Sunday, Sep 29, 2019

صفحه نخست » یک سال پس از مرگ جمال خاشقچی، بحران میان ایران و عربستان، از فشارهای جهانی علیه ریاض کاست

kashoghi_092919.jpgرادیو بین المللی فرانسه - عربستان سعودی، یک سال پس از مرگ جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت، هنوز تلاش می‌کند که افکار جهانی را تغییر داده و از فشار انتقادات نسبت به ریاض در برابر این فاجعه بکاهد. حادثه ناپدید شدن جمال خاشقچی، پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، تیرهای انتقاد را به سوی ریاض نشانه رفت و پس از یافت شدن جسد تکه تکه شده‌‌ی این روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان، انتقادات وسیع حتی از سوی دولتمردان کشورهای غربی، این کشور را در جامعه جهانی با وضعیتی شکننده روبرو ساخت.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت عربستان، مدیر و سردبیر ارشد شبکه خبری العرب، روز دوم اکتبر ۲۰۱۸، پس از مراجعه به کنسولگری عربستان سعودی ناپدید شد و تا پس از پیدا شدن جنازه‌ی قطعه قطعه شده‌ی او، هیچ اطلاعی از سرنوشت این روزنامه‌نگار منتقد حکومت در دست نبود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

اتهامات جامعه جهانی، حکومت عربستان سعودی را مسئول اصلی این قتل بر شمرد اما ریاض همواره این اتهامات را تکذیب کرده و مسئولیت وقوع این فاجعه را نمی‌پذیرفت. هر چند فشار این اتهامات، ریاض را هر روز در سطح جهانی ضعیف‌تر می‌کرد.

از جمله واکنش‌های جامعه غربی نسبت به این فاجعه، زیر فشارهای نهادهای مدنی، تعلیق و محدود ساختن فروش تسلیحات به ریاض بود. اما پس از آنکه تنش میان ایران و عربستان سعودی افزایش یافت، از میزان فشارها علیه ریاض تا حدودی کاسته شد و در پی حملات روز چهاردهم سپتامبر به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی، دونالد ترامپ ضمن حمایت از متحد واشنگتن، از اعزام حدود ۲۰۰ سرباز آمریکایی به عربستان و استقرار سامانه موشکی پاترویوت در خاک متحد خود خبر داد.

در ماه‌های نخست پس از انتشار گزارش‌های متعدد پیرامون کشته شدن جمال خاشقچی، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، در اطلاعاتی که به رسانه‌ها درز کرده بود، محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی را متهم و مسئول مرگ جمال خاشقچی برشمرده بود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

حال، حدود یک سال پس از قتل جمال خاشقچی، محمدبن‌سلمان، ولیعهد عربستان، به تازگی در گفتگو با شبکه آمریکایی "پی‌بی‌اس"، برای نخستین بار گفته است که در جریان قتل جمال خاشقچی توسط عوامل حکومتی قرار داشته و بعبارتی، بطور غیرمستقیم مسئولیت این قتل را پذیرفته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy