Friday, Sep 27, 2019

صفحه نخست » عراق میان «حشدالشعبی» وابسته به سپاه قدس و دولت باید یکی را انتخاب کند

soleimani.jpgکیهان لندن - مشاری الذایدی (شرق الاوسط) - آیا عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق اکنون پس از اینکه ثابت شد ایران مستقیم در حملات موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی آرامکو سعودی دست داشت، می‌تواند کشور خود را از خطر سیاسی آینده نجات دهد؟

قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس از شبه‌نظامیان شیعه عراقی به عنوان بخشی از نیروی قدس و نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی استفاده می‌کند. منابع آمریکایی طبق مدارک امنیتی که در دست دارند، شبه‌نظامیان شیعه عراقی موسوم به «حشدالشعبی» را به حمله پهپادی به خطوط لوله‌های نفتی سعودی در منطقه الداودمی در غرب و مرکزی سعودی متهم کرده‌اند. این حملات قبل از حمله آرامکو اتفاق افتاده بود.

در اشاره به حملات پهپادی باید یادآوری کنم که جنگ پهپادی هم‌اکنون بسیار به وقوع پیوسته است. «حشدالشعبی» در عراق و دیگر شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران طی هفته‌های گذشته متحمل ضربات سنگینی در استان‌های جنوب و غرب عراق شدند. این ضربات که زاغه‌های اسلحه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار داده بود و ده‌ها فرمانده نیز در آن کشته شدند هیچکس مسئولیت آن را به عهده نگرفت. ضربات چنان موثر بود که دولت عراق نتوانست آن را مخفی نگه دارد وعادل عبدالمهدی مجبور به اظهار نظر در این مورد شد و گفت، احتمالا سازمان مجاهدین خلق این حملات را علیه «حشد الشعبی» انجام دادند! مجاهدین خلق بلافاصله ادعای عبدالمهدی را تکذیب کردند و گفتند ما هیچ نیرویی در نزدیکی عراق نداریم و اتهامات عبدالمهدی علیه مجاهدین خلق در هماهنگی و همسویی با سیاست دشمنی رژیم تهران علیه این تشکیلات صورت گرفته است.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

ابو مهدی المهندس یا «جمال جعفر ابراهیم» و یا به قول رسانه‌های رژیم ایران و حشد الشعبی «مجاهد نستوه»، پیشاپیش جنگ «لفظی» علیه آمریکا را آغاز کرد به این دلیل که مقرهای ابو مهدی طی هفته‌های گذشته به شدت بمباران شدند او این بمباران‌ها را یا از سوی آمریکایی‌ها یا اسرائیلی‌ها می‌داند.

گفتنی است ابومهدی المهندس در کویت محکوم به اعدام است و از نظر آمریکا یک تروریست قاتل که دستش به خون هزاران نفر در عراق و بقیه کشورهای عربی آغشته است و نام او در لیست افراد تروریست قرار دارد. او قبل از حمله داعش جرأت آفتابی شدن در عراق را نداشت و در ایران مخفی شده بود. ولی در زمان اوباما سر برآورد و حشدالشعبی را تشکیل داد!

اما فالح الفیاض، رئیس به اصطلاح کمیسیون «حشد الشعبی» با اظهار نظر معاونش مخالفت کرد و گفت اظهارات ابومهدی المهندس حشدالشعبی را نمایندگی نمی‌کند. این موضوع بیانگر یک اختلاف واقعی در میان فرماندهان حشدالشعبی است. این اختلاف‌ها با بحرانی‌تر شدن اوضاع میان ایران و آمریکا و مجبور شدن عراق به انتخاب گزینه بین تهران و واشنگتن شکاف بیشتری در آن به وجود خواهد آمد.

آنچه در حال حاضر مهم است این است که عادل عبدالمهدی که هنوز بیش از ۱۳ ماه از تصدی پست نخست وزیری‌اش نگذشته است چه تصمیمی می‌تواند بگیرد و با اینگونه مشکلات چگونه می‌خواهد برخورد کند؟

عبدالمهدی به تنهایی قدرت مقابله با نیروی «الحشدالشعبی» در داخل عراق را ندارد در عین حال نمی‌تواند خشم و عصبانیت آمریکا و پیوند خوردن سرنوشت عراق با جمهوری اسلامی در ایران و غلتیدن بغداد در گرداب بحران اسلامی و انقلابی ایران را تحمل کند چون چنین پیوندی عراق را به فروپاشی کامل سوق خواهد داد.

ادامه‌ی حملات مأموران دست نشانده‌ی حکومت ایران «حشدالشعبی» در عراق به منافع ایالات متحده آمریکا در بغداد به‌خصوص پس از شلیک دو موشک در روز دوشنبه ۲۳ سپتامبر به منطقه «الخضرا»، پایگاه‌های نظامی نیروهای آمریکایی کم کم عادل عبدالمهدی و مواضع خاکستری و نامعلوم او را در گرداب حوادث و بحران فرو خواهد برد به‌خصوص اینکه ایالات متحده آمریکا «حشدالشعبی» را مسئول این حملات موشکی و حملات مشابهی در ماه مه گذشته به سفارت خود می‌داند.

در حال حاضر جبهه‌ای مخالف عبدالمهدی و دولت کنونی عراق متشکل از کردها، عرب‌های سنی و شیعیان مخالف رژیم ایران در حال شکل گرفتن است؛ اگر ایالات متحده این جبهه را حمایت کند، عبدالمهدی با مشکلاتی مواجه خواهد شد و جبهه دیگری از طرفداران عمار حکیم و حیدر العبادی که از نفوذ خارجی به‌خصوص جمهوری اسلامی ایران ناراضی‌اند خود را به عنوان جایگزین عادل عبدالمهدی در صورت عدم توانایی‌اش در کنترل دولت آماده کرده‌اند. البته در حال حاضر هیچکدام از این جریان‌ها قدرت رویارویی با ابزار ترور و قتل و وحشیگری که میلیشیاهای وابسته به سپاه قدس در عراق را ندارند. به‌خصوص بعد از تصمیم ادغام «حشدالشعبی» در ارتش و نیروهای امنیتی که توسط عبدالمهدی صورت گرفت. اما موقعیت و نیروی این شبه‌نظامیان تنها با کمک‌های ایران در عراق حفظ خواهد شد و اگر رژیم ایران نتواند از بحران کنونی خارج شود، این شاخه‎های نظامی وابسته به ایران مانند حزب‌الله لبنان، حشدالشعبی و حوثی‌ها و غیره خود به خود خشکانده خواهد شد.

در چنین معادله‌ی پیچیده‌ای عادل عبدالمهدی درمانده و بلاتکلیف به نظر می‌رسد، او پس از اینکه حشدالشعبی ضربات سنگینی را از پهپادهای نامشخص و مجهول‌الهویه متحمل شد دستور داد که به ائتلاف بین‌المللی فعال در عراق اطلاع دهند که هر عملیات پرواز یا شناسایی باید با اجازه دولت عراق صادر شود. اما حتی پس از این فرمان ضربات پهپادی بسیار سنگین و پی در پی علیه حشدالشعبی و نیروهای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق و سوریه ادامه یافت. عادل عبدالمهدی به تنهایی قادر به اخراج سپاه قدس و مزدورانش از عراق نیست مگر اینکه ایالات متحده آمریکا از او و کسی که پس از او می‌آید حمایت و این هدف را دنبال کند.

*منبع: شرق الاوسط
*ترجمه و تنظیم از کیهان لندن



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy