Monday, Oct 28, 2019

صفحه نخست » تنبیه بی‌سابقه داوران زن در لیگ برتر فوتبال ایران

femaleRefs_102319.jpgرادیو فردا - هفته سوم لیگ برتر فوتبال زنان ایران در غیاب حدود ۳۰ داور لیگ برتری به انجام رسید. داورانی که پس از اعتراض به عدم دریافت حقوق‌شان از قضاوت کنار گذاشته شده‌اند.

سرور ساعدی در این باره به خبرگزاری ایرنا گفت: «۲۲ هفته داوری کردیم و باید ۲۲ هفته حق قضاوت ما را پرداخت کنند اما یک فصل گذشته و هنوز مطالبات ما پرداخت نشده».

ارقام در نظر گرفته شده برای داوران زن در لیگ برتر از پایین‌ترین دستمزدها در کل ساختار فوتبال ایران (شامل بازیکنان، کادر مربی‌گری، اجریی، سرپرستان و داوران) است.

داور وسط ۱۲۰ هزار تومان. کمک‌ها نفری ۸۰ هزار تومان و داور چهارم ۴۰ هزار تومان. اما پرداخت همین مبالغ ناچیز نیز یک فصل کامل به تأخیر افتاد.

علی خسروی کارشناس داوری صداوسیما گفت آنها حتی لباس داوری، هزینه رفت و برگشت، همچنین پوشش زمستانی را هم دریافت نکرده‌اند.

انعکاس موضوع در رسانه‌ها باعث شد فدراسیون حقوق داوران را واریز کند اما بلافاصله رأی به محرومیت‌شان داد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

سلطنت نوروزی، انسیه مافی‌نژاد. مهسا قربانی، مهناز ذکایی، بهاره سیفی، حبیبه ربوی، الهه سامانیان، سلما رضوی، آسو جواهری، فاطمه نصیری، ستاره تقدس، سمانه رضایی، سمیه براتیه، مرضیه بهداروند، زینب منادیان‌زاده، ژاله طوفانپور، سمیرا وحیدی، مریم قلی‌پور، زهرا رمرودی و ... داورانی بودند که حق قضاوت از آنان سلب شد.

برخی از این داوران در رویدادهای بین‌المللی از جمله جام ملت‌های زنان آسیا نیز قضاوت کرده‌اند.

فدراسیون فوتبال با کنار گذاشتن داوران مجرب، برای هفته سوم از داورانی استفاده کرد که تجربه قضاوت در لیگ برتر نداشتند. این تصمیم، حاشیه‌های بی‌سابقه‌ای را در پی داشت.

در بازی شهرداری سیرجان با زاگرس شیراز، از داور فوتسال استفاده کردند که با مقررات فوتسال به قضاوت بازی پرداخت. او گل شدن ضربه ایستگاهی را قبول نکرد. وقتی بازیکنان دلیلش را پرسیدند گفت بدون برخورد وارد دروازه شده.

در این بازی حتی توافقی بر سر تعداد دقیق گل‌های به ثمر رسیده وجود نداشت. تیم بازنده معتقد بود ۸ گل دریافت کرده و تیم پیروز می‌گفت ۱۰ گل زده‌ایم.

داور در جریان بازی هفت گل را مردود اعلام کرد. خسروی کارشناس داوری روی تصاویر بازی به «فوت لیدی» گفت: چند مورد آفساید نبود. مواقعی هم دیر سوت زد. باید خیلی زود مسائل حل شود تا بهترین‌ها به قضاوت بپردازند.

مریم جهان نجاتی سرمربی سیرجان می‌گوید داوران «حتی قوانین اولیه را نمی‌دانند». مرضیه جعفری سرمربی شهرداری بم نیز معتقد است این داوران برای لیگ برتر مناسب نیستند.

فرزانه نصر مربی ذوب آهن می‌گوید: «داوری خیلی بد بود. مثلاً خطا برای تیم البرز گرفت. ما دیوارمان را جلو چیدیم. توپ را می‌برد عقب جای اینکه دیوار را به عقب هدایت کند.»

داور این بازی چند بار وقتی در سوت خود دمید، به دلیل اعتراض تیم مقابل رای خود را تغییر داد و خطا را به سود رقیب اعلام کرد.

این هفته تیم‌های برنده و بازنده در کنار هم به قضاوت داورانی که حتی در کلاس‌های پیش فصل حاضر نبودند اعتراض داشتند.

فاطمه فهیمی مسئول چیدمان داوران زن که در محرومیت‌ها نقش داشته، واکنشی به انتقادات نشان نداده است.

ایرنا در گزارش خود نوشته‌است که فدراسیون فوتبال در صورت ادامه اعتراضات داوران، با فیفا نامه‌نگاری خواهد کرد تا نام این داوران را از فهرست بین‌المللی سال ۲۰۲۰ خارج کند.

ریاست کمیته داوران به عهده هدایت‌الله ممبینی عضو سابق شورای شهر اهواز است.

او پیشتر مسئول بازاریابی فدراسیون بود و مسئول مذاکرات برای تهیه لباس تیم ملی در جام جهانی که انتقادات گسترده‌ای را در پی داشت.

ممبینی گفته بود: «آدیداس پذیرفت در سالی که توسط مقام معظم رهبری حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده، ۱۷ تیم ملی دیگر جز بزرگسالان، از تولیدات داخلی استفاده کنند».

در حالی که ختم مذاکرات با آدیداس، قبل از صدور پیام نوروزی بود. او همچنین به خبرگزاری فارس گفت: «فقط برزیل و چین، مستقیم با خود آدیداس در آلمان» در ارتباط هستند. در حالی که برزیل و چین از محصولات نایک استفاده می‌کردند.

آقای ممبینی با وجود پیگیری برنامه‌های ورزشی صداوسیما و رسانه‌های ورزشی، حاضر به ادای توضیح دربارهٔ محرومیت داوران زن نشده است.

در این بین بنا بر اعلام رادیو ورزش، تماس مسئولان تعدادی از هیئت‌های فوتبال استان‌ها که روابط دوستانه‌ای با دپارتمان داوری دارند باعث شد محرومیت چند نفر از داوران را لغو کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy