Tuesday, Oct 1, 2019

صفحه نخست » ماجرای «تماس تلفنی روحانی و ترامپ» در هتل میلنیوم هیلتون نیویورک چه بود؟

rouhani_Macron.jpgکیهان لندن - علی ربیعی (عباد) سخنگوی دولت، دوشنبه ۸ مهرماه، گفت مسئول عدم مذاکره در نیویورک آمریکاست! او ادعا کرد، «حسن روحانی آمادگی داشت که با برداشته شدن همه تحریم‌ها در همان نیویورک با سران ۱+۵ گفتگو کند، اما ترامپ با نگه داشتن تحریم‌ها نشان داد عزمی در این زمینه ندارد.»

در مورد آنچه در جریان سفر حسن روحانی و محمدجواد ظریف به نیویورک برای شرکت در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گذشته همچنان گزارش‌ها و اخبار مختلف رسانه‌ای می‌شود.

پایگاه خبری نیویورکر در گزارشی می‌نویسد، باوجود تلاش‎های رئیس جمهوری فرانسه برای برقراری تماس تلفنی بین روحانی و ترامپ در نیویورک، حسن روحانی جواب تماس تلفنی ترامپ را نداده است.

روبین رایت گزارش داد که، سه‌‌‌‌شنبه ۲۴ سپتامبر (دوم مهر)، ماکرون قصد داشت در هتل «میلنیوم هیلتون» که روبروی خیابان مقر سازمان ملل در نیویورک واقع شده با روحانی دیدار کند. ماکرون به دنبال یک مذاکره تلفنی سه جانبه بود و حتی یک تیم متخصصان فنی وارد هتل شدند تا برای ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه یک خط تماس امن در اتاق ملاقات روحانی برقرار کنند.

در ادامه این گزارش آمده، مأموریت ماکرون در نیویورک این بود که از ترامپ و روحانی در رابطه با یک طرح دارای ۴ بند که فرانسه پیشنهاد داده مذاکره کنند. ماکرون می‌گوید این طرح مانع وقوع جنگ در خاورمیانه می‌‌شود.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

نویسنده گزارش می‌گوید ماکرون امیدوار بود این تماس تلفنی زمینه را برای دیدار بین یک رئیس‌جمهور آمریکا و یک رئیس‌جمهور از ایران برای نخستین بار از زمان انقلاب ۱۹۷۹ فراهم کند.

نیویورکر در ادامه به طرح ۴ بندی ماکرون پرداخته است که در آن رژیم ایران متعهد به محدودیت‌های دائمی در رابطه با برنامه‌های اتمی خود می‎شود و در ازای آن بخشی از تحریم‌ها کاهش پیدا می‌کند و جمهوری اسلامی خواهد توانست صادرات نفت را از سر بگیرد.

این طرح نقاط تنش‌زای منطقه‌ای را هم شامل می‌شود: ایران برای پایان دادن به جنگ پنج ساله در یمن کمک خواهد کرد و درباره امنیت و آزادی دریانوردی در سراسر خلیج فارس تعهد می‌دهد.

نیویورکر می‌‌نویسد ترامپ دائم برای مذاکره با رهبران جمهوری اسلامی سیگنال می‌فرستد. چنانکه او در جریان نشست‌های مجمع عمومی سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ از طریق فرانسه پیام‌هایی محرمانه ارسال کرد و خواستار ملاقات با روحانی شده بود.

روبین رایت در ادامه می‌گوید، طرف ایرانی اما به ترامپ اعتماد ندارد. چهار روز قبل از نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل نیز آمریکا دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ٰرژیم ایران اعمال کرد.

در بخش دیگری از گزارش آمده، «در پایان روز سه‌شنبه (دوم مهرماه) روحانی در موقعیتی نبود که باور کند، ترامپ اولین گام را برخواهد داشت و درباره برداشتن تحریم‌ها قولی بدهد. وقتی ماکرون وارد هتل شد، روحانی پیش از آن به اتاق خوابش رفته بود. ظریف بعدا به من [روبین رایت] گفت که این فقط یک بازی بود که ما را بدون ارائه تضمین‌هایی در باره اقدامات ترامپ، به یک دیدار بکشانند.»

این روزنامه‌نگار آمریکایی در ادامه نوشته «به گفته منابع مطلع، تماس از طرف خط ترامپ ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه انجام شد. ماکرون گوشی را برداشت اما روحانی هرگز از اتاقش بیرون نیامد.»

یک دیپلمات فرانسوی هم به نیویورکر می‌گوید: «ما در چند ماه گذشته در حال کار بوده‌ایم و در نیویورک تلاش کردیم که ایران و آمریکا در ازای کاهش تحریم‌‌ها تعهدات جدیدی بپذیرند. ما اقداماتی فنی برای یک تماس تلفنی انجام دادیم اما چنین تماسی انجام نشد».

در پایان گزارش نیویورکر آمده «البته شاید دیپلماسی هرگز نمیرد. مقام‌های فرانسوی به من [روبین رایت] گفتند که ماکرون به تلاش برای اجرای طرحش ادامه خواهد داد.»

حسن روحانی، دوشنبه ۸ مهر، پیش از سفر به ارمنستان برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در فرودگاه مهرآباد مدعی شد که «در نیویورک یک گام مهم برداشته شد که ما بتوانیم مسئله هسته‌ای را در روال قانونی و بین‌‌المللی خود قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم و این زمینه‌‌اش آماده بود حالا می‌شود این را در شرایط بهتری آماده کرد.» این در حالیست که به نوشته گزارشگر نیویورکر، ظریف گفته است تلاش برای مذاکره روحانی و ترامپ بازی بود!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy