Sunday, Oct 13, 2019

صفحه نخست » اولین واکنش عادل الجبیر در باره نفتکش سانحه دیده ایرانی

saudi_101219.jpgرادیو فردا - عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی، روز یک‌شنبه گفت که کشورش در سانحه‌ای که برای نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ پیش آمده دست نداشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، او در ریاض به خبرنگاران گفت: «ما به هیچ وجه دست به چنین رفتاری نمی‌زنیم. ما این‌گونه عمل نمی‌کنیم و در گذشته هم چنین نکرده‌ایم.»

این مقام سعودی افزود که در مورد این سانحه «گزارش‌های متناقض منتشر شده است. شرکت ملی نفت ایران می‌گوید حمله با راکت نبوده است، بعضی می‌گویند با راکت بوده، برخی می‌گویند نفت نشت کرده و دیگران می‌گویند نشتی رخ نداده است. بنابر این موضوع خیلی روشن نیست.»

عادل الجبیر افزود: «داستان هنوز کامل نشده است. پس پیش از شتاب در نتیجه‌گیری بهتر است منتظر باشید تا ببینیم چه اتفاقی افتاده است.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

خبرگزاری‌های ایرانی روز جمعه نوشتند که «نفتکش ایرانی سابیتی متعلق به شرکت ملی نفتکش صبح امروز در دو انفجار جداگانه احتمالا بر اثر اصابت موشک در ساعت‌های ۵ و ۵:۲۰ صبح در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شده است.»

در پی وقوع این دو انفجار خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از «کارشناسان فنی» احتمال اقدام تروریستی را مطرح کرد.

همان طور که تنکرترکرز، سایت ردیابی کشتی‌ها، نیز اشاره کرده است، این محدوده‌ای است که در چند ماه گذشته دست‌کم دو کشتی دیگر متعلق به ایران دچار سانحه شده‌اند.

ابتدا در اردیبهشت‌ماه سال جاری یک کشتی به نام هپینس ۱ دچار «نقص فنی» شد و در بندر جده عربستان سعودی پهلو گرفت، سپس در مردادماه گذشته شرکت ملی نفتکش ایران خبر داد که نفتکش هِلم در دریای سرخ «دچار نقص فنی شده‌است».

نفتکش سابیتی حامل یک میلیون بشکه نفت است و پس از سانحه و به ثبات رسیدن وضعیتش به سوی خلیج فارس بازگشته است.

این حادثه تقریباً یک ماه پس از آن رخ می‌دهد که به تاسیسات آرامکو در عربستان سعودی و در اردیبهشت‌ماه امسال به چند نفتکش‌ خارجی در آب‌های امارات متحده عربی حمله شد.

ریاض و واشینگتن انگشت اتهام این حملات را به سوی ایران نشانه رفته‌اند ولی تهران این ادعا را تکذیب کرده است.

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی، روز ۳۰ شهریور، گفته بود اگر نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی این کشور در جریان تحقیقات ثابت شود، ریاض پاسخ درخوری به آن خواهد داد.

تنش‌ها بین ایران و عربستان پس از حمله پهپادی به تأسیسات نفتی آرامکو، در مرکز عربستان سعودی، بالا گرفته است اما تلاش‌ها برای کاهش تنش بین دو کشور ادامه دارد و در همین زمینه عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان نیز روز یک‌شنبه سفری به تهران داشت.

در آستانه سفر نخست وزیر پاکستان به تهران، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز شنبه اظهار داشت که جمهوری اسلامی آماده است با عربستان سعودی بر سر مسائل منطقه‌ای با میانجی و یا بدون میانجی گفت‌وگو کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy