Wednesday, Oct 23, 2019

صفحه نخست » نگرانی شدید گزارشگر ویژه حقوق بشر از اعدام‌ نوجوانان در ایران

javid.jpgدویچه وله - جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران از دست‌کم ۱۷۳ مورد اعدام در سال جاری خبر داده است. گفته می‌شود دو نفر از اعدام شدگان ۱۷ سال سن داشته‌اند. رحمان از نقض حقوق اقلیت‌ها در ایران انتقاد کرده است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران نسبت به اعدام نوجوانان و همچنین افزایش فشار بر اقلیت‌ها در این کشور ابراز نگرانی کرده است. گزارش نقض حقوق بشر در ایران که تحت نظارت جاوید رحمان تهیه شده است، در اختیار سازمان ملل قرار گرفته است.

خبرگزاری آلمان روز پنجشنبه دوم آبان (۲۴ اکتبر) با انتشار گزارشی از ژنو، خبر از انتشار گزارش جاوید رحمان درباره موارد نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی ایران داده است.

این گزارش از سوی گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران تهیه شده و به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شده است.

جاوید رحمان در گزارش خود نوشته است که تا نیمه ماه ژوئیه سال جاری، دست‌کم ۱۷۳ نفر در ایران اعدام شده‌اند. در این گزارش تصریح شده است که شماری از وابستگان اقلیت‌ها نیز در بین اعدام شدگان بوده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

افزون بر آن، در این گزارش آمده است که دو نفر از کسانی که در سال جاری اعدام شده‌اند، ۱۷ سال سن داشته‌اند. جاوید رحمان در گزارش خود اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۸ هفت نوجوان در ایران اعدام شده‌اند.

ابراز نگرانی شدید

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره وضعیت جوانان زندانی در ایران ابراز نگرانی کرده است. در گزارش او آمده است که در حال حاضر تخمین زده می‌شود که خطر اعدام جان ۹۰ نفر را تهدید می‌کند که در هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند.

جاوید رحمان به مصوبه کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در مورد اعدام نوجوانان اشاره کرده و این اقدام ایران را نقض آشکار موازین بین‌الملل دانسته است.

این مصوبه از جمله شامل افرادی می‌شود که در هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند. کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل خواستار پایان بی درنگ مجازات اعدام در مورد این زندانیان شده است.

انتقاد از افزایش فشار بر اقلیت‌ها

خبرگزاری آلمان در ادامه گزارش خود به افزایش فشار بر اقلیت‌های قومی و دینی در ایران اشاره کرده است. جاوید رحمان بر این باور است که فشار اصلی برخاسته از وخامت اوضاع اقتصادی عمدتا به اقلیت‌‌های قومی و دینی در ایران منتقل می‌شود.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران از تعداد موارد اعدام در بین وابستگان به اقلیت‌ها در ایران انتقاد کرده است. او همچنین تاکید کرده است که بخش زیادی از زندانیان سیاسی در ایران را وابستگان اقلیت‌های دینی و قومی تشکیل می‌دهند.

رحمان ضمن اشاره به امکان ورود زنان به ورزشگاه‌ها تاکید کرده است که به‌رغم این موضوع، تبعیض علیه زنان همچنان ادامه دارد و حقوق آنان هم به لحاظ قانونی و هم از منظر عملی نقض می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy