنی‌سازی اورانیوم است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

بر اساس توافق اتمی وین، موسوم به برجام، تهران پذیرفته بود ظرفیت غنی‌سازی‌اش در تأسیسات نطنز تا ۱۰ سال آینده حداکثر تا ۵۰۶۰ دستگاه سانتریفیوژ از نوع قدیمی «‌آی‌آر-۱» باشد.

طبق گزارش‌های منتشره شده، ایران پیش از آن حدود ۱۹ هزار دستگاه سانتریفوژ فعال داشت.

همچنین بنابر مفاد برجام، آزمایش بیش از ۳۰ سانتریفوژ پیشرفته «آی‌‌آر-۶» برای ایران ممنوع است؛ این بند تا سال ۲۰۲۳ (چهار سال دیگر) ادامه دارد.

قبلا آژانس در ۱۸ شهریور ماه طی بیانیه‌ای گفته بود در ایران «تعداد ۲۲ دستگاه سانتریفیوژ آی‌آر-۴، یک آی‌آر-۵، ۳۰ دستگاه آی‌آر-۶ یا نصب شده یا در حال نصب هستند».

اکنون آژانس می‌گوید ایران در حال نصب سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتری است.

بهروز کمالوندی روز ۱۶ شهریور اعلام کرده بود سانتریفیوژهای جدید چند برابر سانتریفیوژهای فعلی ظرفیت دارند که سانتریفیوژ «آی آر-۶» یکی از آنها است.

وی گفت که راه‌اندازی زنجیره ۲۰ تایی «آی‌آر-۴» و «آی‌آر-۶» انجام شده است و گازدهی زنجیره ۱۰ تایی سانتریفیوژهای «آی‌آر- ۵» نیز حدود دو ماه دیگر انجام می‌شود.

به گفته آقای کمالوندی، این اقدامات در جهت «تحقیق و توسعه» انجام شده است.
ایران می‌گوید اروپا تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا به تعهدات برجامی خود عمل نکرده و منافع اقتصادی ایران از برجام محقق نشده است.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در ماه‌های اخیر تلاش کرده است که ایران را به برجام پای‌بند نگه دارد و طرحی با محوریت اعطای یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای فروش نفت ایران ارائه کرده که با مخالفت آمریکا مواجه شد.

فرانسه همچنین در تلاش بود تا حسن روحانی و دونالد ترامپ رؤسای جمهوری ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کنند، اما هر دو آنها گفته‌اند برنامه‌ای برای دیدار ندارند.

آمریکا می‌گوید سیاست «فشار حداکثری» بر ایران جهت کشاندن این کشور به میز مذاکره و عقد قرارداد جدید هسته‌ای ادامه خواهد یافت و تشدید هم خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy