Monday, Sep 30, 2019

صفحه نخست » استقبال علی لاریجانی از پیشنهاد ولیعهد سعودی برای گفت‌وگو

larijani.jpgرادیو فردا - علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه، نهم مهر، در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره از آمادگی ولیعهد عربستان برای حل‌وفصل تنش‌ها با ایران از طریق گفت‌وگو استقبال کرد.

علی لاریجانی به الجزیره گفت: «از محمد بن سلمان نقل می‌شود که گفته است خواهان حل مسائل از طریق گفت‌وگو با تهران است و ما از این امر استقبال می‌کنیم.»

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، روز یک‌شنبه در مصاحبه‌ای با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه سی‌بی‌اس گفت که در ارتباط با ایران، چاره‌یابی سیاسی را به رویکرد نظامی ترجیح می‌دهد.

تنش‌ها بین ایران و عربستان پس از حمله پهپادی به تأسیسات نفتی در بقیق و میدان نفتی خریص، در مرکز عربستان سعودی، بالا گرفته است.

حوثی‌های یمن که مورد حمایت ایران هستند بلافاصله مسئولیت آن را برعهده گرفته‌ و گفتند این حملات را با استفاده از ۱۰ پهپاد انجام داده‌اند، اما مقام‌های آمریکایی به صراحت انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی نشانه رفته و از دست داشتن ایران در این حمله سخن گفته‌اند. ایران این اتهام را رد کرده است.

ولیعهد عربستان نیز در مصاحبه روز یک‌شنبه خود در مورد افزایش تنش‌ها با تهران و وقوع یک درگیری نظامی احتمالی هشدار داد و حمله به تأسیسات نفتی عربستان را «اقدام جنگی» دانست اما گفت که راه حل سیاسی را ترجیح می‌دهد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

یک روز پس از این اظهارات محمد بن سلمان، سخنگوی دولت ایران، در جریان یک نشست خبری دریافت پیام از سوی سران عربستان را تأیید کرد.

علی ربیعی گفت:‌ «پیغام‌هایی از سوی برخی سران کشورها از طرف سعودی‌ها به حسن روحانی ارائه شد ولی ایران باید نشانه‌هایی از این موضوع را ببیند. عربستان اگر واقعاً به دنبال تغییر رفتار باشد، ایران از آن استقبال می‌کند.»

ربیعی بیان کرد: «پیام‌هایی از سوی عربستان به ما رسیده‌است اما ما باید پیام علنی آن را بدانیم و یکی از پیام‌های آن می‌تواند پایان حمله به یمن باشد. بخشی از طرح صلح هرمز نیز کار با همسایگانی نظیر عربستان است بنابراین ایران از این روند استقبال می‌کند.»

او توضیح دیگری در مورد حامل این پیام‌ها و محتوای آن نداد.

عربستان برای مقابله با حوثی‌ها و بازگرداندن رئیس جمهور یمن به قدرت ائتلافی تشکیل داده و در یمن عملیات نظامی انجام می‌دهد اما ایران خواستار پایان این عملیات است.

روز دوشنبه عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی در مورد سفر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق، به عربستان و تلاش عراق برای کاهش تنش بین تهران و ریاض گفته بود: «ما ازهرگونه تلاشی برای کاهش تنش در منطقه استقبال می‌کنیم و بارها اعلام کرده‌ایم آمادگی داریم که اگر اختلافی وجود دارد آن را رفع کنیم ولی به نظرمی‌رسد که طرف مقابل براساس برخی از محاسبات یا توهمات این آمادگی را ندارد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy