Friday, Sep 27, 2019

صفحه نخست » گزارش دخالت ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان منتشر می‌شود

report_092419.jpgرادیو فردا - دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک روز پنجشنبه چهارم مهر گفته است، ایالات متحده گزارش دخالت ایران در حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را منتشر خواهد کرد.

دیوید شنکر به شبکه العربیه گفته است، هیات مشترک تحقیقاتی آمریکا، اروپا و عربستان هیچ رابطه‌ای بین جنگ یمن و حمله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو پیدا نکرد.

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک اضافه کرده است: همه می‌دانیم شبه نظامیان حوثی یمن یک گروه نیابتی ایران است. براساس گزارش سازمان ملل ایران از سال ۲۰۰۹ تاکنون سلاح در اختیار شبه نظامیان حوثی قرا می‌دهد.

دیوید شنکر تصریح کرد: آنچه در عربستان روی داد این است که موشک‌ها و پهپادهایی که از قلمرو ایران شلیک شدند ضلع شمالی این تاسیسات را هدف قرار دادند. برای (شبه نظامیان حوثی) یمن به لحاظ فنی غیر ممکن است که این بخش از تاسیسات را هدف قرار دهند.

او همچنین تاکید کرده است، تیم مشترک ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد به همراه عربستان در محل این حمله حضور دارند و در حال بررسی بخش‌ها و دیگر اجزای یک موشک منفجر نشده در جریان حملات به این تاسیسات هستند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت: ما یک موشک سالم در اختیار داریم که آن را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد و خیلی شفاف گزارش در این زمینه در یک هفته آینده یا بیشتر منتشر خواهیم کرد.

دیوید شنکر تاکید کرده است که شواهد کاملی در این زمینه وجود دارد.

او در ادمه گفته است: اما آنچه حوثی ها در یمن انجام می‌دهند این یک داستان کامل جدا است. بدون شک ایرانی‌ها به آنها گفته‌اند که مسئولیت این حمله را بپذیرند.

تأسیسات نفتی در بقیق و میدان نفتی خریص، در مرکز عربستان سعودی، ۲۳ شهریور هدف حمله قرار گرفت و حوثی‌های یمن بلافاصله مسئولیت آن را برعهده گرفته‌ و گفتند این حملات با استفاده از ده پهپاد صورت گرفت.

اما مقام‌های آمریکایی به صراحت انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی نشانه رفته و از دست داشتن ایران در این حمله سخن گفته‌اند. ایران این اتهام را رد کرده است.

در همین زمینه، عربستان روز ۲۷ شهریور بقایای «موشک‌های کروز و پهپادهای ایرانی» را که می‌گوید در حمله اخیر به تاسیسات نفتی‌اش مورد استفاده قرار گرفته است به نمایش گذاشت.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع عربستان، این حمله از شمال عربستان صورت گرفته و از ۱۸ پهپاد و هفت موشک‌ کروز برای این حمله استفاده شده بود.

با وجود این، مقام‌های حکومت ایران می‌گویند سلاح‌های استفاده شده در این حمله متعلق به حوثی‌های یمن بوده‌اند.

رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا هم اول مهرماه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که ایران مسئول حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy