Wednesday, Oct 2, 2019

صفحه نخست » تظاهرات خونین مردم عراق علیه بی کفایتی حکومت خود و نفوذ رژیم ایران

iraqProtest_100219.jpgرادیو اسرائیل - تظاهرات خونین در عراق، که در روزهای اخیر دست کم دو کشته و صدها زخمی به جای گذاشت، جنبه ضد ایرانی نیز دارد که با حملاتی در داخل ایران، علیه دیپلمات های عراقی و منافع آن کشور همراه بود و موجب تیرگی روابط در شرائط حساسی شده است که رژیم ایران، به کشور عراق به عنوان حیاط خلوت خود برای رویارویی با تحریم های آمریکایی، و حتی در صورت بروز جنگ بین دو کشور نیاز دارد.

در گزارش های بغداد آمده است که شمار زیادی از تظاهرکنندگان، ضمن آن که دولت کنونی را به بی لیاقتی و عدم حل مشکلات مالی و اجتماعی کشور متهم می ساختند، علیه ورود هزاران ایرانی که جویای کار هستند، شعار می دادند و فریاد مرگ بر حکومت ایران عنوان می کردند.

در گزارش های روزهای اخیر گفته شده بود که ده ها هزار نفر ایرانی، به دنبال بیکاری گسترده در کشور و فقر و عدم توانایی در تامین معیشت خانواده، رهسپار عراق شده اند.

در ماه های گذشته، تظاهرات مشابهی در بصره که یکی از مراکز مهم شیعیان عراق است رخ داده و شعارهای زیادی علیه حکومت ایران شنیده شد و حتی کنسولگری ایران در بصره، هدف حمله تظاهرکنندگان قرار گرفت.

این خبر، در عین حال که موجب شرمندگی ملت ایران، و نشان بارز ناتوانی حکومت ایران در رویارویی با مشکلات اقتصادی است، موجب خشم مردم عراق گردیده که تاکید می کنند خود کشور آنان با مشکل بیکاری و رکود اقتصادی روبرو می باشد و نمی توان فرصت های شغلی را در اختیار بیکاران کشور همسایه گذاشت.

یک نکته دیگر مورد اعتراض تظاهرکنندگان، فساد مالی گسترده ای است که در همه نهادهای دولتی و حکومتی عراق ریشه دوانیده و پول مردم عراق را به جیب سرکردگان رژیم سرازیر می کند.

***

گرچه تظاهرات کنونی، اولین تظاهرات دولت جدید عراق به نخست وزیری عادل عبدالمهدی است، اما این اولین بار نیست که در عراق تظاهرات علیه فساد و بیکاری برگزار می‌شود.

در شهریور سال گذشته، به ویژه در شهر بصره تظاهرات ضددولتی برگزار شد. در این تظاهرات، به کنسولگری ایران در بصره نیز حمله شد.

بر اساس گزارش‌های رسمی فساد در عراق، پس از سقوط رژیم صدام حسین در سال ۲۰۰۳، دست‌کم موجب از بین رفتن ۴۱۰ میلیارد یورو، یعنی چهار برابر بودجه دولتی شده است.

طبق گزارش شفافیت بین‌الملل عراق از نظر فساد دوازدهمین کشور جهان است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy