Friday, Oct 18, 2019

صفحه نخست » پرونده‌هایی مثل حسین فریدون زیاد است، چرا پرونده‌ی فاضل لاریجانی رسیدگی نمی‌شود؟

fazeli_101619.jpgانصاف نیوز - حسین فریدون، برادر رییس جمهور روحانی که به اتهام اخذ رشوه به پنج سال حبس محکوم شد، امروز راهی اوین شد. اما مساله‌ای که در این باره وجود دارد این است که آیا روند رسیدگی به همه‌ی پرونده‌ها بدین صورت است؟ در این باره با عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگو کردیم.

او می‌گوید، پرونده‌هایی مثل حسین فریدون در ایران بسیار زیاد است و کسانی هستند مثل فاضل لاریجانی که اتهامی دارند و بسیار قدیمی‌تر از آقای فریدون است اما به آن رسیدگی نمی‌شود؟

عبدالله ناصری با بیان اینکه پرونده‌ی آقای فریدون از دو سال قبل بررسی می‌شد و اکنون نیز به زندان رفت، گفت: اما در این میان کسانی هستند که مسائلی هم دارند و از آقای فریدون هم قدیمی‌تر هستند. مثل آقای فاضل لاریجانی. اما به نظر می‌رسد که هنوز روند رسیدگی به مسائل او شکل نگرفته است.

این فعال سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز می‌گوید: اگر بخواهند پرونده‌هایی مثل آقای فریدون را در جامعه مطرح کنند، تعداد بسیار زیادی از این نوع پرونده‌ها وجود دارد. به یاد دارم اولین پرنده‌ای که پس از جنگ تحمیلی، جامعه را به خودش متوجه کرد؛ پرونده‌ی بانک صادرات و فاضل خداداد بود که او اعدام شد. اساسا جامعه‌ی ایران بیش از سه دهه است که مبارزه با فساد اقتصادی، رانت خوری را اصولا بویژه در سال‌های اخیر باور نکرده است.

هر وقت پرونده‌ای تشکیل شده، ذهن جامعه متوجه‌ی عناصری بوده است که عملا در روند رسیدگی پرونده هیچ نقشی نداشته است. توقع جامعه این است که عناصر اصلی پرونده مشخص شوند. در ادامه‌ی آن اتفاق‌ها کنشگران، فعالان و بخشی از جامعه روند رسیدگی به محاکمات را تحریم کردند، حرفشان این بود عناصر مهمتری در این پرونده باید وجود داشته باشد که دادگاه به آن‌ها کاری ندارد. بیش از سه دهه است که ابهاماتی درباره‌ی آن وجود داشته است، یک باور عمومی وجود دارد که مبارزه با مفاسد اقتصادی بیش از اینکه روح عدالت را در خودش نمایش بدهد در واقع برخوردها و انتقام‌گیری‌هایی سیاسی است.

او در پایان تاکید کرد: همه‌ی این‌ها باعث می‌شود؛ جامعه به روند فعلی قضایی باوری نداشته باشد. علتی که بسیاری از رسانه‌ها هم به آن اعتقاد دارند این است که فساد در ایران طوری است که تا ساختار اصلاح نشود مشکلی حل نمی‌شود و مبارزه با فساد راه به جایی نمی‌برد.

اشاره‌ی عبدالله ناصری به پرونده‌ی فاضل لاریجانی به ماجرای پخش یک فیلم توسط احمدی نژاد رییس جمهور اصولگرای سابق در مجلس اصولگرای نهم برمی‌گردد. او در سال ۹۱ در اوج اختلافی که میان اصولگرایان در دولت و مجلس پیش آمده بود، فیلمی را در صحن علنی مجلس پخش کرد که به صورت مخفی از جلسه‌اش با سعید مرتضوی - رییس وقت سازمان تامین اجتماعی - گرفته شده بود و در آن درباره‌ی چگونگی به اصطلاح کارچاق‌کنی صحبت می‌کردند از جمله درباره‌ی بابک زنجانی.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy