Sunday, Oct 20, 2019

صفحه نخست » بحران و آشوب در لبنان؛ حریری تصویب اصلاحات اقتصادی را اعلام کرد

hariri.jpgیورونیوز - همزمان با پنجمین روز ناآرامی‌ها در لبنان، سعد حریری، نخست وزیر این کشور اعلام کرد دولت طرح اصلاحات اقتصادی و نیز برنامه بودجه سال ۲۰۲۰ را تصویب کرده است.

این تصمیم دولت لبنان روز دوشنبه ۲۹ مهر، در پنجمین روز از دور بی‌پیشینه‌ای از اعتراض و ناآرامی در این کشور کوچک خاورمیانه اعلام می‌شود. با این حال آقای حریری گفته است که هدف از این تصمیم فرونشاندن ناآرامی‌ها نبوده است.

معترضان جاده‌ها را بستند

به رغم وعده‌های دولت لبنان برای حل مشکلات اقتصادی از طریق اجرای اصلاحات، اعتراض و آشوب برای پنجمیت روز متوالی در سراسر این کشور ادامه یافت.

بامداد دوشنبه گروه‌هایی از مردم لبنان در نقاط مختلف کشور، بسیاری از راه‌ها را بستند و به همین دلیل شمار زیادی از کارکنان دولت نتوانستند سر کار خود حاضر شوند. مدارس، دانشگاه‌ها و بانک‌ها نیز در روز پنجم اعتراضات همچنان بسته ماندند و زندگی عادی در پایتخت، بیروت و شهرهای دیگر لبنان باز هم مختل شد.

در پی بالا گرفتن ناآرامی و درگیری در روزهای پنج شنبه و جمعه هفته گذشته در بیروت و شهرهای دیگر لبنان، سعد حریری، نخست وزیر این کشور به اعضای کابینه ائتلافی سه روز مهلت داد تا اصلاحات اقتصادی مورد نظرش را اجرایی و عملیاتی کنند.

نتیجه این تهدید و ادامه اعتراض‌ها استعفای ۴ وزیر کابینه بود.

مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

ناآرامی در لبنان در پی وضع مالیت جدید بر مکالمات اینترنتی با پیام‌رسان واتس‌‌اپ و دیگر پیام‌رسان‌ها آغاز شد، اما به رغم عقب‌نشینی دولت و لغو این تصمیم شعله‌های اعتراض خاموش نشد.

در لبنان که کشور کوچکی با تنوع قومی و مذهبی فراوان است، راهپیمایی یکپارچه و بزرگ مردم از شیعیان و سنی‌ها گرفته تا دروزی‌ها و مارونی‌ها علیه دولت، تاکنون پیشینه نداشته است.

اختلال در زندگی روزمره لبنانی‌ها با مشکلات روزمره دیگری همراه شده که پیش از آن وجود داشت. قطع مکرر آب و برق در این کشور که سی سال است از جنگ داخلی رهایی یافته هنوز برای شهروندان مشکل‌آفرین است و مسائل دیگری مانند نبود سیستمی منظم برای جمع‌آوری زباله‌های شهری نیز بر این مشکلات افزوده شده است.

راهپیمایی و پایکوبی شبانه در بیروت

پس از اعلام حذف مالیات‌های اضافی و استعفای برخی از اعضای کابینه از حزب مسیحی «نیروهای لبنانی» به رهبری سمیر جعجع، فضای راهپیمایی در بیروت تغییر کرد و به شادمانی و پایکوبی تبدیل شد.

شامگاه یکشنبه ده‌ها هزار تن از ساکنان پایتخت لبنان از گروه‌های مختلف قومی و مذهبی با حضور در خیابان‌های مرکزی این شهر به رقص و پایکوبی پرداخته و با این حال گاهی شعار هم دادند. «انقلاب، انقلاب» (ثوره، ثوره) از جمله شعارهایی بود که راهپیمایان به سیاق شعارهای بهار عرب سر دادند.

همچنین روی برخی از پلاکارهایی که راهپیمایان حمل می‌کردند، نوشته شده بود: «همه، یعنی همه». این شعار بیانگر خواست معترضان لبنانی مبنی بر کناره‌گیری تمامی اعضای دولت است.

معترضان لبنانی از ابتدای راهپیمایی خود خواستار برکناری تمامی اعضای طبقه سیاسی حاضر در نظام کشور بوده‌اند. آنها این طبقه را عامل مشکلات اقتصادی و فساد مالی در کشور می‌دانند.

آینده طرح اصلاحات اقتصادی چه می‌شود؟

دولت همچنان به پیشبرد بسته اصلاحات اقتصادی خود امیدوار است و اخباری نیز در مورد توافق اولیه حریری با اعضای کابینه ائتلافی در این زمینه منتشر شده است.

حریری در سخنرانی کوتاه روز جمعه بار دیگر بر لزوم اجرای این برنامه تأکید کرد و میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، روز شنبه به مردم وعده داد که دولت مشکلات را حل می‌کند. برخی از احزاب لبنان از جمله گروه قدرتمند حزب‌الله به رهبری سید حسن نصرالله نیز پشتیبانی خود را از طرح اصلاحات مورد نظر دولت اعلام کرده‌اند.

با این همه تکلیف این طرح همچنان نامعلوم است. روزنامه فرانسوی زبان «لوریان لوژور» چاپ بیروت روز یکشنبه ضمن تشکیک در کارآمدی برنامه دولت نوشت: «این طرح حاوی تمهیدات عینی و سریع است. ولی آیا همین طرح برای آرام کردن اوضاع و بازگرداندن مردم معترض به خانه‌هایشان بسنده می‌کند؟»

روزنامه انگلیسی زبان دیلی استار در این زمینه با بدبینی بیشتری نوشته است: «تنها دو گزینه در برابر لبنان قرار دارد: یا اصلاحات یا پرتگاه.» و روزنامه الجمهوریه در حمایت از معترضان می‌نویسد: « تاریخ را مردم می‌نویسند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy