Monday, Oct 28, 2019

صفحه نخست » آیا هنوز سازمان اطلاعات سپاهی وجود دارد؟

102819C_top.jpgایران بریفینگ / پس از چند پرونده جنجالی از جمله پرونده فعالان محیط زیست رهبر جمهوری اسلامی از سوی وزارت اطلاعات متقاعد می شود تا سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را منحل و یا در وزارت اطلاعات ادغام کند و از شورای عالی امنیت ملی نظرخواهی می خواهند اما فرمانده وقت سپاه پاسداران سرلشکر جعفری و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سرلشکر باقری از مخالفین نظر پیشنهادی رهبر ایران بودند.

از عزل ناگهانی محمد علی جعفری از فرماندهی سپاه به عنوان یکی از تبعات این مخالفت یاد می شود ، با انتصاب سلامی به فرماندهی سپاه و پس از آن احکام جدید فرماندهان ارشد و میانی سپاه پاسداران بحث برانگیز ترین حکم مربوط به حسین طائب بود .

در احکام جدید حسین طائب به عنوان مسئول اطلاعات سپاه پاسداران و حسن محقق به عنوان جانشین وی معرفی شده‌‌اند. همچنین حسین نجات جایگزین محمدرضا نقدی در معاونت فرهنگی این نهاد شد.

پیش از صدور این احکام خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی گفته بود که ساختار سازمان اطلاعات سپاه از سوی فرمانده کل تغییر کرده است و معاونت اطلاعات راهبردی در سازمان اطلاعات سپاه ادغام شده است.

این گزارش لحظاتی پس از انتشار از روی وب سایت خبرگزاری تسنیم حذف شد.

رسانه های ایران در پوشش تغییرات تازه سپاه گزارش داده‌اند که حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به "سمت مسئول اطلاعات سپاه" منصوب شده است. مشخص نبود منظور از "مسئول" اطلاعات سپاه، همان ریاست بر "سازمان" اطلاعات سپاه است یا معاونت اطلاعات سپاه پاسداران و یا نهاد جدید دیگری است.

مطالب بیشتر در سایت ایران بریفینگ

چهارشنبه گذشته محمدرضا نقدی معاون هماهنگ کننده سپاه اعلام کرد: "به تازگی دوباره مجوز داده شد که سپاه، اطلاعات داشته باشد و در همین مدت کوتاه پیروزی های بزرگی داشتند." وی همزمان، در یک سخنرانی جداگانه گفت: "حدود سه سالی است که اطلاعات سپاه از حالت نظامی در آمده."

این مقام سپاه، با بیان این دو کلید واژه پرده از تغییرات پنهانی در سپاه پاسداران برداشت و مشخص شد حکم طائب در واقع یک حکم موقت و برای دوره انتقال سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بوده است.

اهمیت سخنان نقدی در درجه اول از آن رو بود که فاش می کرد ارتقای معاونت اطلاعات سپاه پاسداران به "سازمان اطلاعات سپاه" در سال ۱۳۸۸، لزوما قرار نبوده که یک تصمیم همیشگی باشد و ادامه کار تشکیلات جدید، منوط به بازنگری مجدد فرماندهی کل قوا بوده است.

و در درجه دوم نیز مشخص می شود طائب دیگر مسئول «سازمان اطلاعات سپاه پاسداران» نیست و چه بسا اساسا این سازمان دیگر وجود خارجی ندارد.

در هر صورت، گذشته از موضوعات مرتبط با شخص آقای طائب، سخنان دیروز محمدرضا نقدی مبنی بر اینکه "حدود سه سالی است که اطلاعات سپاه از حالت نظامی در آمده" نیز، دربرگیرنده اطلاعات جدیدی است.

سخنان آقای نقدی، ظاهرا حکایت از آن دارد که این سازمان وابسته به سپاه، تا سه سال پیش -حداقل به طور رسمی- قرار بوده عمدتا بر حیطه اطلاعات نظامی متمرکز باشد. به بیان ساده تر، گویی سازمان اطلاعات سپاه از ابتدا قرار نبوده به عنوان یک تشکیلات کاملا موازی با وزارت اطلاعات فعالیت کند، ولی از سال ۱۳۹۵، جایگاه موازی آن تثبیت شده است.

سال ۱۳۹۵، از قضا مقطعی آشنا بود که رویارویی اطلاعات سپاه با وزارت اطلاعات، به‌ناگهان ابعاد بی‌سابقه‌ای یافت. این رویارویی، البته از ابتدای تاسیس سازمان اطلاعات سپاه جریان داشت و پس از دوران وزارت حیدر مصلحی شدت گرفته بود. با وجود این در نیمه دوم ۱۳۹۵، اطلاعات سپاه در مجموعه ای از اقدامات خبرساز، به طور مستقیم وزارت اطلاعات را هدف قرار داد. مثلا، بازداشت مدیر کانال تلگرامی وزیر وقت محمود علوی، یا دستگیری یک عضو تیم مذاکره کننده هسته ای (عبدالرسول دری اصفهانی) به اتهام جاسوسی، علی رغم اعلام رسمی وزارت اطلاعات که وی همکار معاونت ضدجاسوسی این وزارتخانه بوده است.

در نهایت، از جمع بندی مجموعه اظهارات جدید معاون هماهنگ کننده سپاه چنین بر می آید که سازمان تحت مدیریت حسین طائب، ابتدا قرار بوده برای یک دهه و با تمرکز بیشتر بر حیطه اطلاعات نظامی فعال باشد، ولی مجموعه‌ای از ترجیحات آیت الله خامنه ای، فعالیت آن را نه تنها به سایر حیطه ها، که به بازه ای فراتر از ۱۰ سال گسترش داده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy