Friday, Oct 18, 2019

صفحه نخست » مانور ناتو برای آمادگی برای یک جنگ اتمی، ریسک بالای وقوع جنگ

nato_101619.jpgدویچه وله - بدترین سناریوی قابل تصور روی دادن یک نبرد اتمی در قلب اروپاست. برای رویارویی با این کابوس، جنگنده‌های آلمان به همراه متحدان این کشور در ناتو رزمایش برگزار کردند. روسیه تنها مجاز به تماشای این مانور بود.

نیروی هوایی آلمان همراه با شرکای این کشور در ناتو برای یک سناریوی وحشتناک تمرین می‌کنند؛ وقوع یک نبرد اتمی. به گزارش خبرگزاری آلمان در هفته جاری یک رزمایش جمعی سری با نام "ظهر پایدار" Steadfast Noon آغاز شده است. در این رزمایش بیش از هرچیز به کارگیری جنگنده بمب‌افکن‌هایی آزمایش می‌شوند که در یک نبرد احتمالی می‌توانند به سلاح‌های اتمی مجهز شوند.

ارتش آلمان در این رزمایش با تورنادوهای اسکادران ۳۳ نیروی هوایی خود شرکت می‌کند. این جت‌های جنگی در پایگاه هوایی بوشل واقع در منطقه آیفل در غرب آلمان قرار گرفته‌اند؛ جایی که بر اساس اطلاعات رسما تایید نشده، سلاح‌های اتمی آمریکایی از نوع B61 در آنجا قرار دارند.

سلاح‌های اتمیB61 در چارچوب "مشارکت هسته‌ای" در ناتو در یک وضعیت اضطراری می‌توانند توسط تورنادوهای آلمانی شلیک شوند و نیروهای نظامی طرف مقابل را از حرکت بازدارند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

سایر سلاح‌های اتمی آمریکا قرار است در کشورهای ایتالیا، بلژیک، هلند و ترکیه مستقر شوند.

مونتاژ و انتقال بمب‌های اتمی

به گفته کارشناسان نظامی، با برپایی مداوم رزمایش "ظهر پایدار" بیش از هرچیز این کار تمرین می‌شود که چگونه بمب‌های اتمی آمریکایی با امنیت کامل از مخفیگاه‌های زیرزمینی‌شان بیرون آورده شده، به سوی جت‌های جنگی منتقل شده و در زیر آنها مونتاژ شوند.

در تمرین‌های پروازی البته جنگنده‌ها بدون بمب پرواز می‌کنند. بر اساس عکس‌هایی که در اینترنت منتشر شده امسال در کنار جت‌های آلمانی، از جمله هواپیماهای جنگنده‌ ایتالیایی نیز در این رزمایش شرکت کرده‌اند. این جنگنده‌ها از پایگاه هوایی "وُلکِل" در هلند پرواز می‌کنند؛ جایی که قرار است سلاح‌های اتمی آمریکایی مستقر شوند.

این مانور کوتاه زمانی پس از ورود بمب‌افکن‌های آمریکایی B62 به انگلستان انجام می‌گیرد. سرپرست "پروژه اطلاعات اتمی" فدراسیون دانشمندان آمریکایی FAS به خبرگزاری آلمان گفته است که این هم‌زمانی از چشم روسیه نمی‌تواند اتفاقی باشد. نیروهای نظامی آمریکا در بیانیه‌ای که به مناسبت ورود این بمب‌افکن‌ها به بریتانیا منتشر کردند نوشتند: «رقبا مراقب باشید: بمب‌‌افکن‌ها باز گشته‌اند و آماده استفاده هستند.»

ریسک بالای وقوع جنگ

خطر وقوع یک جنگ اتمی در حال حاضر به طور روشن بیشتر از ۳۰ سال گذشته شده است. دلیلش هم بیش از هرچیز پایان رسمی پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد میان آمریکا و روسیه است.

آمریکا در تابستان امسال از این پیمان خارج شد چون مدعی است که روسیه از سال‌ها پیش با سیستم موشک میان برد 9M729 این پیمان را نقض کرده است. این پیمان توافقی بود که سال ۱۹۸۷ آمریکا و روسیه آن را امضا کرده بودند. جمعه ۱۱ مرداد (دوم اوت) تاریخ پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد(INF) که یکی از مهمترین معاهدات خلع سلاح هسته‌ای در جهان بود به پایان رسید. حال این دو كشور می‌توانند بدون محدودیت، موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بسازند.

پایان این پیمان از دید کارشناسان نظامی می‌تواند منجر به شروع یک مسابقه تسلیحاتی جدید شود. در حال حاضر ایالات متحده در حال کار کردن روی یک سیستم موشکی زمینی میان‌برد قابل حمل و جدید است که در زمان پیمان INF غیرمجاز بود.

بر اساس برنامه کنونی نظامی آمریکا این موشک‌ها قادرند کلاهک‌های معمولی و نه اتمی حمل کنند اما معلوم نیست که این موشک‌ها تا پایان مسیر ساخت‌شان همین‌گونه باقی بمانند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy