Thursday, Oct 24, 2019

صفحه نخست » شنیده ها در باره پرواز محرمانه تل‌آویو به ریاض

isrFlight_102319.jpgرادیو فردا - چند رسانه اسرائيلی گزارش داده‌اند که در روزهای گذشته نخست وزیر این کشور یا رئيس موساد با محمد بن‌ سلمان، ولیعهد عربستان، دیدار محرمانه‌ای داشته‌اند.

بر اساس گزارش روزنامه‌های «جروزالم پست» و «معاریو»، نیمه‌شب سه‌شنبه ۳۰ مهرماه یک فروند هواپیمای خصوصی اسرائيلی از تل‌آیو به امان، پایتخت اردن و سپس به ریاض پرواز کرد و احتمالا سرنشین آن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، یا یوسی کوهن، رئيس موساد، بوده است.

یوسی ملمن، گزارشگر امور امنیتی روزنامه معاریو احتمال داده که سفر یکی از این دو مقام ارشد اسرائيلی به عربستان سعودی با تصمیم آمریکا به خروج نظامیانش از سوریه، ارتباط داشته باشد.

دولت اسرائیل به این گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌ها واکنش نشان نداده است.

آوی شارف، گزارشگر روزنامه هاآرتص، با اشاره به این موضوع در توییتر نوشته است که هم‌زمان با پرواز «کاملا استثنایی» یادشده، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در عربستان سعودی بود.

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ نیز به نقل از منابع اسرائیلی نوشته است که احتمالا این رویداد با مسائل سه جانبه اسرائیلی- سعودی- آمریکایی مرتبط بوده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

مقامات اسرائیل در روزهای گذشته از خروج نظامیان آمریکا از سوریه ابراز نگرانی کرده بودند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، این هفته تایید کرد که به درخواست اسرائیل و اردن، نیروهای آمریکایی را که از سوریه خارج کرد، به غرب عراق فرستاده است. دولت عراق گفته است این نظامیان تنها برای حضور ۴ هفته‌ای مجوز حضور در غرب عراق دارند.

به گفته تحلیلگران اسرائیلی، تصمیمات اخیر آمریکا در قبال منطقه و «واکنش ملایم» واشینگتن به تحرکات ایران علیه عربستان سعودی، امیرنشین‌های خلیج فارس را به اسرائیل نزدیک‌تر کرده است.

رسانه‌های اسرائیل پیش‌تر نوشته بودند که رئیس سازمان موساد که مورد اعتماد زیاد بنیامین نتانیاهو است، در سال‌های گذشته مسئول پیشبرد مناسبات محرمانه اسرائیل با کشورهای عرب، به‌ویژه امیرنشین‌های خلیج فارس بوده است.

یوسی کوهن همچنین در سفر غیرمنتظره سال گذشته بنیامین نتانیاهو به مسقط و دیدار او با سلطان قابوس، پادشاه عمان نقش داشت.

دنی دنون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، ماه گذشته به جروزالم پست گفته بود که «اسرائیل و کشورهای مختلف عربی، از جمله دولت‌هایی که با اسرائیل رابطه رسمی ندارند، از طریق سازمان ملل و دیگر نهادها علیه ایران با یکدیگر همکاری دارند».

آقای دنون در اشاره تلویحی به تلاش‌های امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا، گفت: «در حالی که اروپایی‌ها تقلا می‌کنند ترامپ و روحانی را ملاقات کنند، اسرائیل و کشورهای عرب، شریک تلاش‌ها برای برملا کردن چهره حقیقی ایرانی‌ها هستند».

کشورهای عربی خلیج فارس هنوز با اسرائیل رابطه ندارند اما غیر از سفر آقای نتانیاهو به مسقط، سفرهای متعدد دیگری از سوی وزیران خارجه، اقتصاد، فرهنگ و سایر مقامات اسرائیل در ماه‌های گذشته به امارات و بحرین انجام شد.

آخرین مورد از این مراودات، حضور دیپلمات ارشد اسرائیلی در «کارگروه ورشو برای امنیت دریایی و هوانوردی» بود که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این هفته در منامه، پایتخت بحرین، با میزبانی مشترک آمریکا، بحرین و لهستان، برای تأمین امنیت خلیج فارس در برابر «تهدیدهای ناشی از ایران» برگزار شد.

به‌نوشته بلومبرگ، در حالی که امیرنشین‌ها هنوز ظاهرا در فهرست تحریم‌کنندگان اسرائیل هستند، مناسبات میان آنها هر روز بیشتر و آشکارتر می‌شود می‌شود و اسرائیل در نمایشگاه بزرگ اکسپوی جهانی دوبی در سال ۲۰۲۰ شرکت خواهد کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy