Tuesday, Oct 1, 2019

صفحه نخست » عقده‌گشایی جان بولتون از سیاست های خارجی ترامپ

bolton_100919.jpgرادیو بین المللی فرانسه - سه هفته بعد از برکناری از مقام مشاور امنیت ملی، جان بولتون اختلاف نظرهای خود را با دونالد ترامپ در قبال کرۀ شمالی شرح داد. او همچنان بر مواضع تند خود تأکید کرد و گفت که مذاکره با کره‌ای‌ها هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

روز دوشنبه ٣٠ سپتامبر/٨ مهر، جان بولتون در کنفرانسی در یکی از اندیشکده‌های واشنگتن گفت بسیار خوشحال است که حالا می‌تواند "صریحاً و بدون ملاحظه، از خطر بزرگ و فزایندۀ سلاح‌های اتمی کرۀ شمالی" حرف بزند.

بولتون سپس یک به یک مراحل نزدیکی آمریکا و کرۀ شمالی را شرح داد و همه را مضر یا بیهوده دانست. به عقیدۀ او چنین سیاستی جز شکست نتیجه‌ای نخواهد داشت.

به گفتۀ بولتون مذاکره از همان آغاز بی‌معنا بوده زیرا بدیهی است که کرۀ شمالی به تعهدات خود پایبند نخواهد ماند. بولتون گفت: "کنار گذاشتن سلاح اتمی یک تصمیم راهبردی است و پیونگ‌یانگ چنین تصمیمی نگرفته است. بر عکس، کیم جونگ اون برای حفظ سلاح‌های اتمی خود دست به هر کاری خواهد زد".

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

بولتون نتیجه گرفت که تمامی اظهارات ترامپ خطاب به کره‌ای‌ها مبنی بر اینکه "هیچ عجله‌ای در کار نیست"، در عمل به این معناست که "سر فرصت برنامه‌ریزی کنید، آزمایش کنید و سلاح‌هایتان را گسترش دهید"...

جان بولتون که به تندروی در قبال کرۀ شمالی و ایران شهرت دارد، در زمان تصدی مقام مشاور امنیت ملی به دونالد ترامپ توصیه می‌کرد که موضع سخت‌تری در مواجهه با کره شمالی داشته باشد.

بولتون در کنفرانس اخیر خود، در انتقادی کلی از سیاست خارجی ترامپ گفت: "زمان، زمان کنار کشیدن و خارج شدن از مهلکه نیست. در شرایط کنونی باید تعهد بیشتری داشت و در جهت تحکیم رهبری آمریکا در شبه‌جزیرۀ کره، در آسیا و در تمام جهان" تلاش کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

از سرگیری مذاکرات آمریکایی - کره‌ای

اما در حالی که بولتون همچنان بر لزوم سرسختی با کره شمالی تأکید دارد، پیونگ یانگ اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای با آمریکا را از روز شنبۀ آینده - ۵ اکتبر - از سر می‌گیرد. روند گفتگوهایی که میان دو کشور آغاز شده بود و با دیدار دونالد ترامپ با کیم جونگ اون به اوج رسید، از هشت ماه پیش متوقف مانده است. هشت ماه قبل، آخرین دیدار دو رهبر در هانوی به هیچ نتیجه‌ای نرسید و حتی یک شکست دیپلماتیک توصیف شد. اما حالا قرار است که دوباره تماس‌های مقدماتی میان کارگروه‌های دو کشور بر قرار گردد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy