Monday, Oct 28, 2019

صفحه نخست » امکان ارتباط پرونده رولاند مارشال و فریبا عادل‌خواه با دستگیری روح‌الله زم

frzam_102319.jpgدلیل بازداشت رولاند مارشال دوستی با فریبا عادل‌خواه بوده

رادیو فردا - وکیل مدافع فریبا عادل‌خواه و رولاند مارشال اعلام کرد که دو بار با موکلانش ملاقات کرده و پرونده آنان هنوز به دادگاه ارسال نشده است.

سعید دهقان روز دوشنبه، ۶ مهر، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت که «به نظر می‌رسد» دلیل دستگیری آقای مارشال «ارتباط دوستی او با خانم عادل‌خواه بوده است».

به گفته آقای دهقان، فریبا عادل‌خواه به «جاسوسی» و رولاند مارشال به «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» متهم شده‌اند اما «هیچ ادله‌ای برای اتهامات وارده مطرح نشده است».

در تیرماه گذشته چند وب‌سایت در ایران خبر دادند که فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر بنیاد مطالعات علوم سیاسی پاریس، روز ۱۷ خردادماه پس از بازگشت به ایران توسط نیروهای اطلاعات سپاه در خانه خود بازداشت شده است.

پس از ربوده شدن روح‌الله زم نیز وزارت خارجه فرانسه تائید کرد که رولاند مارشال، پژوهشگر، چند ماه است که در ایران در بازداشت است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

طبق این بیانیه، کنسول فرانسه در تهران توانسته است «چند بار» با رولان مارشال دیدار کند و او به وکیل «دسترسی دارد».

به گزارش ایندیپندنت فارسی انتشار مصاحبه با وکیل فریبا عادل‌خواه در ایسنا و مطرح شدن این نکته که مذاکره برای رفع سوء تفاهم‌ها در جریان است، می‌تواند به معنی برخی تحرک‌ها در پرونده عادل‌خواه و رولاند مارشال در جهت آزادی آنها باشد. در این صورت نمی‌توان ارتباط پرونده روح‌الله زم با شهروندان فرانسوی بازداشت شده در ایران را به طور کلی منتفی دانست.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از جمله مقاماتی است که در ماه‌های اخیر تلاش مضاعفی برای برون رفت از بن‌بست جاری انجام داده و می‌کوشد بین ایران و آمریکا نقش میانجی را ایفا کند.

آخرین پیشنهاد او در نظر گرفتن یک خط اعتباری برای ایران و تعلق تحریم‌ها در مقابل وارد شدن ایران به مذاکره‌های گسترده‌تر بر سر آینده برنامه‌های هسته‌ای و امنیت منطقه‌ای است.

فرانسه از این طریق می‌کوشد هم اعتبار دیپلماتیک خود را در صحنه بین‌المللی افزایش دهد و هم منافع خود، ‌شامل آزادی شهروندانش را تضمین کند.

این در حالی است که مقامات تهران بارها به طور علنی پیشنهاد مبادله زندانیان خارجی را با زندانیان ایرانی که اغلب آنها به اتهام دور زدن تحریم‌ها در زندان به سر می‌برند، مطرح کرده است. اخیرا نیز عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد، فهرستی زندانیان قابل مبادله بین ایران و آمریکا را از طریق سفارت سوئیس به واشینگتن فرستاده است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

آمریکا، بریتانیا و فرانسه به عنوان اصلی‌ترین کشورهایی که بیشترین شمار اتباع خارجی بازداشت شده در ایران را دارند، تا کنون به پیشنهاد روشن ایران برای مبادله زندانیان به طور علنی پاسخ مثبت نداده‌اند،‌ اما به نظر می‌رسد رایزنی‌های پشت پرده بین پایتخت‌ها در جریان است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy