Thursday, Sep 26, 2019

صفحه نخست » عربستان: گزینه نظامی علیه ایران همچنان مطرح است

saudiMilitary_092719.jpgبی بی سی - عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان گفته همه گزینه‌ها از جمله عملیات نظامی علیه ایران روی میز است. اشاره آقای الجبیر به پاسخ احتمالی ریاض به حملات نفتی آرامکو است که عربستان ایران را مسئول آن می‌داند اما تهران این اتهام را قویا رد می‌کند.

آقای الجبیر که روز پنجشنبه، ۲۶ سپتامبر، در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمام ملل متحد با لیز دوست، بی‌بی‌سی، گفتگو می‌کرد تاکید کرده ریاض همزمان با اجتناب از جنگ و افزایش تنش خواستار آنست که ایران به علت حمله موشکی و پهپادی به تاسیسات آرامکو مسئول شناخته شود و تاوان رفتارش را بدهد.

"همه به دنبال پرهیز از جنگ و افزایش تنش هستند. بر این اساس، ما در حال بررسی همه گزینه‌های موجود هستیم و در زمان مقتضی اقدام مناسبی صورت خواهیم داد."

"مماشات در برابر ایران تاکنون جواب نداده و از این پس هم اثربخش نخواهد بود."

اما ایران هرگونه دست داشتن در حملات آرامکو را رد می‌کند.

در همین حال، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک به خبرنگاران گفته آمریکا به دنبال راه‌حل مسالمت‌آمیز با ایران است.

حملات روز شنبه ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان موجب اختلال در دست کم نیمی از تولید نفت روزانه عربستان شد به طوری که در همان برآوردهای اولیه معلوم شد عربستان بیش از پنج میلیون بشکه از ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه ای روزانه خود را از دست داده است.

ساعاتی پس از این حملات آمریکا مدعی شد ارزیابی‌هایش انگشت اتهام را به سوی ایران متمایل می‌کند. بریتانیا، فرانسه و آلمان هم هفته گذشته مشترکا گفتند از این ادعای آمریکا پشتیبانی می‌کنند و مسئولیت حملات به تاسیسات نفتی آرامکو را متوجه ایران می‌دانند.

حوثی‌ها یمن که پنج سالی است با عربستان و ائتلاف تحت رهبری آن در حال جنگند، رسما مسئولیت این حملات را پذیرفته‌اند اما عربستان و آمریکا می‌گویند وسعت، دقت و نوع تسلیحات به کار گرفته شده در این دو حمله فراتر از توان نظامی حوثی‌هاست.

آمریکا و عربستان همچنین می‌گویند برآورد کارشناسان آنها این است که موشک‌های کروز و پهپادها از آسمان شمال عربستان وارد حریم هوایی این کشور شده‌اند؛ یعنی جنوب ایران.

آمریکا پدافند ضد پهپاد به عربستان سعودی می فرستد

وزارت دفاع آمریکا جزئیات سیستم های دفاع هوایی جدیدی که قصد استقرار آن در عربستان سعودی دارد را اعلام کرده است.

در پی حملات اخیر به مراکز نفتی عربستان سعودی که غرب آن را به ایران نسبت داده است پنتاگون از برنامه اعزام تسلیحات و نیروهای بیشتر به عربستان خبر داده بود. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه گذشته این اقدام را "دفاعی" خواند.

بنا بر بیانیه روز پنجشنبه (۲۶ سپتامبر) پنتاگون، یک سیستم دفاع هوایی موشکی پاتریوت و چهار سیستم سنتینل به همراه حدود ۲۰۰ پرسنل نظامی به عربستان اعزام می شوند.

سنتینل یک پدافند سه بعدی متحرک است که علیه اهداف در ارتفاع پائین از جمله هلیکوپتر، موشک های کروز و پهپاد کاربرد دارد. پاتریوت نیز توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک تاکتیکی و موشک‌های کروز را دارد.

ریاض می گوید که در حمله به تأسیسات نفتی اش از ۱۸ پهپاد و ۷ موشک کروز استفاده شد که به سیستم مکان‌یاب جهانی (جی‌پی‌اس) مجهز بوده تا حمله دقیق‌تر انجام شود. سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان گفت این موشک‌ها ساخت سپاه پاسداران است و روی آن کلمه "یا علی" حک شده است.

وزارت دفاع آمریکا همچنین سیستم های دیگری را به حالت آماده باش کامل درآورده تا در صورت نیاز فورا به عربستان سعودی اعزام شوند. بنا بر بیانیه پنتاگون، این سیستم ها عبارتند از: دو پاتریوت دیگر و یک پدافند هوایی "تاد" که یکی از پیشرفته ترین سیستم های ضد موشکی بالیستیک ارتش آمریکاست.

مقامات آمریکایی همچنین ابراز امیدواری کرده اند ک متحدان این کشور نیز در آینده به افزایش توان دفاعی عربستان سعودی کمک کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy