Wednesday, Oct 16, 2019

صفحه نخست » مقام‌های ایران و ترکیه حافظ هالک‌بانک «ده‌ها میلیون دلار رشوه گرفته‌اند»

halkbank_101619.jpgرادیو فردا - مقام‌های قضایی ایالات متحده هالک‌بانک ترکیه را به دست داشتن در یک طرح چند میلیارد دلاری برای گریز از تحریم‌های آمریکا علیه ایران متهم کردند و می‌گویند این بانک تحت حفاظت مقام‌های ارشد تهران و آنکارا قرار داشت.

پیش‌تر محمد هاکان آتیلا، از مقام‌های ارشد این بانک دولتی ترکیه، نیز در یک دادگاه فدرال در نیویورک به همین اتهام محاکمه و گناهکار شناخته شده بود. پرونده آقای آتیلا و محکومیت او با واکنش تند آنکارا روبه‌رو شده بود.

دادستان‌های نیویورک ۲۳ مهر ماه اظهار کرده‌اند که که این بانک در «پول‌شویی و دیگر تخلفات مالی» از «حفاظت و حمایت» مقام‌های ارشد دولتی در جمهوری اسلامی و ترکیه برخوردار بود.

هالک‌بانک متهم است که با استفاده از شبکه‌های گسترده و پیچیده از شرکت‌های صوری، به تهران کمک کرده تا میلیاردها دلار درآمد ناشی از فروش نفت خود در جریان تحریم‌ها را در اختیار بگیرد.

جفری برمن، دادستان ایالات متحده، در بخشی از بیانیه خود گفته است تخلفات هالک‌بانک برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، «از حمایت و حفاظت مقام‌های ارشد دولت ترکیه برخودار بود که برخی از آن‌ها میلیون‌ها دلار برای این‌کار رشوه گرفته‌اند».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در بخشی دیگر از این بیانیه مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی همراه با مقام‌های دولتی ترکیه به حضور در روند تخلفات، و «شماری از آن‌ها» به دریافت «ده‌ها میلیون دلار» رشوه متهم شده‌اند.

جفری برمن می‌گوید درآمد ناشی از فروش نفت و گاز ایران به ترکیه «در حسابی به نام بانک مرکزی ایران، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، ریخته می‌شد».

این مقام قضایی ایالات متحده تاکید کرده به دلیل تحریم‌ها انتقال چنین پولی به ایران ممکن نبود و هالک‌بانک دست به «چند روش نقل و انتقال غیر قانونی» پول به نفع ایران و انتقال میلیاردها دلار زده‌است.

جان دیمرس، معاون دادستان کل در امور امنیت ملی آمریکا، گفته روند نقض تحریم‌ها یکی از جدی‌ترین موارد از نقض تحریم‌های ایران بود که این نهاد آن را رصد کرده‌است.

در جریان اتهام‌های وارد شده آمریکا به محمد هاکان آتیلا، مدیر اجرایی این بانک، شاهد اصلی رضا ضراب، یک بازرگان ایرانی‌ترکیه‌ای بود.

آقای ضراب در جریان تحقیقات اعتراف کرده بود که با ایران همکاری داشته و علیه محمد هاکان آتیلا، شهادت داد.

اخیرا رودی جولیانی، وکیل شخصی آقای ترامپ، در مصاحبه‌ای گفته است بر سر مبادله رضا ضراب با اندرو برانسون، کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه که پارسال آزاد شد، مذاکره کرده است.

در ۱۸ مهر ماه شبکه بلومبرگ گزارش داده بود که رودی جولیانی از دونالد ترامپ خواسته بود از رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین خود، بخواهد به پرونده ضراب در وزارت دادگستری پایان دهد.

آقای جولیانی گفته نقش او در روند قضایا و وکالت رضا ضراب قانونی و اخلاقی بوده‌است.

آقای آتیلا پس از سپری شدن ۳۲ ماه دوران محکومیت زندانش، در تابستان سال جاری آزاد شد و به ترکیه بازگشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy