Tuesday, Oct 22, 2019

صفحه نخست » کشف جنازه ۳۹ پناهجو در کامیونی در بریتانیا

camiun.jpgایران وایر - آیدا قجر ـ پلیس بریتانیا پرونده قتلی دیگر را در خصوص قاچاق انسان و کشته شدن پناه‌جوها باز کرده است. این پرونده پس از آن به جریان افتاد که پلیس این کشور در ساعات اولیه صبح روز چهارشنبه ۲۳ اکتبر، کامیونی را در جنوب شرق بریتانیا پیدا کرد که در آن جنازه ۳۹ پناه‌جو قرار داشت. به باور پلیس این کامیون از بلغارستان وارد بریتانیا شده است و راننده آن در حال حاضر تحت بازپرسی قرار دارد.

به گفته پلیس محلی، این کامیون در پارک صنعتی واترگلید شهر گریس، در منطقه اسکس، ۲۵ مایل در شرق لندن و رودخانه تایمز پیدا شده است. «اندرو مارینر» رییس‌پلیس اسکس در پی کشف این اجساد گفت: «این یک واقعه تراژیک است که در آن تعداد زیادی از مردم زندگی خود را از دست داده‌اند. تحقیقات ما برای کشف ان‌چه اتفاق افتاده، ادامه دارد.»

راننده ۲۵ ساله کامیون در بازداشت و تحت بازپرسی قرار دارد. او اهل ایرلند شمالی و حالا مظنون به قتل است. پلیس می‌گوید که تمامی جنازه‌ها به جز یک جنازه به بزرگ‌سالان تعلق دارد. یکی از جنازه‌ها متعلق به یک نوجوان است. روند هویت‌یابی اجساد شروع شده است اما این اقدام به زودی امکان‌پذیر نیست و زمان خواهد برد.

به باور پلیس این کامیون روز شنبه وارد بریتانیا شده است. از مسیر بندر والز یعنی ۳۰۰ مایل در شمال غربی محلی که پیدا شد.

کشف این کامیون برای آن‌هایی که اخبار و مصائب دنیای پناه‌جویی را دنبال می‌کنند یادآور اتفاق مشابهی در مرز اتریش است. سال ۲۰۱۵ بود که پلیس اتریش اعلام کرد عاملان مرگ دردناک ۷۱ پناه‌جو بازداشت شدند. اجساد این پناه‌جویان در کامیونی رها شده در اتوبان کشف شده بود. همگی آن‌ها در این کامیون خفه شده بودند. تعدادی از قربانیان، کودکان ۸ تا ۱۲ ساله بودند. قاچاقچیان انسان که باعث این واقعه بودند در ژوئن سال ۲۰۱۹ دادگاهی شده و حکم مجازات دریافت کردند.

در واقعه‌ای مشابه، در سال ۲۰۰۰ بود که پیکر ۵۸ پناهجوی چینی در یک کامیون پیدا شد. جنازه‌های آن‌ها در جنوب شرقی بریتانیا کشف شد. راننده آن که مردی هلندی بود سرانجام به جرم قتل و توطئه برای قاچاق غیرقانونی مهاجران برای ۱۴ سال به زندان افتاد.

مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

پیدا شدن پیکر ۳۹ پناهجو در بریتانیا، حالا واکنش‌ مقامات سیاسی این کشور را نیز در پی داشته است. به طوری‌که بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در توییتر خود نوشت: «من از این واقعه غم‌انگیز در اسکس، وحشت‌زده‌ام. وزارت کشور با پلیس اسکس در همکاری نزدیک قرار دارد تا مشخص کنیم دقیقا چه اتفاقی افتاده است. فکر من با همه کسانی است که جان خود یا عزیزان‌شان را در این واقعه از دست‌داده‌اند.»

همچنین، جکی‌ دویل پرایس، یکی از اعضای محافظه‌کار پارلمان بریتانیا این واقعه را «مشمئزکننده» خواند: «خبر مشمئزکننده پیدا شدن پیکر ۳۹ نفر در کامیونی در گرایز. قاچاق انسان یک تجارت پست و خطرناک است. این یک پرونده تحقیقاتی بزرگ برای پلیس اسکس است. بیایید امیدوار باشیم که این قاتلان به پای عدالت کشیده می‌شوند.»

یکی از ساکنان منطقه‌ای که کامیون حامل اجساد پناه‌جویان در آن کشف شد، به خبرگزاری «اسکای‌نیوز» گفته است که حدود ساعت ۴:۱۵ صبح که برای رفتن به محل کارش از خانه خارج شده بود با شمار بالایی از خودروهای پلیس و آمبولانس مواجه شد که گرداگرد منطقه‌ای در پارک را گرفته بودند: «برای همین فهمیدیم که اتفاقی جدی و بزرگ افتاده است. اما به قدری خودروهای پلیس و آمبولانس زیاد بود که نفهمیدیم دقیقا چه شده است.»

کمی بعد از ساعت ۱:۴۰ صبح روز چهارشنبه بود که پلیس با تماسی از سوی یک آمبولانس متوجه واقعه شد و خود را به محل رساند.

حالا رسانه‌های بریتانیا و دنیا دوربین‌های خود را روی کامیونی می‌چرخانند که تابوتی برای ۳۹ پناه‌جو است. یک راننده دستگیر شده است و ممکن است با حبسی طولانی به اتهام قتل مواجه شود. البته که این راننده تنها مقصر این واقعه دردناک نیست، او مسلما با تیمی همکاری می‌کرده است که مسافران را به مقصد رویایی بریتانیا برساند.

بریتانیا برای تمامی پنا‌هجویان با هر ملیتی و در هر مسیری که قرار داشته باشند، رویایی‌ترین مقصد است. آن‌ها با قرار گرفتن ساعت‌های طولانی در کامیون، خوابیدن زیر کانتینرهای کامیون که باعث از دست دادن اعضای بدن‌شان یا مرگ آن‌ها می‌شود، یا سوار شدن بر قایق‌های غیرایمن، جان خود را در دست می‌گیرند تا بلکه آینده‌ای متفاوت، بهتر و امن‌تر داشته باشند.

با وجودی که هر ماه شمار بالایی از پناه‌جویان به هر طریقی که شده، خود را به بریتانیا می‌رسانند، اما هر از گاهی هم اخباری منتشر می‌شود که حاکی از مرگ آن‌هاست. امنیت و آینده‌ای که آن‌ها به دنبال‌اش بودند، به تابوتی ابدی تبدیل می‌شود که گاه حتی هویت و ملیت آن‌ها را هم مجهول می‌نماید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy